Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft / vand varmepumpe med EEV ventiler.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Luft / vand varmepumpe med EEV ventiler.

Indlæg af Smoelfen » 08 okt 2023 18:03

I nat nåede det ned omkring 4-7 C og varmepumpen startede op. Jeg har sat den til maximalt 40 % udgangseffekt, så den stod og snurrede stille og roligt, mens jeg sov tungt efter et par glas rødvin uvidende om hvor koldt det var. Det interessante var at se performance på varmepumpen over tid. Pumpen kører med noget af det nyeste indenfor fordamper ventiler ( i en gammel kølemontør bog kaldet regulerings ventil ). EEV står for Electric Expansion Valve, og er en eletonisk styret fordamper ventil som benyttes i nye varmepumper, for bedre at kunne "dosserer" kølemidlet til fordamper-fladen, i dette tilfælde er fordamperen hvor der bliver hevet ude luft igennem. Maskinen er også udstyret med en economizer ( ikke en forkromet mellemgas fordeler, selvom man skulle tro dette salgsgas icon_cheesygrin.gif ), en simpel varmeveksler, hvor der også sidder en EEV ventil. Economizeren sidder og bypass'er noget af kølemidlet direkte til kompressoren igen, på denne måde kan effektiviteten hæves. Iflg. fabrikanter af EEV ventiler kan effektiviteten hæves med 30 % ( så det tror vi på icon_cheesygrin.gif ). Nå nu til nattes udskejelser på varmepumpen. På grafen som jeg har sakset ud af kørslen i nat fra 0230 til 0530 kan man se hvordan fordamper temperaturen kører op og ned. Dette skyldes at de to EEV ventiler bliver moduleret af styringen for bedst mulig udnyttelse af kølemidlets væske/gas overgang.
heatpump-3hour-night.png
Heat Pump-3 hours-constant-running
Gennemsnitstemperaturen blev på 5.8 C og effektiviteten blev i snit 4.4, med en snit udgangstemperatur på 33 C. Det er da ok :)

Så nu er næsten alt hvad der kan styres af en mikrocontroller blevet sat til at blive styret af den – kompressor ( inverter ) – blæser ( PWM ) – cirkulationspumpe ( PWM ) – fordamper ventiler ( pulsstyret ) – 3 vejs ventil – 4 vejs ventil, men dog ikke fars nattesøvn, der var næsten ingen puls :)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Besvar