Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrug på jordvarme samt etableringspris

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Højager
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15 feb 2010 10:30

Re: Forbrug på jordvarme samt etableringspris

Indlæg af Højager » 23 maj 2010 20:19

Det er vel som med alle andre ting, man kan være uheldig at tingene ikke holder så lang tid (mandagsmodel) , vores nabo har et gammelt jordanlæg (+30) og det har kørt uden drift stop siden start, kølemidlet i slangerne er blevet skiftet da det blev forbudt(mener det var freon) og det var så det, dem der instaleret vores jordvarme sagde at det yngste kompressore de havde skiftet var 16 år,,,,,så jeg håber...........de kompresore nu til dags er jo skrue modellen og den burde leve længere da den har en jævn drift, altså ingen stempler med frem/tilbage bevægelser.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Forbrug på jordvarme samt etableringspris

Indlæg af pelle » 23 maj 2010 22:58

Ikker da jeg ret meget om det jordvarme. Havde købt nogle vinduer af en. Jeg viste ham lidt rundt så han kunne se solfangerne og anlægget. Så fortalte han om en bekendt der havde varmepumpe luft/luft. Eller hvad det nu hedder.
Han havde gravet rør ned på sin grund således hvis det var sådan at lufttemp. var koldere end det i jorden . trak anlægget jordopvarmet luft fra jorden via de rør. Derved en bedre cop.. Omvendt brugte han systemet til airkondition om sommeren.
Men, syntes da det Ernst har tegnet med en ekstra rør i jorden til solvarme er en ganske udmærket og billig ide.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: Forbrug på jordvarme samt etableringspris

Indlæg af no100 » 24 maj 2010 21:05

Hej
Link til luft vp. Med jordvarme < http://ing.dk/artikel/96874-energinetdk ... klimadukse > og en der har vp. På 25år
H. Eli


Besvar