6 mm vs. 8 mm

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

6 mm vs. 8 mm

Indlæg af Flammen »

nu er der også forskel på horizontal/vertikal brænder, og om de er med blæser eller vacumstyring.
en Woody/scotte brænder, som er vertikal med blæser, vil en 6mm måske nemmere blæse ud i askeskuffen ved lavdrift. ved horizontal brænder med vacum styring som fx ecoheat/mgm osv. der vi jeg tro at 6mm piller vil kunne sænke min last på anlæg.
ps dette er kun et gæt, uden erfarring

Brugeravatar
Dunker
Stoker IV
Stoker IV
15
Indlæg: 116
Tilmeldt: 16 apr 2009 16:45
Mit fyr: Bio 18 på viadrus
Areal: 157 m2 + 50 værksted
Brændsel: Barlinek piller
Årligt forbrug: knap 7 tons 09/10
Geografisk sted: Tårs, vendsyssel
Blevet takket: 1 gang

6 mm vs. 8 mm

Indlæg af Dunker »

På mit bio 18 fyrer jeg med 8 mm om vinteren, og 6 mm om sommeren (begge lava pellets) da der er mærkbart forskel på hvor let de tænder. Det bilder jeg i hvert fald mig selv ind :-)
meier
Stoker IV
Stoker IV
11
Indlæg: 118
Tilmeldt: 27 nov 2012 23:53
Mit fyr: MGM Junior 2013 model
Areal: 128
Brændsel: 8mm Piller
Dagligt forbrug: 16kg
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 4 gange

Re: 6 mm vs. 8 mm

Indlæg af meier »

Jeg overvejer at prøve 6mm i år - ikke fordi mit MGM junior har haft problemer med 8mm,men jeg har observeret at hvergang sneglen kører og en portion piller ryger i brænder røret,går ilden lige lidt ud indtil der er fut i demjeg har sat frekvensen ned så snegl kører hvert 15sek istedet for hvert 30sek .. dvs den leverer kun den halve dosis så det brænder mere jævnt ( Prøv at sidde og kigge på jeres og rapporter tilbage :-)

Men i teorien skulle der så gå endnu mindre tid inden der er godt fut i pillerne hvis det er 6mm - kunne jo have noget at sige ...

Måske er de også lidt mere skånsomme for sneglen .... og så passer de til en pilleovn hvis man får lyst at smide brændeovnen ag h til :-)
Go Weekend ....
___________________________

Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432

Besvar