Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe og Akku tank

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
savangs
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 78
Tilmeldt: 09 dec 2008 20:34
Mit fyr: SPRSUN 11.6KW Varmepumpe 500L Akku tank
Areal: 110+128
Fremviser gerne i postnummer: 6560

Varmepumpe og Akku tank

Indlæg af savangs » 06 aug 2023 16:51

Hej Stokerpro

Hvad er jeres erfaring med Akku tank på Varmepumpe

1. der skal en standart mindre volumen til så varmepumpen evt. har en afrimning

2. der skal evt. en volumen til så du minimere start/stop

3. hvis jeg evt. gerne vil køre 38 grader frem og stoppe min cirkulations pumpe fra akku tank til hus ved en temp i tank på 23/25grader i akku tank

Hvor længe har jeg så kapacitet til etc.
Hus forbrug aftentimerne ca. 2kw pr. time og de 13grader i 500 liter skulle indeholde 7.5kw hvilket skulle give til groft udregnet 4 timer (så ved jeg godt der kan komme lidt komfort tab i forhold til fremløbs temp bliver laver over tid.


(Hus forbrug er et gæt ud fra normal forbruget over en periode hvis i har andre erfaringer med forbrug giv gerne et bud på en anden udregning.)

7.5Kw er hvad jeg har kunne regne mig frem til 40/25= dif. 13gradere

0,001627907*500*13= 7,5kw (ret mig gerne ved fejl her også)



Ud over ovenstående tilkommer sefølig også betongulv men hvis det holdes ude af regnestykket og der kun fokuseres på Akku tank


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Varmepumpe og Akku tank

Indlæg af Bigfoot » 07 aug 2023 11:39

jeg har akkutank på mit varmepumpe anlæg, har 300 liter, og det dur altså.
Jeg har brugt 5100kw siden 20. september 2022 til 116kvm inkl varmt vand, og en familie der nægter at fryse.

Ifald du mangler en akkutank, så har jeg en 600 liters stående til salg ved Varde. Den er to år gammel, med isoleringskappe.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Varmepumpe og Akku tank

Indlæg af Smoelfen » 09 aug 2023 15:20

savangs skrev:
06 aug 2023 16:51
Hej Stokerpro

Hvad er jeres erfaring med Akku tank på Varmepumpe

1. der skal en standart mindre volumen til så varmepumpen evt. har en afrimning

2. der skal evt. en volumen til så du minimere start/stop

3. hvis jeg evt. gerne vil køre 38 grader frem og stoppe min cirkulations pumpe fra akku tank til hus ved en temp i tank på 23/25grader i akku tank

Hvor længe har jeg så kapacitet til etc.
Hus forbrug aftentimerne ca. 2kw pr. time og de 13grader i 500 liter skulle indeholde 7.5kw hvilket skulle give til groft udregnet 4 timer (så ved jeg godt der kan komme lidt komfort tab i forhold til fremløbs temp bliver laver over tid.


(Hus forbrug er et gæt ud fra normal forbruget over en periode hvis i har andre erfaringer med forbrug giv gerne et bud på en anden udregning.)

7.5Kw er hvad jeg har kunne regne mig frem til 40/25= dif. 13gradere

0,001627907*500*13= 7,5kw (ret mig gerne ved fejl her også)



