Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opbevaring af piller i fyrrum

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Opbevaring af piller i fyrrum

Indlæg af J-B » 05 apr 2014 10:11

MichaelK skrev:Ja, vel er det en stor silo. Til sammenligning kan jeg kun have 150 liter i mit magasin.
Jeg smider nu 3 paller ind i fyrrummet alligevel. Skorstensfejeren kommer ikke her, før
I marts måned, og der er de forlængst under den tilladte mængde.

Mvh.
Enig, men vi skal vel ikke direkte anbefale at omgå reglerne :wink:
En anden ting er, at der ikke må være letantændelige ting i fyrrummet, så konen eller kæresten har adgang forbudt :lol:


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Opbevaring af piller i fyrrum

Indlæg af Ollii » 05 apr 2014 14:02

J-B skrev: Enig, men vi skal vel ikke direkte anbefale at omgå reglerne :wink:
En anden ting er, at der ikke må være letantændelige ting i fyrrummet, så konen eller kæresten har adgang forbudt :lol:
Og så giver det også forsikringen et smuthul ved en evt. brand. Men ja mit fyrrum indeholder også benzin til motorsaven m.m. så der er smuthuller nok.
Mvh. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Opbevaring af piller i fyrrum

Indlæg af MichaelK » 05 apr 2014 15:04

Ollii skrev:
Og så giver det også forsikringen et smuthul ved en evt. brand. Men ja mit fyrrum indeholder også benzin til motorsaven m.m. så der er smuthuller nok.
Mvh. Ole.
Forsikringen får nu svært ved at bevise, hvor mange træpiller der har været i fyrrummet, hvis hele lortet
er brændt. Derfor vil det ikke bekymre mig en tøddel, at tage en palle for meget ind.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Opbevaring af piller i fyrrum

Indlæg af pendec » 05 apr 2014 16:48

Ollii skrev:Og så giver det også forsikringen et smuthul ved en evt. brand. Men ja mit fyrrum indeholder også benzin til motorsaven m.m. så der er smuthuller nok.
Mvh. Ole.
Brandeksperterne kan vist godt komme frem til om der stod brandfarligt væske i fyrrum hvis de vil kikke efter det, det er jo deres arbejde at finde brandårsager, og denne lyder lidt oplagt hvis tilfældet sker.
MichaelK skrev:Forsikringen får nu svært ved at bevise, hvor mange træpiller der har været i fyrrummet, hvis hele lortet
er brændt. Derfor vil det ikke bekymre mig en tøddel, at tage en palle for meget ind.
Men brænder det mens de 3 tons var derude, så kunne det måske ses på aske affald efter branden var slukket? hmmm, hvem ved hvad de kikker efter for at slippe for forsikrings udbetalinger.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Opbevaring af piller i fyrrum

Indlæg af MichaelK » 05 apr 2014 17:52

En vis del af asken vil ganske givet, blive skyllet ud i gulvafløbet under slukningen af en brand i
fyrrummet. Specielle forhold hos mig, gør dog sit til at problemet vil være minimalt i mit fyrrum.

Dels ligger fødeledningen direkte fra vandværket, i et pexrør lige over de opmagasinerede piller,
som vil blive oversprøjtet med vand, i det øjeblik varmen fra en brand smelter pexrøret. Desuden
ville en brand i mit fyrrum, slet ikke skyldes en tilbagebrand i mit fyr, men vil kun kunne opstå
som følge af en elektrisk fejl.

Der er andre ting, der brandteknisk set, ikke er opfyldt hos mig. Det vil jeg dog ikke komme
nærmere ind på her, da jeg ikke vil risikere at forsikringsselskabet falder over stokerpro
oplysninger. Ikke at stokerpro er at sammenligne med fjæsbogen på det punkt, men man kan
jo ikke være for forsigtig med personlige opdateringer, vel?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


pendec

Opbevaring af piller i fyrrum

Indlæg af pendec » 05 apr 2014 18:18

MichaelK skrev:Der er andre ting, der brandteknisk set, ikke er opfyldt hos mig. Det vil jeg dog ikke komme
nærmere ind på her, da jeg ikke vil risikere at forsikringsselskabet falder over stokerpro
oplysninger. Ikke at stokerpro er at sammenligne med fjæsbogen på det punkt, men man kan
jo ikke være for forsigtig med personlige opdateringer, vel?
Enig, de er jo ikke født igår, så du har helt ret.

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Opbevaring af piller i fyrrum

Indlæg af Aaen » 05 apr 2014 18:19

Jeg vil opfordre til at overholde gældende lovgivning, alt andet vil være forkert. At spekulere i hvad der vil blive opdaget/ikke opdaget ved en brand, er ikke i orden.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Opbevaring af piller i fyrrum

Indlæg af J-B » 05 apr 2014 19:12

Hvis der skulle blive brand, så smelter de øverste sække bare og pillerne er faktisk med til at begrænse det.
Det har været brand hos min pilleleverandør, det var en teleskoplæsser der gik ild i, få meter fra den stod der nogle få paller piller og selvom dækstumper og andet med ild i fløj derover, så var der kun få forkullede piller.
Husk hvis der er ild i noget, så tager det sekunder at antænde brandbart over, minutter fra siden og timer under, info fra brandchefen.
Smider lige et link til branden, der er lidt billeder men desværre ikke indefra, http://www.nordjyske.dk/nyheder/maskinh ... f1d/4/1513

pendec

Opbevaring af piller i fyrrum

Indlæg af pendec » 05 apr 2014 20:45

J-B skrev:Hvis der skulle blive brand, så smelter de øverste sække bare og pillerne er faktisk med til at begrænse det.
så er det jo godt røgalarmerne sidder i loftet udfra det billed du tegner her ;) Nå, slet ikke morsomt. men lyder da godt, jeg havde også engang pillerne indendørs (dog kun 1tons), men grundet pladsmangel, så gik det egentlig lige så godt med pallen uden for fyrrum og lidt motion et par gange om ugen.

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Opbevaring af piller i fyrrum

Indlæg af Landlyst » 05 apr 2014 20:47

Lintz skrev:
Jeg Googlede "hvor mange piller må der være i et fyrrum"

Og fandt et par svar: Ikke mere end 5m2, dog aldrig i løs vægt.
Hold kæft en stor sæk :shock: :shock: :shock:


Besvar