Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilken strategi er bedst?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
palau
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Hvilken strategi er bedst?

Indlæg af palau » 04 nov 2007 20:30

Jeg har gået og tænkt lidt over det og kunne egentlig godt tænke mig at høre jeres erfaringer mht. hvordan I fyrer.

Sagen er den, at jeg har en Gejs stoker. Den har en ret simpel styring, hvor det eneste man kan regulere på er hvor længe sneglen kører, og hvor ofte den gør det. Lidt firkantet kan man følge 2 strategier: enten kører sneglen lidt men ofte. Eller også kører den længe men ikke så ofte. Ved den første metode kunne man jo sådan set stille anlægget til at køre stort set uafbrudt. Ved den anden metode fyres der så hårdt som muligt, så max. temp nåes hurtigst muligt, hvorefter der pausefyres.

Men hvilken metode sikrer det laveste forbrug, og er det samtidig den metode der sikrer kedlen den længste holdbarhed?


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvilken strategi er bedst?

Indlæg af Claus Birth » 04 nov 2007 20:47

Hej Palau!
Jeg kan ikke gøre mig klog på din stoker, da jeg ikke kender varen, jeg har min baxi, hvor man kan regulere på næsten alt.
Men dit spørgsmål, kan jeg forsøgsvis besvare således,:
Når man afbrænder biomasse som træpiller, er det et spørgsmål om ens varmetab fra boligen der skal kompenseres for. Altså stort eller lille varmebehov.
Mht. dit fyr, ændres der ikke på blæserhastighed, så det med hvad der er bedst kommer her, mine synspunkter : den lille mængde er at foretrække, fordi det så er dig der afgør om den indfyrede mængde er stor nok, til at få fyret til lige akurat at gå på pause, eller at holde temp. konstant, regulering er her tiden mellem indfyringerne.
Er dit varmebehov noget større må du øge indfyringsmængden, indtil samme norm er opfyldt, og igen ændre på tiden imellem. Ildens form og farve skal være som jeg tidligere har omtalt.
Er du i tvivl, skriv da gerne igen, her eller via pb. eller mail.

Med venlig hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

mikkelmand
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 08 apr 2007 12:00
Mit fyr: Dakon dor 24kw.
Areal: 250
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 7,5 t
Geografisk sted: drigstrup ved Kerteminde

Re: Hvilken strategi er bedst?

Indlæg af mikkelmand » 04 nov 2007 21:17

Hej med jer, jeg køre nu på tredie år med en Jtb pillebrænder den er lavet meget simpelt variabel blæser og snegl der så kan køre i to step en for indfyring og en for pause, min erfaring er ikke at bare fylde den og så fuld skral på, næ nærmere
en lille potion dvs ca 15-20 piller max så pause i 13 sek. derefter igen, for så at blæs er ok kigges der på flammen og den skal være gul over i orange med små gnister i enden. det jeg får ved denne forbrænding er at der ikke ligger en stor bunke der skal forbrændes men flere små, og der er lige den mængde luft der gør at det er røggasserne der brænder. når så kedlen er oppe på de 65`c går den i pause og der fyldes kun lige på hvert 4 minut en lille sjat bare for at holde det i live og der køre blæseren kun hver anden gang og på den måde kan jeg holde den evige flamme hvis det ikke var fordi jeg renser
hver 14 dg. nu og hver uge når og hvis det bliver vinter.
brænderen er lavet som en faldbrænder og det brænder inde i et rør der så blæser flammen ind i kedlen ligesom et oliefyr
de giver en meget høj brænd temp. og der er ikke meget tilbage. det kan ved piller ved lavt aske smeltpunkt give lidt slagger da der bliver sindsygt varmt. men det dur og kræver ikke meget .


Besvar