Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

varmepumpe styring/ pool opvarmning

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Lynex
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 23 apr 2013 18:40
Mit fyr: fjernvarme
Areal: 205
Brændsel: fjernvarme/ århus
Fremviser gerne i postnummer: 8240

varmepumpe styring/ pool opvarmning

Indlæg af Lynex » 26 feb 2024 21:49

Hej jeg er ved at bygge sommerhus med en stor pool, jeg har købt et brugt stort 18kw sol celle anlæg, så der er masser af overskud. mit spørgsmål er, hvordan styre man varmepumpen så den kun levere varme til poolen, når solcellerne levere nok strøm, der er jo ingen grund til at varme på poolen om natten, jeg er ikke interesseret i elpriserne, da solcellerne er kraftige nok til at give varme til pollen i sig selv. findes der en fix og færdig styring? jeg vil ikke køre off grid da jeg naturligvis vil sælge overskudsstrøm.
kunne man bare måle på spændingen på solcellerne med ELKO pri 52 og så monterer en magnetventil på "gulvvarmen til poolen" så poolen kun varmes op når solcellerne er over en vis spænding?
Senest rettet af Lynex 26 feb 2024 22:03, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: varmepumpe styring/ pool opvarmning

Indlæg af BWJ » 26 feb 2024 22:02

En god "dyppekoger" med termostat.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: varmepumpe styring/ pool opvarmning

Indlæg af Smoelfen » 26 feb 2024 22:24

Jeg har prøvet med et ESP modul som har kontakt til det producerende solcelle inverter system ( 9 kW ) via Wi-Fi, vi har kørende andet steds, at tænde og slukke for en lille pool varmepumpe ( optagen el forbrug 2 kW ). Det giver en alla pokkers masse start og stop ( ej stabilt ), afhængig af produktionen på solcellerne. Så vi har lige for nu sat ur styring på varmepumpen ( den er indbygget ). Vil mene vi er ude i noget Home Assistent ( der er jeg ikke kommet så langt endnu :-)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: varmepumpe styring/ pool opvarmning

Indlæg af svanggaard » 27 feb 2024 08:50

Home Assistant er helt klart det valg, som giver de mest fleksible styringsmuligheder. Men du kommer langt med en simpel urstyring.

Jeg styrer selv med 2 ure i mit sommerhus. Varmepumpen er altid slukket 17-22 (høj tarif fra netselskabet). I de perioder huset ikke er udlejet, kører filterpumpen kun 4 timer hver nat (når strømmen typisk er billig). Når pumpen standses vil varmepumpens flowswitch sørge for at VP også standses.

Hvis huset skal bruges til udlejning skal du nok ha' 2 elmålere på - der er ingen grund til at forære solcellestrømmen til gæsterne.

Hvis jeg skulle styre med home assistant ville jeg nok bruge en dypkoger som @BMJ foreslår. Den har ingen problemer med mange start/stop, som en varmepumpe måske vil ha'. Så længe strømmen er nogenlunde gratis, er det ikke så vigtigt hvor effektivt den bruges.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: varmepumpe styring/ pool opvarmning

Indlæg af Bri_Jac » 05 mar 2024 18:24



Besvar