Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hus kun med radiatorer

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
BennyLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 dec 2022 19:14
Givet likes: 4 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af BennyLarsen » 05 apr 2024 18:53

Smoelfen skrev:
04 apr 2024 09:08
Som det ser ud de tal du lægger frem ser det jo fornuftigt ud, og jeg er også ret sikker på du som jeg følger med i hvordan varmepumpen performer.
- 10 C, ca. 55% last på kompressor, uden el-patron, var ikke noget problem på en 7 kW maskine til knap 200 m2 ejendom. Dette var en test på en billig Copmax. Det gjorde den godt med en fornuftig virkningsgrad, men hvor længe?? :) Disse tal kan læses andre steder på SP.

Jeg forstår nu også de mennesker som netop stiller spørgsmål ved om det kan betale sig at skifte til varmepumpe med alle de medfølgende ombygninger der mange gange skal foretages på en ejendom før det bliver rentabelt at sætte varmepumpe op. Hvis en stor del af varmeinstallationen skal skiftes ud ( en ting er varmeflader, en anden er rør installation for at få et ordentligt flow i installationen. Lige set som problem på et jordvarmeanlæg. ) og en Vølund eller Volapyk pumpe skal sættes op, vil mange menige mennesker nok gå ud og få en installatør til at lave dette. Priser på 300-400 k er hørt, så bliver det ikke på denne side af solens levetid det går break-even :-)

Jeg synes @Dunas beskriver det ganske godt, 75 grader dur ikke til varmepumpe drift, så det kan blive bekosteligt inden en varmepumpe kan gøre noget gavn.

Ja, der er mange som piver når temperaturen er under -5 C, men at skære alle over en kam med for små varmepumper eller uvidenhed, mener jeg skal nuanceres lidt:
  • Der er en del for små maskiner sat op derude.
  • Jeg ser dog også "40 års erfaringer" som lover en masse til ejendom som ikke er skabt til varmepumpe, men varmepumpen er stor nok.
  • "40 års erfaringer" som formår at sætte to-delt shunt anlæg på en varmepumpe i en ejendom med radiatorer. Han kunne lige så godt købe en Porsche, jogge speederen i bund, og samtidig træde med venstre fod på bremsen for at holde den under 200 km / h.
  • Nogle af de varmepumper som står ude i dag er sat op med el-patron sættes i drift ved -7 C, uagtet om der er behov eller ej. Der har Vølund og de andre også været :-) Godt at der findes software opdateringer.
Med hensyn til levetid på varmepumper, siger min erfaring mig, kompressorer som kører for hårdt, og veksler mellem kølemiddel / centralvarme vand er de hyppigste fejl på pumperne i dag. Kompressorerne er blevet væsentlig forbedret ifm. scroll-kompressorens indtog, dog hold fremløb under 50 C. Mange af leverandørene lover højere temperaturer på anlæggene, men faktum er, R32 kølemiddel -10 C og 50 C giver et differenstryk 20 -30 bar, kig blot i et h-log p-diagram. Det er fysikken uanset hvad navn der står på fronten af kassen :shock: Når maskinerne kører ved disse kriterier, vil overheds gassen være særdeles varm grundet det begrænsede flow af kølemiddel, men med stadig stort energiindhold, og det slider.
Mht. veksler er dette et udtalt problem på billige maskiner, og efter en del års drift, bliver de utætte.



Spørger nysgerrigt. Hvad er der galt med fyret? Håber ikke det er en simpel sensor dims, der gør at det hele skal skiftes ud :? Der sidder jo nogle hardcore pille fyre her på SP som ved alt :P


Mvh Smoelfen
Fyret er en stor fejl, det her er det der har kørt længst tid alle andre gav op efter 2-3 år og købte nyt.
nu begynder det at gå i fejl som ikke burde være der, display laver nogle underlige tegn, så tænker det er ved at være slut.


BennyLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 dec 2022 19:14
Givet likes: 4 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af BennyLarsen » 06 apr 2024 18:06

Hej

Så er der bestilt nyt fyr, det blev et MGM junior så nu håber jeg bare det kører længe.

