Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

MetroAir brugere

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

MetroAir brugere

Indlæg af jhjorsal » 11 maj 2023 22:55

Halløj herinde

Desværre er MetroAir support kun for installatør af deres produkter, så jeg ville lige hører om der er nogle MetroAir brugere herinde, når jeg laver en søgning på MetroAir er det meget få emner der kommer op, og det var for at finde ud af om det er det rigtige forum, hvis man har nogle helt specifikke MetroAir spørgsmål, eksempelvis omkring menuer i styreenheden eller tilslutninger på klemrækkerne i styreenheden.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: MetroAir brugere

Indlæg af kreller » 15 maj 2023 20:39

Kan du ikke finde tilslutninger i montørvejledningen ?

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: MetroAir brugere

Indlæg af jhjorsal » 15 maj 2023 21:53

kreller skrev:
15 maj 2023 20:39
Kan du ikke finde tilslutninger i montørvejledningen ?
Jo meget af det kan jeg da, jeg syntes bare ikke de dokumenter det særlig godt. Eksempel: jeg kunne godt tænke mig at få en indeføler på varmepumpen, men min varmepumpe står i et udhus. Det er formentlig bare en pt1000 føler der skal på, men det skriver de faktisk ikke noget om, og kan den andet - for jeg har ikke lige en kabelforbindelse mellem de 2 huse.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: MetroAir brugere

Indlæg af kreller » 15 maj 2023 22:42

Fulgte der ikke 2 stk med da du købte pumpen ? De er ens ude og indeføler.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: MetroAir brugere

Indlæg af jhjorsal » 15 maj 2023 23:34

kreller skrev:
15 maj 2023 22:42
Fulgte der ikke 2 stk med da du købte pumpen ? De er ens ude og indeføler.
Det sidder en ude ved udedelen, også mener jeg der sidder en på fremløbet, men hvordan får jeg en til at vise temperaturen inde i stuehuset når jeg ikke har kabelforbindelse mellem de 2 huse, eller det har jeg - men det er et internet kabel der ender i en switch og et accesspoint.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: MetroAir brugere

Indlæg af kreller » 16 maj 2023 17:05

Den hvide en, der sidder ved udedelen er den samme man sætter op indendørs, men der skal trækkes kabel til indemodulet. De nye s-modeller kan vidst køre trådløs.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: MetroAir brugere

Indlæg af jhjorsal » 17 maj 2023 08:45

Tak for svar, det lyder jo som om du er en af de få der har lidt kendskab til MetroAir😃 Det er en MetroAir i20 varmepumpe med en MetroAir S20 styreenhed jeg har. Jeg har travet mig igennem alt det dokumentation jeg syntes jeg kan finde på både S20 styreenheden, og cloud modulet MyUpway, og syntes ikke lige jeg kan læse mig til noget med trådløse følere. Det skal sigen jeg er vældig glad for min varmepumpe, men jeg syntes der mangler noget, hvis man gerne vil energioptimere lidt, eksempelvis booste buffertanken op når der er salg af strøm fra solcellerne på elmåleren. Desuden irretere det mig at anlægget ikke har en API, og hvis man vil noget fjernbetjening - så må man igen gribe til lommen, og betale et årligt abbonenter. Jeg har ikke de store problemer med engangsinvesteringer, men faste udgifter er jeg ikke meget for, det er jo ikke ligefrem med til at holde fyringsomkostningerne nede 😂
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: MetroAir brugere

Indlæg af kreller » 17 maj 2023 16:47

Jeg mener bestemt at jeg har læst, at det kan lade sig gøre, men det har nok været i Vølund / Nibe gruppen på facebook. S-modellerne skulle kunne noget mere end de ældre modeller. Jeg har historik abonnementet, det er guld værd, når der skal finjusteres og skulle der opstå en fejl, kan man nemmere fejlfinde ud fra de data der er gemt.

