Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe i udhus og VVB i stuehus

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Varmepumpe i udhus og VVB i stuehus

Indlæg af jhjorsal » 31 maj 2023 21:43

Ja så er jeg her igen, der bliver vendt mange tanker i disse dage, og nu har jeg været i gang med at tegne for at gøre det lidt mere overskueligt.
Varmetegning 1 viser som det er nu, efter at jeg skiftede pillefyret i udhuset ud med en varmepumpe, det skete for 2 år siden, og jeg har siden opvarmet mit varme brugsvand i stuehuset med elpatron med ur på
Varmetegning 2 viser hvordan jeg kunne forestille mig en nem løsning på at varme VVB op til fremløbstemperaturen, jeg har sat en 3-vejs ventil op i stuehuset som styres af en Dual temperatur controller, også var det meningen at elpatronen med ur på skulle hæve temperaturen det sidste. Hvad tænker I om den ? Jeg tænker bare med sådan en Dual temperatur controller (solvarmestyring) så er man da sikker på at få det varme ud af varmepumpen og over i VVB som den kører frem med, samtidig med at man er sikker på man ikke bruger elpatronen til at varme huset op med.
Varmetegning 3 her har jeg sat en motorventil som lukker til indgangen til buffertanken, også kan jeg aktivere noget ekstra varme fra varmepumpen, der så automatisk kommer over i VVB hvis den er højere end VVB temperaturen, via tiltaget i tegning 2.

Jeg vil gerne hører hvad folk tænker om ideerne og om det kan laves mere simpelt. Jeg ved godt man kan en masse mere i Home Automation, jeg kender det ikke rigtig endnu men det kommer jeg til. Jeg er bare ikke interesseret i at lave en løsning som bliver alt for nørdet, der kan jo komme andre ind og skal bo her på et tidspunkt.

Hvis jeg skal lave varmetegning 3, så kræver det vel egentlig også at jeg sætter trykekspansion op på begge sider af ventilen, jeg kan ikke rigtig se jeg kan undgå dette, men hører gerne hvis der er en løsning på dette..
Vedhæftede filer
Varmetegning 1.jpeg
Varmetegning 2.jpeg
Varmetegning 3.jpeg
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Varmepumpe i udhus og VVB i stuehus

Indlæg af jhjorsal » 01 jun 2023 14:07

Jeg har lige været ved VVS Eksperten, og en rådgiver der over fra siger at min grundopstilling af VP og buffertank er helt forkert, returen fra hus skal ind i midten af tanken og frem skal igennem tanken, altså både ind og ud i toppen. Jeg har så ikke to udtag i toppen, så VP frem skal ind 1/3 nede fra top og hus frem skal ud i top. Retur i midt tilfælde skal ind 1/3 fra bund, og retur til varmepumpe ud i bund.
Og alt om at lave varme til min VVB kunne jeg glemme alt om, med mindre jeg ville investere i en af de her VVB med spiral i bunden og elpatron i toppen.
Så det giver vist ikke meget mening at fortsætte dialogen om mine skitser 😂
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Besvar