Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stampemøllens piller ikke go'e ?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Ulrik » 14 nov 2007 14:07

christian skrev: Jeg har lavet den test mellem Flex Heat og Stampemøllen og Flex Heat blev hurtigt til en stor træsmuldklump, mens Stampemøllens holdt i 2 dage så smed rengøringen den ud :-)
Om det så er fordi den indeholder mere urenheder eller hvad er jo ikke til endegyldigt at vide.
Hvor længe der går inden de opløses i vandet, fortæller KUN hvor hårdt pillerne er presset.
Det er ikke nødvendigvis negativt at de opløses hurtigt.

At de opløses langsomt er heller ikke noget bevis på at de indeholder bindemiddel eller skidt. Det kan være fordi de er meget hårdt presset.

Det der kan være afslørende er om man kan finde skidt i det der opløses og om træpillerne lugter af andet end træ når en pose åbnes.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE » 15 nov 2007 13:27

Som nævnt tidligere i tråden, kom mine piller (parti 2) d. 25 Oktober.
Jeg har nu haft haft dem i drift sammen med ny kedel i godt 2 uger efter omhyggelig indstilling. Dvs ingen røg og et iltoverskud måske i den høje ende, for netop at sikre røgfri drift, optimal flamme osv.
Om forbrug pr døgn kan jeg bare sige, at det ikke kan beregnes før hele siloens indhold (960kg) er opbrugt. Jeg kan ikke bruge BioComfortens egen beregning, idet den er baseret på den indtastede snegl-ydelse, som af gode grunde har måttet sættes meget højere end det egentligt afvejede kvantum efter 360sek sneglkørsel, for at opnå korrekt forbrænding.

Resultatet på anstrængelserne har indtil videre ikke båret frugt.
Efter ca en uges forløb, har hoben af askekage/slagge vokset sig så stor, at jeg har måttet fjerne den manuelt.

Give op, kan jeg jo nok ikke med de ca 1,4 Ton jeg har tilbage. Så jeg agter at afprøve andre instillinger, men må sige, at jeg selv tror det er udsigtsløs, i betragtning af de meldinger der efterhånden er kommet i tråden fra andre der oplever det samme.
Suk...........

Købe samme piller igen? Nej, desværre ikke så længe dette askeproblem består.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af ktm » 15 nov 2007 16:49

Det er da underligt at disse piller opfører sig så meget forskelligt og oven i købet med piller af tilsyneladende samme produktionsperiode :shock:

Af forkellige andre årsager, har jeg været nødt til at gå tilbage til at bruge af mine Neova piller fra sidste år, og det medfører at min kedeltemperatur er faldet ca. 5 grader eller mere ved uændret indstilling
Jeg har nu fyret 960 kg Stampepiller af uden overhovedet at have tegn på slagge, som det nævnes af flere. Faktisk har de givet mindre koksaflejringer og mindre aske og helt uden driftsforstyrelser.

For mig at se må der være betydelige forskelle på, hvordan de forskellige brændere tackler træpillerne, men hvad giver disse forskelle?
mvh
ktm

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Fyrteknik » 15 nov 2007 18:54

Ja der er nok noget om hvilken brænder som brænder bedst.

For der kan da næsten ikke være så meget forskel på træpiller fra samme fabrik, når
nu det er det samme palletræ som de laver dem af.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Ulrik » 15 nov 2007 19:00

Jeg mener bestemt ikke at der er nogen sammenhæng mellem anlæggene og slagge problemerne.
Vi har set det på vidt forskellige anlæg og 2 ens anlæg har ikke begge problemer.
MvH Ulrik©


Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Per Krarup Olesen » 15 nov 2007 23:43

Hej

Har man ikke lige glemt at træ ikke bare er træ.
Affaldstræ fra palleproduktion er under alle omstændigheder i den
nederste ende hvad kvalitet angår og sikkert også meget uensartet
hvad fugtindhold, barkindhold (med chance for sand) og harpiks angår.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE » 16 nov 2007 00:46

Skal man tage Stampemøllens ord for gode varer, bliver der udelukkende anvendt råmaterialer af god kvalitet i deres produktion. og så pointerer de, at de er et seriøst firma der ønsker at levere et kvalitetsprodukt. Det er hvad de har forklaret mig, da jeg i sin tid reklamerede.