Igen tak for alle svar

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af Dunas » 06 apr 2024 20:37

BennyLarsen skrev:
06 apr 2024 18:06
Hej

Så er der bestilt nyt fyr, det blev et MGM junior så nu håber jeg bare det kører længe.

Igen tak for alle svar
Super :great: i valgte et nyt træpille fyr. Det er også et godt valg MGM junior, tillykke, det bliver de glade for :great:.
Jeg køre selv med en 10 kw brænder, godt nok fra NBE. Alt andet bør MGM junior 10 kw fint kunne følge med på de kolde dage :great:.

Det er ikke alle der er lige heldige med VP. Har lige læst et indlæg på facebook om en uheldig VP kunde.
Der med ikke sagt, at VP er en dårlig løsning. MEN huset skal kunne bære lav fremløbtemperatur på de iskolde dage.
Så er det ekstremt VIGTIG, der bliver lavet en korrekt udregning og valg af størrelse VP.

Fra facebook en uheldig VP ejer. Citat start:

HJÆLP HJÆP HJÆLP
I oktober 2022 køber vi en varmepumpe 5kw igennem Fly Larsen i Viborg som vi har tillid til idet de har varetaget vores gasfyr forinden. Vi modtager ingen udregninger i forhold til størrelsen på varmepumpen, men de garentere at denne passer i forhold til husets størrelse. Efterfølgende oplever vi mangelfuld varme (temperaturer ned til 18 grader, højest 21 grader) når temperaturen er -11 grader udenfor. Vi bliver nødsaget til at supplere med el-radiatorer, hvilket ifølge Fly Larsen er helt normalt at man skal når man har varmepumpe. Vi retter henvendelse utallige gange for at få løst problemet, men Fly Larsen handler ikke på vores henvendelser og siger at dette skyldes at vores radiatorer ikke er korrekt dimensioneret i forhold til varmepumpen, og det ikke skyldes at varmepumpen er underdimensioneret som vi har mistanke om.
Efter endnu en vinter med mangelfuld bliver varmepumpen efterset at producenten. Situation forbliver uændret. Vi giver os og skriver at vi ønsker at udskifte radiatorerne til de korrekte dimensioner, og Efterfølgende kommer Fly Larsen ud for at tage mål til dette. Efterfølgende rykker vi for svar fra deres besøg flere gange. 1 måned efter modtager vi svar, og nu er det ikke dimensionerne på varmepumpen det er galt med, men nu skyldes varmepumpens manglende funktionsduelighed at 2 af vores gulve i underetagen ikke er isoleret, rørene er ikke rigtig dimensioneret. Hvilket er blevet bekræftet af andre varmepumpe montører ikke er tilfældet.
Jeg tager ned og snakker med Fly Larsen idet jeg ikke mener at vi når I mål ned dette. Dette bliver manet til jorden. Jeg fremviser papirer på at andre varmepumpe montører ikke vil montere en varmepumpe så lille til et hus af vores størrelse og alder. De vil anbefale en 8kw.
Pludselig erkender Fly Larsen at varmepumpen har været underdimensioneret, og vi selvfølgelig skal have en 7kw. Han skal lige snakke med producenten.
Imellentiden er vores tillid og tålmodighed opbrugt og sammen med en advokat anmoder vi om at få vores penge tilbage idet de ikke har overholdt reklamationsloven.
Fly Larsen undre sig over vores ønske for de vil jo give os en 7kw efter halvandet år, hvor vi har klaget både telefonisk og pr. mail og gennemgået 2 vintre med mangelfuld varme.
Forfalds datoen for tilbagebetaling fra Fly Larsen er overskredet, og vi har stadig ikke set vores penge (over 100.000,-) og vi skal nu kører en sag imod dem.
På baggrund af ovenstående vil blot advare kommende varmepumpe købere ikke qt benytte jer af Fly Larsen, så I ikke kommer til at stå i ligende situation!

Citat SLUT

BennyLarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 dec 2022 19:14
Givet likes: 4 gange

Re: Hus kun med radiatorer

Indlæg af BennyLarsen » 06 apr 2024 21:36

Ja håber det kører lige så fejlfrit som min Scotte har gjort det i næsten 20 år, har sammenlagt brugt ca 3500 kr på dele.


Besvar