Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Shunt-ventil på buffertank

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Shunt-ventil på buffertank

Indlæg af jhjorsal » 18 okt 2023 22:44

Jeg har en monoblok VP med en buffertank(750l) parallel på. Og leger lidt med at hæve temperaturen i buffertanken i de billige strømperioder.
Og det virker foreløbig efter hensigten, jeg bruger lidt flere KW men lidt mindre kr.
Jeg er lige i en gruppe på fb blevet rådet til at sætte en shunt ventil mellem mit fremløb og returløb fra buffertanken og ud i centralvarmeanlægget, men omvendt af hvad man gør på et pillefyr. Så fremløbet bliver blandet op med returen så jeg får en stabil fremløbstemperatur. Jeg siger ikke at det ikke er en god ide, jeg har bare aldrig hørt om det før, er der nogen her der har set/hørt om sådan en installation. Men da buffertanken står i et udhus og har ca 10 m ind til huset, gir det måske meget god mening at kører med en lavere fremløbstemperatur, i de perioder hvor buffertanken når op på ca 60 grader, da det vil vel give et mindre tab undervejs.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Shunt-ventil på buffertank

Indlæg af John Skov Jensen » 19 okt 2023 05:31

Det er ganske normalt at sætte en fremløbs shunt på et anlæg med fastbrændsel og akktank
Enten for at shunte ned fra de godt 90 grader der er i akku, eller bare for at minimere tabet i rørføring fra anlæg til hus

Jeg har selv lavet det med en RAVK monteret på en rav8, samt en kontraventil

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Shunt-ventil på buffertank

Indlæg af Smoelfen » 19 okt 2023 07:23

Det er jo netop denne ide der er beskrevet i https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php? ... 1&start=10
Som det også ses ud af de målinger jeg har lavet bruger man lidt flere kWh, men sparer i kr. Det beviser jeg også ved nogle konkrete målinger. Det strider dog lidt mod vores ide om at kører varmepumperne med så lav en produktionstemperatur som muligt. Som jeg også skriver er vi i gang med en lidt anderledes shunt. Dette grundet at indgrebet i anlægget ønskes minimeret. Det kniber dog lidt med tid, så vi er ikke nået så langt :)
Hvis man påtænker at bygge denne shunt på, vil det være hensigtsmæssigt at denne åbnes mest muligt under normal drift således at varmepumpen producerer ved så lav en produktionstemperatur som muligt.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Shunt-ventil på buffertank

Indlæg af Hjemme teori » 19 okt 2023 10:55

Johns RavK er en fin løsning til problemet.

Jeg har et NBE pillefyr med en V7, så styringen er der alligevel men ellers har jeg også set andre modeller.
Der har jeg så en vejrkompenseret fremløbs temperatur på mellem 34 og 47 grader. Det styrer så også gulvvarmen da denne er skruet op til ca 42grader og derfor sænkes når fremløbstemperaturen er koldere end dette.


Jeg regnede lidt på besparelser i dette indlæg. https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php? ... 66#p366766
Prøv med dine egne tal og se om det er noget du vil bruge tid og penge på.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Shunt-ventil på buffertank

Indlæg af jhjorsal » 22 okt 2023 14:59

John Skov Jensen skrev:
19 okt 2023 05:31
Det er ganske normalt at sætte en fremløbs shunt på et anlæg med fastbrændsel og akktank
Enten for at shunte ned fra de godt 90 grader der er i akku, eller bare for at minimere tabet i rørføring fra anlæg til hus

Jeg har selv lavet det med en RAVK monteret på en rav8, samt en kontraventil
Takker for svar, jeg har selv en RAVK termostat, så det kunne sagtens blive sådan en løsning, rav8 ventilen mangler jeg dog, og hvis jeg alligevel skal ud og købe, skal det så være en 1” som resten af installationen er lavet i, eller større for ikke at begrænse flowet, jeg er lidt usikker på hvor meget sådan en ventil lukker igennem i forhold til et stykke rør i samme dimensioner.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Shunt-ventil på buffertank

Indlæg af John Skov Jensen » 22 okt 2023 15:21

jhjorsal skrev:
22 okt 2023 14:59
Takker for svar, jeg har selv en RAVK termostat, så det kunne sagtens blive sådan en løsning, rav8 ventilen mangler jeg dog, og hvis jeg alligevel skal ud og købe, skal det så være en 1” som resten af installationen er lavet i, eller større for ikke at begrænse flowet, jeg er lidt usikker på hvor meget sådan en ventil lukker igennem i forhold til et stykke rør i samme dimensioner.
Min er en 1”
Men jeg tror big is better for ikke at give unødig modstand

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Shunt-ventil på buffertank

Indlæg af jhjorsal » 22 okt 2023 15:41

Smoelfen skrev:
19 okt 2023 07:23
Det er jo netop denne ide der er beskrevet i https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php? ... 1&start=10
Som det også ses ud af de målinger jeg har lavet bruger man lidt flere kWh, men sparer i kr. Det beviser jeg også ved nogle konkrete målinger. Det strider dog lidt mod vores ide om at kører varmepumperne med så lav en produktionstemperatur som muligt. Som jeg også skriver er vi i gang med en lidt anderledes shunt. Dette grundet at indgrebet i anlægget ønskes minimeret. Det kniber dog lidt med tid, så vi er ikke nået så langt :)
Hvis man påtænker at bygge denne shunt på, vil det være hensigtsmæssigt at denne åbnes mest muligt under normal drift således at varmepumpen producerer ved så lav en produktionstemperatur som muligt.

