Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stampemøllens piller ikke go'e ?

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Besvar
hoejbenn
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af hoejbenn » 01 nov 2007 20:09

Ja, jeg må også melde mig ind i slaggeklubben, kører scotte, men hvad er det der skaber slaggen?, for der er ikke meget aske. Jeg fik ti at begynde med købt 3 tons lortepiller, lange og næsten helt sorte, og så lugter de " kemisk/metallisk" overhovedet ikke af træ, der er ingen slagge, men helt vildt meget aske, og brændværdien, tjaa... ihvertfald kan jeg se, at jeg ikke bruger så mange stampemøllepiller, så jeg kan sagtens leve med slagger. Men som sagt: hvad skaber slaggen?
Steen


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Ulrik » 01 nov 2007 20:56

hoejbenn skrev:Ja, jeg må også melde mig ind i slaggeklubben, kører scotte, men hvad er det der skaber slaggen?, for der er ikke meget aske. Jeg fik ti at begynde med købt 3 tons lortepiller, lange og næsten helt sorte, og så lugter de " kemisk/metallisk" overhovedet ikke af træ, der er ingen slagge, men helt vildt meget aske, og brændværdien, tjaa... ihvertfald kan jeg se, at jeg ikke bruger så mange stampemøllepiller, så jeg kan sagtens leve med slagger. Men som sagt: hvad skaber slaggen?
Steen
Slaggen kan forekomme pga. fremmedlegemer i træpillerne eller store mængder bark.
Som tidligere skrevet skal der en vandtest til for at tjekke for fremmedlegemer.
Altså opløse en mængde træpiller i vand, køre det gennem et kaffefilter eller andet og tjekke hvad der er mellem træsmuldet.
Hvor hurtigt pillerne opløses fortæller kun noget om hvor hårdt de er presset. Derfor skal det opløste materiale tjekkes.

Er pillerne mørke på overfladen kan det skyldes at de er hårdt presset. Er de mørke inden i, er der en risiko for at de indeholder bark = slagge.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BVMP » 02 nov 2007 01:23

Jeg brænder en blanding af korn og piller fra Stampemøllen. Jeg oplever ikke nogen særlig slagge, men jeg har også kalk blandet i.
Kalk/krit tager slagger hvis der er meget bark i træpiller.

Jeg brænder en blanding her hvor det ikke er så koldt, og når der også er lidt sol er det svært at få brugt noget brændsel. :oops:
Når der rigtigt kommer gang i forbruget går jeg helt over på korn.
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

pillen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 102
Tilmeldt: 04 jan 2007 19:22
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 150
Brændsel: Træpiller

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af pillen » 02 nov 2007 08:02

hejsa/godmorgen.

Jeg har købt den. kører baxi med iltstyring og oplever ogsaå slagger.. de danner et bjerg inden i brændkammeret. har besluttet det er sidse gang jeg køber disse piller. holder mig til mine andre piller..

Claus AKA pillen

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af ktm » 02 nov 2007 08:51

Nu har der været en hel del indlæg for og imod Stampemøllens TP.
Stadig er der ikke noget klart omkring, hvilke brændere der har problemer, og om disse problemer skyldes indstilling eller den tekniske udformning af brænderne, eller om der har været forskel i selve pillerne.

Selv fik jeg mine piller d. 21/10, og som jeg tidligere har antydet, er jeg svært meget tilfreds med disse.
Det kunne være meget interessant at finde ud af om andre, der har fået leverancer i de dage, også har problemer, idet man må kunne gå ud fra at de så hører til nogenlunde samme produktion.

Det kan da undre mig en hel del, at min sensible TB-mini kører så utrolig godt på disse piller, samtidig med at andre kvales.

Jeg synes det ville være meget konstruktivt om nogle ville komme med deres erfaringer omkring piller leveret i den periode :great:
mvh
ktm


BeanFan
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 feb 2007 18:16
Mit fyr: Goliath 25 Kw
Areal: ~300 m2
Brændsel: Træpiller (Stampemøllen)
Årligt forbrug: ~ 8000 kg
Geografisk sted: Vissenbjerg

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af BeanFan » 02 nov 2007 20:27

Hejsa.....

Mine 2 paller ankom 11-10-2007 og kører perfekt i min Goliath!!

(lyse beige poser med Stampemølle "reklame" på forsiden og brændværdier og indhold på bagsiden)

JsVi
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 07 aug 2007 20:58
Mit fyr: Blackstar + FUMUS 10 KW
Areal: 130
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: ca 6 ton

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af JsVi » 02 nov 2007 21:54

Mine 2 paller ankom 20-09-2007 og kører helt uden problemer i min R15. Dog vil jeg sige at sneglen larmer lidt mere end normalt.
Poserne er lyse med Stampemølle "reklame" på forsiden og brændværdier og indhold på bagsiden.

Brugeravatar
Batgirl
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 05 jan 2007 22:40
Mit fyr: Woody med 5.0 styring og Alpha2 pumpe
Areal: 139
Brændsel: dlgtræpiller
Årligt forbrug: Ca 5 tons
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Batgirl » 06 nov 2007 21:24

Jeg fik ligesom Beanfan piller omkring 11/10, i samme slags poser, og der dannes ikke meget slagge, heldigvis, så jeg er meget tilfreds :great:

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af ktm » 08 nov 2007 14:46

Jeg fortfarer! :)

Nu kunne jeg ikke styre min nysgerrighed længere. Jeg måtte simpelthen rense fyr :great:
Fyret har kørt helt uden driftsforstyrrelser af nogen art, hvilket er en stor glæde. Jeg har tidligere, med lortepiller, været ude for at måtte skille og rense et par gange i døgnet, gerne om natten!! :(

Det var meget begrænset, hvad der var af koksagtige sager i herden og tilsyneladende var askemængden meget begrænset inde i kedlen, så lidt at jeg ikke gad rense for det.

Asken er en tand mørkere end det jeg har været vant til.

Jeg lægger i disse sekunder øren til at fyret starter op af sig selv uden kvaler!!! :P

Det er lidt ærgerligt at der ikke er flere, der har meldinger om leverancerne i den sidste tid, så man kunne komme til en slags konklusion.

Har pillerne være forskellige?
Har det betydning, hvilken type fyr pillerne indfyres i?
Og hvad kan man så lære af det?
mvh
ktm

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Stampemøllens piller ikke go'e ?

Indlæg af Flunk » 08 nov 2007 14:57

Hej

Jeg modtog 2 paller d. 12 sep.
poser i klar plast uden tryk
Pillerne er lidt mørke, og ikke ret meget smul
Kører perfekt i min R15
Energiindhold er højere end de piller jeg tidligere kørte med ( Barlinek)
Pause i drift øget fra 22 til 23
Puls i drift reduceret fra 6,2 til 5,7
Mine varmeste anbefalinger

Flunk
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Besvar