På side 22:
Kontakt for aktivering af "midlertidig luksusindst."
En ekstern kontaktfunktion kan tilsluttes S20 mhp.
aktivering af varmtvandsfunktionen "midlertidig
luksusindst.". Kontakten skal være potentialfri og
tilsluttes på valgt indgang (menu 5.4 på klemrække
X2.
"midlertidig luksusindst." er aktiveret i den tid, når
kontakten er tilsluttet.
Kontakt for aktivering af "ekstern justering"
En ekstern kontaktfunktion kan sluttes til S20 til
ændring af fremløbstemperaturen og dermed ændring af rumtemperaturen.
Temperatur ændres i °C, når kontakten er sluttet(hvis
rumføleren er tilsluttet og aktiveret). Hvis rumføleren
ikke er tilsluttet eller ikke aktiveret, indstilles den
ønskede forandring af "temperatur" (forskydning
varmekurve) med det valgte antal trin. Værdien kan
indstilles mellem -10 og +10.
klimaanlæg 1
Kontakten skal være potentialfri og sluttestil valgt
indgang (menu 5.4) på klemrække X2.
Indstilling for ændringsværdien udføres i menuen
1.9.2, "ekstern justering"

Så skal du bare have fundet et system der kan fortælle den kontakt at nu er der overskud fra solceller.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: MetroAir brugere

Indlæg af jhjorsal » 17 maj 2023 19:12

Takker for svar, først skal jeg lige høre - den der Vølund/Nibe gruppe, er det en jeg kan bruge til noget, jeg mener er der noget af det jeg har der også sælges under Deres navne ?
Jeg ender nok også med at købe begge abonnenter, både den til Historisk data, og den så man kan ændre Indstillinger udefra.
Jeg havde godt nok set at De havde den der funktion “Midlertidig luksusindstillinger” men det var bare min opfattelse at den aktiverede en varmepatron, og den var ikke lige det jeg gik efter, det virker ikke som en særlig økonomisk varmeløsning. Men det er da muligt jeg har opfattet det forkert, og jeg er da faktisk heller ikke klar over om jeg overhoved har en varmepatron installeret i min varmepumpe 😂
Angående den kontakt der skal fortælle at der nu er overskudsproduktion, tænker jeg der er flere løsninger, den bedste “og dyreste” ville nok være at sætte en ny måler efter husmåleren, som man kan lave noget Mod-bus kommunikation på, men da mit kendskab til det område er meget begrænset, bliver det nok ikke løsningen. Alternativt kunne man sætte en lux målet op, der kun skal aktiver ved solskin, eller et strømovervågningsrelæ på en af faserne (jeg har 2 stk 1 faset inverter) både luxmåleren og strømovervågningsrelæet skulle jo så nok kombineres med et tidsrelæ, så anlægget ikke står og skifter hele tiden. Jeg ved godt at de sidste to løsninger ikke aktiveres ud fra overskudsproduktion, men jeg har en ide om hvad mit tomgangsstrømniveau ligger på, og tænker det burde kunne lykkedes at få justeret ind.
Lige nu leger jeg bare med de 3 tidsplaner jeg programmere op inde i S20 styreenheden, til at starte med boostede jeg buffertanken op med 10 point (ca 20˚) fra kl 00:00 til kl 05:00 og igen fra kl 12:00 til kl 16:00, pga billig eller gratis strøm, men den om natten har jeg droppet. Det viste sig at det var dyrer at hæve temperaturen, også lade den hvile henover morgenens forbrugstop, end bare at lade den kører igennem. Men jeg booster stadigvæk om eftermiddagen, så den kan hvile henover aftensmaden. Fra kl 9 til 12 har jeg et ur der starter strømmen til min VVB, jeg i øvrigt har strikket om så den kun kører på 1 fase og derved kun trækker 1000W, det kan solcellerne næsten altid præstere fra kl 09:00, på denne tid af året.
Ved du i øvrigt om man kan drosle varmepumpen ned ? lige nu trækker den 3500-4200W når den starter der kl 12, også har den hævet temperaturen i buffertanken i løbet af et par timer, men det måtte jo i princippet gerne tage dobbelt så lang tid, så var der jo en chance for at solcellerne kunne følge med på en 1/2 skyet dag.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: MetroAir brugere

Indlæg af kreller » 17 maj 2023 20:26

Nibe laver vølund og metro og er den samme maskine med hver sit ydre. Jeg mener ikke du kan lave din egen kompressorkurve på s-modellen, men måske du har lydsvag drift, hvor der er spærrebånd, og frekvens kan blokeres i et område. Går ud fra at du har hævet difference mellem tilskudsvarmetrin til max, så den ikke hæver frekvens hvis gm er lang bagud.


Besvar