Mvh Smoelfen
Super interessant indlæg, men jeg bliver faktisk ikke klar over om det kan svare sig at hæve temperaturen i en buffertank, og tænker måske heller ikke der er et endelig svar, for prisen på strøm kan jo variere noget i timerne op til de dyrere perioder, og efter også lige at have studeret effektivitetskurver for de forskellige fremløbstemperatur for min VP, kan jeg jo godt se at det optimale måske bare er en større buffertank 😂 men det kommer nu ikke til at ske. Jeg har dog leget lidt med tanken om et PCM lager, min buffertank er egentlig en solvarmetank med VVB, 250l af de opgivede 750l. Jeg bruger bare ikke VVB så den er bare fyldt op med vand. Men mine tanker er tit løbet omkring at fylde VVB med et salt hydrat med fase skift egenskaber, problemet er bare 1. Jeg aner ikke hvor man køber sådan noget henne, syntes ikke jeg kan finde nogle forhandlere i DK, og det er sikkert også R** dyrt 2. Hvilken temperatur vil være mest optimal at skifte fase ved ? Der er jo lidt at vælge imellem vedeksempelvis denne udbyder https://www.climator.com/en/pcm-climsel ... ata-sheets , Men tanken er da meget sjov
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Shunt-ventil på buffertank

Indlæg af Smoelfen » 23 okt 2023 07:39

jhjorsal skrev:
22 okt 2023 15:41
Super interessant indlæg, men jeg bliver faktisk ikke klar over om det kan svare sig at hæve temperaturen i en buffertank, og tænker måske heller ikke der er et endelig svar, for prisen på strøm kan jo variere noget i timerne op til de dyrere perioder, og efter også lige at have studeret effektivitetskurver for de forskellige fremløbstemperatur for min VP, kan jeg jo godt se at det optimale måske bare er en større buffertank 😂 men det kommer nu ikke til at ske. Jeg har dog leget lidt med tanken om et PCM lager, min buffertank er egentlig en solvarmetank med VVB, 250l af de opgivede 750l. Jeg bruger bare ikke VVB så den er bare fyldt op med vand. Men mine tanker er tit løbet omkring at fylde VVB med et salt hydrat med fase skift egenskaber, problemet er bare 1. Jeg aner ikke hvor man køber sådan noget henne, syntes ikke jeg kan finde nogle forhandlere i DK, og det er sikkert også R** dyrt 2. Hvilken temperatur vil være mest optimal at skifte fase ved ? Der er jo lidt at vælge imellem vedeksempelvis denne udbyder https://www.climator.com/en/pcm-climsel ... ata-sheets , Men tanken er da meget sjov
Jeg er fuldstændig enig i dine betragtninger vedr. økonomien i ideen. Som beskrevet gik ideen på at sætte det på min vens anlæg som forsøg, men tiden til at få det gjort har ikke været der.
Jeg selv har programmeret varmepumpen til at stoppe varmeproduktionen / varmtvandsproduktionen inkl. el-patron mellem 1700 - 2100, siden 1. okt. Begge de to følsomme termometer er blevet informeret om forsøget, så det er ikke den helt rigtige placebo test der bliver gennemført icon_cheesygrin.gif De har ikke givet alarm endnu, så indtil videre fortsætter forsøget.
Jeg gør det ikke for økonomiens skyld ( højest 3 - 4 kroner / stop ), men mere for at få en fornemmelse af hvor langt vi skal ned i udetemperatur før det begynder at påvirke komforten i tidsrummet hvor anlægget står stille. Det hele kan jo blive et mix af de to ideer hvis prisforskellen på tiderne bliver ekstreme.
Ideen med fase skift er en spændende ide fortæl endelig mere om hvad du kommer frem til. Set matematisk på det, kan der jo ligge en stor del mere energi gemt i et medie der skifter fase, i forhold til at gemme energi i almindelig temperatur difference drift på mediet.
Prøv bare at se nogle isblokke frosset til et par graders frost puttet ned i en køleboks, det tager en del tid før de er tøet op, til gengæld når de er tøet op bliver øllerne hurtigt hånd lune, så jeg skynder mig i stedet at drikke øllerne og ikke filosofere / regne mere på dette fysiske fænomen den dag icon_cheesygrin.gif

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Shunt-ventil på buffertank

Indlæg af svanggaard » 23 okt 2023 09:18

jhjorsal skrev:
22 okt 2023 15:41
Jeg har dog leget lidt med tanken om et PCM lager...
Jeg læste meget på faseskiftende materialer for nogle år siden. Så vidt jeg kunne gennemskue, er der problemer med korrosion. I princippet kunne du bruge paraffin (stearinlys), men smeltepunktet er nok lige i overkanten til en varmepumpe.


Besvar