Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

VVB i stuehus på monoblok varmepumpe i udhus

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

VVB i stuehus på monoblok varmepumpe i udhus

Indlæg af jhjorsal » 27 maj 2023 00:04

Jeg har en monoblok varmepumpe og en buffertank i mit udhus, og en VVB i mit stuehus, VVB har både elpatron og varmespiral, men efter overgang fra pillefyr til varmepumpe kører VVB nu kun på el. I forbindelse med nedtagning af pillefyret og tilhørende 6T silo i udhuset, vil jeg bruge sommerferien på at lave min varmeinstallation pæn igen, flytte buffertanken og nye centralvarmerørs føring(jeg havde begge installationer kørende samtidig i en periode, så derfor er der pt. lidt mange rør)
Det der irritere mig lidt er at jeg varmer alt mit varme brugsvand op med el via elpatron, jeg ville gerne at jeg som minimum løftede brugsvandet fra indløbstemperaturen til som minimum fremløbstemperaturen på centralvarmen. Dette kan i min optik løses på flere måder:

Den dyre: Metro 2685 C1 VVB med elpatron i toppen og varmespiral i bunden. En VVB der er lavet specielt til installationer med varmepumper og andet med lav fremløbstemperatur.

Efterligningen af den dyre: Finde en brugt VVB med spiral som sættes i serie, men før - den VVB med elpatron.

Varmevekslermetoden: Sætte en varmeveksler på brugsvandet indløb til VVB, og lad centralvarme fremløbet løbe kontinuerligt igennem varmeveksleren før andet forbrug. Ved at lade det løbe kontinuerligt spare man en styring, og jeg vil umiddelbart ikke mene det vil betyde nævneværdig for varmekomforten i stuehuset, da det jo kun er mens der forbruges varmt vand, at man “stjæler” varme fra varmesystemerne.

Disse 3 løsninger hæver jo temperaturen på brugsvandet, til centralvarme fremløbstemperaturen i min optik. Hvis nogen herinde mener at en af løsningerne ikke virker, eller hvorfor en skulle være bedre end en anden, hører jeg gerne hvorfor 😃 Og hvis nogen har en 4. løsning vil jeg da også gerne hører den 😃

Jeg har ikke noget kabeltræk mellem udhus og stuehus, men hvis jeg havde, kunne man jo også lave noget med 2 stk 3-vejs motorventiler, en der lukker af for buffertanken i udhuset, så centralvarmevandet løber direkte ind i stuehuset. Og en der skifter fra varmesystem til VVB i stuehuset, også kører ekstra varmt centralvarme fremløb fra varmepumpen frem til VVB, så spare man jo helt opvarmning af brugsvand med elpatron, det er vel det der kaldes “varmvandspriotering”. Men uden at have regnet på det, kan jeg ikke lige forestille mig at den installationsændring spare sig hjem i en overskuelig årrække.
Lad mig hører hvordan I andre gør når VVB ikke står sammen med varmepumpen.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: VVB i stuehus på monoblok varmepumpe i udhus

Indlæg af Smoelfen » 27 maj 2023 12:27

Hej jhjorsal.
For det første, hvilken fremløbstemperatur har du på varmeanlæg? Er det lavtemperaturs gulvvarme eller noget højere temperatur radiator, mener jeg skal være afgørende for hvilken løsning du går med.

Hvis du har lavtemperatur, vil det måske give mening at lave 3-vejs ventil løsningen. men lov mig ikke at varme op til fuld brugsvands temperatur 55- 60 grader med varmepumpen. Jeg ser alt for mange varmepumper hvor det jo nærmest er voldtægt af kompressor etc. at den skal trykke kølemiddel op 25-35 bars tryk for at leverer 55-60 graders varmt vand. Det forkorter deres levetid drastisk.

Så uanset hvilken løsning du går med, vil jeg foretrække at varme brugsvandet op til max. 50 grader og løfte det videre op med el-patron.
Om du vælger en veksler eller en 2 trins varmtvandsbeholder er måske lidt mere interessant, men hvad der her er bedst har jeg lidt svært ved at gennemskue.

Når/hvis du flytter buffertank på 750 L, vil jeg lige beregne hvor stort tab du har på en sådan fætter, og om det kan betale sig at efterisolerer den godt og grundigt. Har set et anlæg med buffertank på 1000 liter, hvor den blev brugt til at buffer energi op på dagsproduktion fra solcelle/varmepumpe, men hvor en stor del af energien forsvandt ud af tanken, da tanken stod udenfor beboelsen og tabet ikke gjorde nytte. Beregningen i dette tilfælde viste sig netop til "break even" grundet at varmepumpen blev timerstyret til at køre med forhøjet temperatur om dagen når der var solcelle energi, men solen skinnede jo ikke hele tiden, og her viste det sig at årsagen til at ideen med buffer op var lidt søgt. Lav et par overslag er en god ting, hvor meget energi kan du buffer op, og hvor meget taber du.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: VVB i stuehus på monoblok varmepumpe i udhus