Ud over ovenstående tilkommer sefølig også betongulv men hvis det holdes ude af regnestykket og der kun fokuseres på Akku tank
1. Der skal selvfølgelig være en vis energimængde i anlægget til brug ved afrimning. Hvis pumpen f.eks. skal afrime i 3 minutter, bruger den stort set den samme mængde energi som den producerer på 3 minutter. Det er sikkert ikke den store temperatur forøgelse du oplever på de 3 minutter, så faldet i temperaturen under afrimning er derfor hellere ikke så stort. Der skal dog være en vis temperatur for at den kan og vil afrime.
2. Hvis du kører med start/stop pumpe vil der selvfølgelig blive færre start/stop over tid. Jeg har selv 200 liter buffer og har prøvet at kører den gamle start/stop pumpe med og uden buffer. Det giver 12 start/stop på et døgn uden buffer og 10 med buffer. Hvorfor bekymre sig om antal start/stop
? Den gamle pumpe kørte i 14 år og det var ikke start/stop der slog den ihjel. Målinger på vores gamle Gram køleskab viste 32 start/stop på et døgn, og det virker stadig 20 år efter.
3. Jeg er i tvivl om det kan svarer sig at gemme varmen når el er dyrt. Jeg er selv lige begyndt at stoppe pumpen af når el er dyrt, men det skal jeg først til at samle data op for. Det skal tages i mente at ved at samle energi op i buffer til senere brug, også betyder effektiviteten falder på pumpen. Jeg kører selv med effektivitets målinger på pumpen “on the fly”, og det flytter noget på effektiviteten jo højere produktions temperatur.
Bigfoot skrev:
07 aug 2023 11:39
jeg har akkutank på mit varmepumpe anlæg, har 300 liter, og det dur altså.
Jeg har brugt 5100kw siden 20. september 2022 til 116kvm inkl varmt vand, og en familie der nægter at fryse.

Ifald du mangler en akkutank, så har jeg en 600 liters stående til salg ved Varde. Den er to år gammel, med isoleringskappe.
Det dur - ja men hvor godt dur det? Jeg havde en bekendt som sagde “det virker bare”, han brugte 6000 kWh om året til 150 m2 og 4 fam. medlemmer. Selve pumpen en Panasonic på 3 år havde tabt noget kølemiddel og måling på effektivitet ved ca. 5 C og fremløb på 40 viste 1,8. Fik en kølemontør på, lappet hullet og vi har ikke set års forbruget endnu, men “on the fly” målinger røg op på ca.3,5.
Det dur - 5100 kWh for ca. 3/4 år lyder af meget. Den gamle start/stop brugte 3900 kWh om året til 180 m2 (gulvvarme) og 4 fam. medlemmer. Selvfølgelig handler det jo også om boligen og fremløbstemperatur. Jeg venter spændt på den nye inverter maskine og dens formåen. De foreløbige målinger viser bestemt en forbedring.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Varmepumpe og Akku tank

Indlæg af Bigfoot » 11 aug 2023 08:16

5100kw på 3/4 år? det er på 11 måneder..... altså næsten et år.
Vi brugte tidligere 6000kg træpiller om året.

Det som gør forskellen ved os, er at pumpen står i en anden bygning end huset, så der er et tab i transporten fra fyrrummet via et ældre løgstørrør til huset.

Om jeg tjener noget på at have akkutank, jeg aner det faktisk ikke. Min pumpe har ikke så mange start og stop som andre har. Min makker har et 100% identisk anlæg som mit, bare monteret i sit bryggers, uden akkutank, og så på et hus på 190kvm.
De to anlæg blev monteret i samme uge, så vi kan løbende sammenligne. Hans har dog brugt 7900kw lige nu, men han bor så også lige i blæsten fra østersøen på en bakketop på djursland.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepumpe og Akku tank

Indlæg af Hjemme teori » 11 aug 2023 09:32

Det må da være fra kattegat icon_cheesygrin.gif

Eller en anden djursland end den jeg kender
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Varmepumpe og Akku tank

Indlæg af Bigfoot » 11 aug 2023 10:59

Hjemme teori skrev:
11 aug 2023 09:32
Det må da være fra kattegat icon_cheesygrin.gif

Eller en anden djursland end den jeg kender
nå så skidt da.

øst vest hjemme ej bedst.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Varmepumpe og Akku tank

Indlæg af Smoelfen » 11 aug 2023 21:11

Hjemme teori skrev:
11 aug 2023 09:32
Det må da være fra kattegat icon_cheesygrin.gif

Eller en anden djursland end den jeg kender
11 måneder ok - sad på en mobil i Pisa og skrev med noget rødvin i glasset :D
Det må være noget af en "chill"-faktor der fløjter gennem Kattegat øøhh Østersøen videre gennem hytten med det forbrug icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Mvh Smoelfen - hjemvendt fra Pisa Italien.
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Varmepumpe og Akku tank

Indlæg af Smoelfen » 12 aug 2023 12:58

savangs skrev:
06 aug 2023 16:51
Hej Stokerpro

Hvad er jeres erfaring med Akku tank på Varmepumpe

1. der skal en standart mindre volumen til så varmepumpen evt. har en afrimning

2. der skal evt. en volumen til så du minimere start/stop

3. hvis jeg evt. gerne vil køre 38 grader frem og stoppe min cirkulations pumpe fra akku tank til hus ved en temp i tank på 23/25grader i akku tank

Hvor længe har jeg så kapacitet til etc.
Hus forbrug aftentimerne ca. 2kw pr. time og de 13grader i 500 liter skulle indeholde 7.5kw hvilket skulle give til groft udregnet 4 timer (så ved jeg godt der kan komme lidt komfort tab i forhold til fremløbs temp bliver laver over tid.


(Hus forbrug er et gæt ud fra normal forbruget over en periode hvis i har andre erfaringer med forbrug giv gerne et bud på en anden udregning.)

7.5Kw er hvad jeg har kunne regne mig frem til 40/25= dif. 13gradere

0,001627907*500*13= 7,5kw (ret mig gerne ved fejl her også)



Ud over ovenstående tilkommer sefølig også betongulv men hvis det holdes ude af regnestykket og der kun fokuseres på Akku tank
Glemte lige i rødvinen at svare på specefik varemkapacitet på vand :D
Som udgangspunkt har du ret. Med 500 liter vand og en temp. differens på 13 grader får du en varmekapacitet på 7,5 kWh. Husk kWh da det er en energimændge der tales om og ikke en effekt :shock:

Vægt af vand 500 liter -> 500 kg
Vand (4,183 kj/kg)

27189 kj
6498 kcal
7,553 kWh

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepumpe og Akku tank

Indlæg af Hjemme teori » 12 aug 2023 20:48

Smoelfen skrev:
09 aug 2023 15:20

3. Jeg er i tvivl om det kan svarer sig at gemme varmen når el er dyrt. Jeg er selv lige begyndt at stoppe pumpen af når el er dyrt, men det skal jeg først til at samle data op for. Det skal tages i mente at ved at samle energi op i buffer til senere brug, også betyder effektiviteten falder på pumpen. Jeg kører selv med effektivitets målinger på pumpen “on the fly”, og det flytter noget på effektiviteten jo højere produktions temperatur.

Mvh Smoelfen
Vil lige starte med at jeg kun kender VP fra teori og luft/luft samt en enkelt jeg har hjulpet min mor lidt med. Så jeg kan have helt galt fat i noget, men tror det ikke!
'
Hvis du mener den skal køre med højere temp pga. buffer og derfor lavere effektivitet, må dit anlæg være sat forkert op.

Det bufferen bruges til er at køre med samme temperatur, men med et højere flow og deraf højere ydelse fra VP.

Eksempel.
Diff 13
pumpe 7kW

Så i stedet for at arbejde med diff på 13 og flow på 200L/h (3kW) kører den med en buffer på 500L i stedet med et flow på 465L (7kW). og kører så i 1 time 53min med 7kW og kan så stå stille i 2 ½ time, før den så igen kører i 1t 53min.

Medmindre køler og blæser udenfor er for små, skulle det alt andet en lige bare hjælpe på effektivitet og minimere tomgangstabet.

Hvis du tror på det er rigtigt, er problemet at have nok buffer og kunne tvangstyre pumpen til at lade buffer op, inden elpris og transport omkostningerne er i top. og derved undgå at pumpen kører i de dyre tidsrum, uden at miste komfort.

Og ja, hvis pumpen på kolde dage presset maks, gør buffer ingen forskel. Men det er nok ikke tilfældet de fleste dage.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Varmepumpe og Akku tank

Indlæg af Smoelfen » 12 aug 2023 22:11

Hjemme teori skrev:
12 aug 2023 20:48
Vil lige starte med at jeg kun kender VP fra teori og luft/luft samt en enkelt jeg har hjulpet min mor lidt med. Så jeg kan have helt galt fat i noget, men tror det ikke!
'
Hvis du mener den skal køre med højere temp pga. buffer og derfor lavere effektivitet, må dit anlæg være sat forkert op.

Det bufferen bruges til er at køre med samme temperatur, men med et højere flow og deraf højere ydelse fra VP.

Eksempel.
Diff 13
pumpe 7kW

Så i stedet for at arbejde med diff på 13 og flow på 200L/h (3kW) kører den med en buffer på 500L i stedet med et flow på 465L (7kW). og kører så i 1 time 53min med 7kW og kan så stå stille i 2 ½ time, før den så igen kører i 1t 53min.

Medmindre køler og blæser udenfor er for små, skulle det alt andet en lige bare hjælpe på effektivitet og minimere tomgangstabet.

Hvis du tror på det er rigtigt, er problemet at have nok buffer og kunne tvangstyre pumpen til at lade buffer op, inden elpris og transport omkostningerne er i top. og derved undgå at pumpen kører i de dyre tidsrum, uden at miste komfort.

Og ja, hvis pumpen på kolde dage presset maks, gør buffer ingen forskel. Men det er nok ikke tilfældet de fleste dage.
Det som savangs skriver, går jo som jeg læser det, ud på at lade temperaturen stige i buffer og dermed gemme en energimængde i bufferen i form af en temperatur stigning. Det forudsætter at man shunter mellem udgangen til centralvarmesystemet og selve varmepumpen/buffer. Det vil alt andet lige give en dårligere effektivitet på pumpen, selv om du kan holde det samme flow. Sådan er fysikken på varmepumpen, og det er det der er spørgsmålet, kan det svare sig at som savangs skriver, at gemme 7,5 kWh produceret til en lavere el pris og med den lidt dårligere virkningsgrad som pumpen har grundet den højere produktionstemperatur. Ja, det er jo netop det savangs spørge om, hvor stor en mængde energi kan der gemmes? Kan det betale sig osv.? Det er jo nogle gode spørgsmål for, virkningsgraden på pumpen er ikke lineær og slet ikke elprisen icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Det her handler jo ikke om at kører med en konstant differens temperatur på 13 grader, det giver jo ingen mening.

Der er ikke skruet noget forkert sammen her. Det handler ikke om flowet er lille eller stort i de forskellige situationer, da det gælder om at holde flowet så højt som muligt over kondensator/varmeveksler under varmeproduktion og selvfølgelig bruges bufferen også til netop at holde et så højt flow som muligt.

Vedr. flow gennem varmepumpen, gælder det om at have så stort et flow som muligt og derved så lille en temperaturstigning som muligt over kondensator/varmeveksler, da, jo lavere temperatur stigning, jo lavere produktions temperatur jo bedre virkningsgrad. Derfor er de nye inverter varmepumper også skruet sådan sammen, at cirkulationspumpen er en PWM pumpe, som kører med et lavt flow når der ikke er varmeproduktion for at holde energiforbruget på cirkulationspumpen så lavt som muligt ( men stadig så det er muligt at måle returtemperaturen for regulering ), og skrue flowet op i takt med at differenstemperaturen over kondensator/varmeveksler stiger ved produktion. Eks. når varmepumpen ikke producerer varme er flowet f.eks. 300-500 L/h og stiger i takt med inverter pumpen begynder at producerer varme til eks. 1500-2000 L/h. På den måde kan der i et normalt anlæg spares 600-800 kWh/år alene på at cirkulationspumpen ikke kører med fuld skrald på under stilstand på varmeproduktionen.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Besvar