Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opbevaring af træpiller

Spørgsmål vedr. fyring med træpiller
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Opbevaring af træpiller

Indlæg af MichaelK » 06 nov 2011 18:56

Jeg havde 3 paller Neova træpiller til at stå ude hele sidste vinter. Kun dækket af
en tynd Jem&Fix pressenning. Det var der "næsten" ingen problemer i.

Jeg skriver "næsten", fordi jeg en gang i mellem sjuskede lidt med indpakningen,
efter at have været ude at hente nogle poser. Det medførte et tab på ca. 2 poser i
løbet af de 6 mdr. pallerne stod ude. Ikke meget, men trælst alligevel.

Men til denne fyringssæsson, har jeg lavet det sådan, at alle pallerne kommer ind
i tørvejr. Samtidig med at jeg, denne gang, har købt til hele sæssonen på en gang.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Opbevaring af træpiller

Indlæg af Bigfoot » 06 nov 2011 19:21

man skal lige være obs på nogle ting, når man vil have dem udendørs. F.eks Barlinke, da er poserne perforerede (eller hvordan det nu lige staves), altså er de med meget små huller i plasten. Og det gør at de kan suge vand, selvom posen er lukket.

Jeg har mine liggende i et rigtig godt ventileret gammelt udhus. (bemærk at mange huller i vægge og vinduer, betyder vel ventileret icon_cheesygrin.gif )

Jeg ville aldrig opbevare mine udenfor, og da slet ikke under en pressenning. Jeg har ikke tillid til indpakningen i det tilfælde. Nu har jeg så en stoker, så smuld er mig rimeligt ligemeget, men for mange af jer med pillebrændere, da er smuldet jo et mareridt. Derfor skal jeg ikke risikere at pillerne får fugt, og går fra hinanden.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

pendec

Opbevaring af træpiller

Indlæg af pendec » 07 nov 2011 11:59

har i flere år haft paller udenfor uden problemer, udover småhuller forårsaget af transport. og jeg dækkede dem til med pressening i de første par år.
så valgte jeg de sidste 2 års tid at få dem indenfor, da jeg fik lavet vindue om fra fast lukket, til et der kunne åbnes, så kunne de stå i pulter rum, så 2 paller er nu flyttet ind.

resultatet ser ikke så forskelligt ud, udover jeg måtte glide et par gange(snetid) når de var udenfor og det var sværrere at hente om aftenen når det var mærkt og koldt. resultatet var ikke så synligt, dog en stor fordel når de nu kunne hentes i andet rum.
de lugter dog en del.

men ud fra de første 2 år med piller udenfor, så syntes jeg ikke skaden var så stor. dette var så i plastsække á 25kg / HP.
poserne er nu lidt anderledes og "luftige" + navnet er et andet.


Besvar