Men uanset, skaber deres træpiller problemer i en del anlæg, også i Benekov. Hvorfor?
Det kan vel ikke udelukkende være fordi, at de steder hvor det kører perfekt, da er man heldige med sine justeringer og de andre steder hvor det ikke spiller, er man bare uheldig?

Det med harpiks, har jeg selv en ide om kunne være et af de stoffer pillerne har et højt indhold af, og som skaber problemerne. Ved ikke om der er direkte sammenhæng?
Jeg skal ikke kloge mig på TP produktion, men kunne man tænke sig, at der i Stampemøllens produktion af og til medgår træ med højere harpiksindhold end "normalt".

Er vi måske ved at være der henne, hvor man kunne forlange, at træpilleproducenterne afprøver deres træpiller på mere end en type stoker / brænder, for at give en bedre varedeklaration, sikre ensartet kvalitet, korrekt pillelængde m.m.m.
Det er trods alt ikke for sjov man betaler så mange penge for nogle små pæne træpiller og smider dem op i en beholder for derefter, at brænde dem af med problemer til følge.
Tænk hvis man fik samme problem med sin bilmotor, hver gang man tankede bezin hos selvskab "X"

Findes der allerede en forening af private biomasse brugere? Hvis ikke, var det måske ved at være tiden til at stifte sådan en sammenslutning, der kunne stille rav, men også vejlede. Jeg er godt klar over, at træpillen er beskrevet i DIN norm, men det er jo ingen garanti.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Ulrik » 16 nov 2007 06:38

Er vi måske ved at være der henne, hvor man kunne forlange, at træpilleproducenterne afprøver deres træpiller på mere end en type stoker / brænder, for at give en bedre varedeklaration, sikre ensartet kvalitet, korrekt pillelængde m.m.m.
Dette tilbud gives gennem forum: viewforum.php?f=59
Alle forhandlere har mulighed for at sende træpiller til test, det koster ikke noget. Jo, det koster selvfølgelig det brændsel der skal testes + transport. Det ville være dejligt hvis der var økonomi til bare at købe forskellige piller og teste uopfordret.
Dette vil give brugere mulighed for at læse om produktet inden det købes.

Derudover kan man jo bruge forumet til at spørge og fortælle om træpillers kvalitet.
En tråd som denne kan både producent og brugere lære noget af.

Findes der allerede en forening af private biomasse brugere? Hvis ikke, var det måske ved at være tiden til at stifte sådan en sammenslutning, der kunne stille rav, men også vejlede. Jeg er godt klar over, at træpillen er beskrevet i DIN norm, men det er jo ingen garanti.
Det mener jeg er det vi er nu, inddirekte. Læs ovenstående.
Det er muligt at vi kan gøre nogle tiltag ved hjælp af vores Team Member gruppe.
Vi skal lige ind i det nye år, så har vi forhåbentligt noget mere tid til at sætte noget i gang.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BFE » 17 nov 2007 18:06

Tak for info.
Men lad os høre fra flere hvordan de oplever at køre med Stampemølles piller.
Indtil nu Indtil nu, ved vi hverken om det er anlæggene der er stillet forkert i forhold til disse piller, eller om der er et generelt problem med pillerne.
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.

hmn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 24 sep 2007 16:07
Mit fyr: Scotte 16 kw på DOR 16 kw
Areal: ca. 130
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: forventet 5 tons

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af hmn » 18 nov 2007 16:16

Mine sidste 2 tons piller (8 mm) er leveret ca. 01 OKT 2007. Helt klare sække uden den sædvanlige påskrift.
Jeg har indtil videre ikke haft problemer (heller ikke de første to tons) med hverken slagger eller aske (16 kw Scotte på DOR 16 kw).
Derimod har den del af sækkene haft et stor indhold af lange (helt op over 6 cm) meget hårde piller. Det kan Scottes eksterne snegl ikke lide. Den laver endda tilbageløb, så pillemængden er vanskelig at styre, og det kræver alt for ofte tømning af snegl og beholder. Problemet er midlertidigt løst ved blanding (og brug af fritid til knækning af piller) med andre mærker bl.a. Barlinek.
Jeg oplever en god brændværdi og vil - så snart lageret er brugt - prøve at skifte til 6 mm fra stampemøllen.
venlig hilsen, Henning


Besvar