Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gør det selv anlæg ?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Pfh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 apr 2023 17:47
Givet likes: 2 gange

Gør det selv anlæg ?

Indlæg af Pfh » 18 aug 2023 16:21

Hej,
Jeg vil gerne skifte mit oliefyr ud med en monoblock varmepumpe. De firmaer jeg har spurgt om det var noget for dem, har enten været meget upræcise i deres tilbud, eller har kun villet lave en standardinstallation og dermed ikke villet integrere mit eksisterende solfangeranlæg i løsningen.
Jeg overvejer derfor om jeg skal gå igang selv. Dvs. designe anlægget, få designet godkendt af en prof, selv købe delelementerne og selv samle det.
Jeg er med på, at jeg skal have elektrikker, kølemontør til deres del afopgaven samt en vvs'er til at tilslutte brugsvandet, men har forstået, at opvarmningsdelen må jeg godt selv lave.

Mit spørgsmål går på om nogen herinde - med succes og uden at være vvs uddannet, har kastet sig ud i selv at designe løsningen og efterfølgende selv indkøbe og samle de dele som det er lovligt at installere.
Eller om nogen har forsøgt og efterfølgende har måttet kaste håndklædet.
Eller om I er kommet i mål, men havde I bare tænkt eller vist osv. dvs. guldkorn som vi andre kan drage nytte af...
Jeg har normalt success som gør det selv'er og bruger gerne lang tid på at sætte mig ind i tingene, men varmepumpe installering er dog et nyt område for mig og jeg er i tvivl om jeg overvurderer mine evner i dette tilfælde :-)

Jeg overvejer en løsning med 7kw Panasonic monoblock med varmtvandsprioritering, 300 l vv beholder med solspiral og stor varmepumpespiral samt evt. en mindre buffertank for bedre at kunne styre uden om de dyre strømperioder. forbindelserne vil jeg samle med press rør. Ved godt det lyder mere simpelt end det er.
Intet vil jeg gå i gang med uden at have designet gennemgået og godkendt af en erfaren vvs'er.

Jeg kan i princippet samle det hele i mit eget tempo og lade oliefyret køre indtil jeg skal lave den endelige kobling til det eksisterende.
mvh Peter


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Gør det selv anlæg ?

Indlæg af Hjemme teori » 18 aug 2023 21:33

Så vidt jeg ved må du gerne lovligt samle anlægget pånær el.

Kølemontør er med en monoblock kun nødvendigt for garantien, det har ikke noget med funktionaliteten eller lovligheden at gøre (måske der er hvis mængden af kølemiddel er for stor) men det er så noget pjat da kølemidlet fyldt på og man ikke skal gøre noget med det før pumpen kan køre.

Min mor fik sat en monoblock op af autoriseret, og må sige at den autorisation var spild af penge og supporten lige så.

Så tror du er bedre hjulpet med at designe selv og sætte dig ind i tingene end at spørge tilfældig erfaren - de kan ofte bedst lige at lave det som de plejer.
Mvh. Sophus

Besvar