Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nogen der kender Copmax eller kan anbefale en anden

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Nogen der kender Copmax eller kan anbefale en anden

Indlæg af Hjemme teori » 12 sep 2023 20:17

Jeg så lige disse hos VVS eksperten.

I følge dem må man selv opsætte.
der er kun 0,95kg gas i 4 og 6 kW så der er ikke lovpligtigt service.
og prisen for en 4kW som ifølge databladet laver 5kW varme er 21k

Så det er mine krav. selv sætte op, undgå lovpligtigt service og skarp pris og self. OK virkningsgrad fra 2-15 grader ved fremløb på 35 grader.


Jeg ville i fald jeg røg på en, montere den på solvarme spiralen på buffer så jeg kan have frostvæske i og derfor ikke skal holde den frostfri.
Påtænker kun den ville skulle køre når strømmen er billigst og og temperaturen er over kold
Mvh. Sophus


musiklab
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 03 nov 2008 12:30
Mit fyr: P&H PH47
Areal: 250+
Brændsel: piller, bl.a.
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kgs Lyngby, DK

Re: Nogen der kender Copmax eller kan anbefale en anden

Indlæg af musiklab » 14 sep 2023 14:37

god ide med den spiral og frostvæske. '
jeg tænker på noget lignende da træpiller nu, i sept 23 koster det samme pr kWh som Ngas,
og det er helt uden bøvl med påfyldning og aske tømning.
- og der er sikkert en højere virkningsgrad på gasfyret end på stokerfyret .

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Nogen der kender Copmax eller kan anbefale en anden

Indlæg af pelle » 15 sep 2023 02:26

Skal lige siges. Her er jeg ingen ekspert. jeg har dog læst mig frem til at en copmax er en glimrende varmepumpe. Der får man noget for prisen. Det eneste jeg har hørt om er nogle har haft problemer med følere.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Nogen der kender Copmax eller kan anbefale en anden

Indlæg af Smoelfen » 15 sep 2023 10:41

Mht. virkningsgraderne for de forskellige varmepumper som jeg har målt på ( ej kalibrerede målinger ), ligger de alle nogenlunde ens for de nyere maskiner. Det bliver svært at nå "break even" med Panasonic / Vaillant / Mitsubishi etc. maskiner overfor en Copmax. Føler problemet på de ældre Copmax maskiner var specielt på dem med Siemens styring og NTC 10k B=3470K føler. De nye typer med Carel styring har jeg ikke set problemer med.
Når det kommer til styringen af de maskiner som jeg har været udsat for, oplever jeg en dårlig fleksibilitet i de dyre maskiner, men dokumentationen på alt det de ikke kan, er god :)
Copmax derimod kan stort set alt det man ønsker, men dokumentationen på de forskellige opsætnings muligheder er ikke eksisterende. Man skal ned i fabriks indstillinger med kode, for at få lov at sætte nogle af de specielle ting, såsom PWM cirkulationspumpe, max. effekt på varmepumpe etc.. Til gengæld kan de alt det med "smart grid" styring etc., når ellers man kan finde det.
Hardwaren er der ikke den store forskel på, det er de samme komponenter de benytter. Bunden ruster ud af en 7-8 gammel Panasonic maskinen, og skruerne til kølergitteret ruster på en Copmax, tja hvad er så bedst, jeg antager det er mandags maskiner icon_cheesygrin.gif

Til det enkelte setup som du skal bruge, vil Copmax maskinen være en elegant løsning, da den ikke skal så meget andet end, at varme :?

Når det kommer til frostbeskyttelse da anbefaler jeg man benytter så lidt glycol i blandingen. Mange tror at glycol er den lyksalige løsning på alt væskebåren varmeflytning. Det er det også, det frostsikre, det beskytter mod korrosion, mod pitting korrosion, men er en dårlig væske som varmebære. Prøv at flytte varme med ren glycol, det er stort set umuligt. Det får lidt betydning på en varmepumpe. Der har været en tommelfinger regel på 30 % glycol, men hvis man kan nedsætte denne lidt, bliver det en bedre væske til at flytte varme med.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Besvar