Indlæg af jhjorsal » 27 maj 2023 14:58

Takker for svar, jeg har radiatorvarme i 2/3 af huset, og min varmepumpe er en MetroAir i20(20KW). Buffertanken bliver bare flyttet et par meter, men bliver stadigvæk bare stående inde i mit lille værksted, skal bare over og stå hvor søjleboremaskinen står, hvor jeg tænker evt spildvarme gør fin gavn i mit lille værksted. Buffertanken er dog også relativ ny, og med orginal isolering, så jeg har da en ide om at den er relativ godt isoleret. Og det er kun pga min ocd den bliver flyttet, den står lidt i vejen efter jeg har fået pillefyret ud og gerne vil udvide værkstedet ind i silorummet.
Men det er faktisk også mest VVB problematikken der optager mig mest, jeg har allerede en 54 KW veksler liggende, og jeg har ikke nogen ekstra VVB, så den løsning ligger jo lidt til højrebenet, hvis det ikke er helt hen i vejret.
Man kan sige at sålænge jeg ikke har en signal forbindelse mellem stuehus og udhus, så kan jeg ikke lige se hvordan jeg kan lave en prioteret løsning, det var derfor jeg tog problematikken med i spørgsmålet, for at hører om andre havde en løsning på den problematik, altså udover at begynde at grave et kabel ned 😂
Vedhæftede filer
IMG_3014.jpeg
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: VVB i stuehus på monoblok varmepumpe i udhus

Indlæg af Jens » 27 maj 2023 19:17

Afstanden skal være noget stor, hvis det ikke skulle være muligt, at få trådløs wifi-forbindelse, alternativt måske over dine elkabler.
Har du først wifi, så findes der næsten uendelige muligheder, - som der er andre, som ved meget mere om end undertegnede.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: VVB i stuehus på monoblok varmepumpe i udhus

Indlæg af jhjorsal » 28 maj 2023 08:32

Jens skrev:
27 maj 2023 19:17
Afstanden skal være noget stor, hvis det ikke skulle være muligt, at få trådløs wifi-forbindelse, alternativt måske over dine elkabler.
Har du først wifi, så findes der næsten uendelige muligheder, - som der er andre, som ved meget mere om end undertegnede.
Hvis du tænker Home Automation eller lign, så ja det er da en mulighed, og jeg skal også have sat et system op men jeg ville egentlig gerne holde det til monitorering, da jeg tænker det bliver en anelse for teknisk, den dag engang i fremtiden hvor en anden skal overtage herude.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: VVB i stuehus på monoblok varmepumpe i udhus

Indlæg af kreller » 28 maj 2023 09:13

Er det så slemt at trække nogen kabler og så kører udenom buffertank når der skal laves varmt brugsvand ?

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: VVB i stuehus på monoblok varmepumpe i udhus

Indlæg af Smoelfen » 28 maj 2023 09:40

jhjorsal skrev:
27 maj 2023 14:58
Takker for svar, jeg har radiatorvarme i 2/3 af huset, og min varmepumpe er en MetroAir i20(20KW). Buffertanken bliver bare flyttet et par meter, men bliver stadigvæk bare stående inde i mit lille værksted, skal bare over og stå hvor søjleboremaskinen står, hvor jeg tænker evt spildvarme gør fin gavn i mit lille værksted. Buffertanken er dog også relativ ny, og med orginal isolering, så jeg har da en ide om at den er relativ godt isoleret. Og det er kun pga min ocd den bliver flyttet, den står lidt i vejen efter jeg har fået pillefyret ud og gerne vil udvide værkstedet ind i silorummet.
Men det er faktisk også mest VVB problematikken der optager mig mest, jeg har allerede en 54 KW veksler liggende, og jeg har ikke nogen ekstra VVB, så den løsning ligger jo lidt til højrebenet, hvis det ikke er helt hen i vejret.
Man kan sige at sålænge jeg ikke har en signal forbindelse mellem stuehus og udhus, så kan jeg ikke lige se hvordan jeg kan lave en prioteret løsning, det var derfor jeg tog problematikken med i spørgsmålet, for at hører om andre havde en løsning på den problematik, altså udover at begynde at grave et kabel ned 😂
Prøv lige evt. at finde datablad på beholder, så kan det normalt aflæses hvor stort tab en sådan beholder har. Selvfølgelig får du valuta for pengene da tabet fra beholderen varme værkstedet op. Det er jo også vigtigt at have et eksternt sted man kan gå hen, når man en sjælden gang har brug for ro fra konen icon_cheesygrin.gif
Jeg tror jeg vil gå efter at forvarme brugsvandet til det som central varme systemet normalt vil køre med og bagefter sætte en efterbrænder elpatron på til at hæve temeperaturen til den ønskede brugsvand temperatur.
jhjorsal skrev:
28 maj 2023 08:32

Hvis du tænker Home Automation eller lign, så ja det er da en mulighed, og jeg skal også have sat et system op men jeg ville egentlig gerne holde det til monitorering, da jeg tænker det bliver en anelse for teknisk, den dag engang i fremtiden hvor en anden skal overtage herude.
Har en installation hvor afstanden og manglende kabel var besværligt, så det endte med nogle ESP moduler og lidt programmering, så styrede varmepumpen en ekstern cirkulationspumpe i en installation. Så jo wi-fi er jo en nem måde at gøre det på. En ting som jeg dog har erfaret, kan man holde det til et ”stand alone” wi-fi netværk når det skal styre noget er det bedst. Så gør man sig fri af routeren bliver ”single point of failure” da denne i det mindste ikke indgår i netværket. Hvis man bruge wi-fi til kun til overvågning, spiller det jo ikke så stor en rolle om skramlet en gang imellem går ned. Jeg bruger selv wi-fi til overvågning og samler data op fra elmåler, flow, 6 temperaturføler fra varmepumpen, for at kunne lave virkningsgrads målinger ”on the fly”.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: VVB i stuehus på monoblok varmepumpe i udhus

Indlæg af jhjorsal » 28 maj 2023 10:10

kreller skrev:
28 maj 2023 09:13
Er det så slemt at trække nogen kabler og så kører udenom buffertank når der skal laves varmt brugsvand ?
Næ ikke udenfor, det er jo bare at grave - det er mere den indvendige føringsdel jeg ikke lige er så vild med, mit teknikskabet står midt i huset, jeg må lige have det tænkt igennem 🤔
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar