Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepump, solceller og buffertank

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af jhjorsal » 30 apr 2023 08:06

Jer med solceller, varmepumpe og buffertank, er der nogen af jer der har erfaringer med at hæve temperaturen i buffertanken i dagtimerne, hvor man kan få strøm fra solcellerne.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


olemgm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 07 nov 2009 10:31
Mit fyr: MGM 15
Areal: 150
Brændsel: Træpiller/Strøm
Årligt forbrug: 1-2 Tons piller
Geografisk sted: Djursland

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af olemgm » 01 maj 2023 16:05

Hej igen
Ja det har jeg lavet.
når solcellerne producerer mere den indstillede værdi på mine elko pri 52 så sætter de fremløbstemperaturen op med 25% og senere ved højere output fra solcellerne 50% højere fremløbstemperatur.
Det virker fint men det kræver en varmepumpe der kan lege med.
Jeg har en Panasonic monoblok 7 KW med det tilkøbte smart grid kort CZ-NS4P
Setuppet gør ,når solen er der ,at varmepumpen går stoppes kl 17 og så står stille til kl 21 uden komfortproblemer.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af jhjorsal » 02 maj 2023 12:01

Det lyder spændende det du har, og som elektronik tekniker burde jeg jo nok kunne sætte noget tilsvarende op. Er der et sted herinde du beskriver det mere i detaljer, for som jeg læser det er det din inverter der sætter varmepumpen til at hæve temperaturen. Og det tror jeg altså ikke mine Delta invertere kan. Min Metroair I20 varmepumpe, kan et eller andet med internettet, tror jeg. Jeg har netværk ved varmepumpen, men der skal muligvis købes noget netværksmodul til varmepumpens kontrolpanel, kan bare se at der er noget opsætning af netværk i en af menuerne, men der er ikke noget RJ45 stik.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af BWJ » 02 maj 2023 19:29

jhjorsal skrev:
30 apr 2023 08:06
Jer med solceller, varmepumpe og buffertank, er der nogen af jer der har erfaringer med at hæve temperaturen i buffertanken i dagtimerne, hvor man kan få strøm fra solcellerne.
Hvorfor ikke bare en elpatron i tanken, som styres af inverternes output ?
Jeg bruger selv det setup til 400L VVB, istedet for at forære strømmen væk, og om sommeren bruges en del af overskudsstrømmen på klimaanlæg (3) til at temperere huset til 19 grader, så kan man også sove om natten :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

olemgm
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 07 nov 2009 10:31
Mit fyr: MGM 15
Areal: 150
Brændsel: Træpiller/Strøm
Årligt forbrug: 1-2 Tons piller
Geografisk sted: Djursland

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af olemgm » 02 maj 2023 21:36

Hej igen.
Jeg har ikke beskrevet det nærmere hvordan jeg har lavet det.
elko pri 52 er relæer der trigger når en fase fra solcelleinverteren kommer over en justerbar amp værdi.
Jeg har ikke lagt noget op på projektet da det jo er specifikt på min varmepumpe.
men skrive em mail så kan vi diskutere det nærmere.

Til BWJ.
Det kan man jo også gøre men det er jo bedre at lave varmepumpen lave arbejdet for at få en større COP.
Jeg har fået lavet styringen til varmepumpen men jeg har ikke lige fået lavet en styring til VVB har du det ?


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af jhjorsal » 02 maj 2023 22:56

olemgm skrev:
02 maj 2023 21:36
Hej igen.
Jeg har ikke beskrevet det nærmere hvordan jeg har lavet det.
elko pri 52 er relæer der trigger når en fase fra solcelleinverteren kommer over en justerbar amp værdi.
Jeg har ikke lagt noget op på projektet da det jo er specifikt på min varmepumpe.
men skrive em mail så kan vi diskutere det nærmere.

Til BWJ.
Det kan man jo også gøre men det er jo bedre at lave varmepumpen lave arbejdet for at få en større COP.
Jeg har fået lavet styringen til varmepumpen men jeg har ikke lige fået lavet en styring til VVB har du det ?
Nå nu forstå jeg, jeg troede ELKO pri 52 var din inverter😂 men så giver det jo god mening. Jeg har dog tidligere læst om et system der kunne måle på din produktion minus dit forbrug, også aktivere ud fra en given værdi, så er man jo mere sikker på at der er strøm i overskud. Det var dog kun beregnet til et 1faset system, og der kludrer summationsmåleren det jo lidt op. Jeg er ikke klar over om styreenheden MetroAir S20 understøtter den funktion med at øge fremløbstemperaturen, eller om den for den sags skyld kan udbygges til det, men det må jeg da have undersøgt 😃
Og er i øvrigt helt enig i at det må være mest hensigtsmæssigt at have varmepumpen til at varme tanken op.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af BWJ » 03 maj 2023 15:40

jhjorsal skrev:
02 maj 2023 22:56
Og er i øvrigt helt enig i at det må være mest hensigtsmæssigt at have varmepumpen til at varme tanken op.
Det er jo lige som man anskuer det, jeg undgår sliddet på VP ved at varme tanken op med overskudsstrøm via elpatron, jeg ser igen fordel i at lade VP lave arbejdet, med det tab og slid det afstedkommer. :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af jhjorsal » 03 maj 2023 16:25

BWJ skrev:
03 maj 2023 15:40
Det er jo lige som man anskuer det, jeg undgår sliddet på VP ved at varme tanken op med overskudsstrøm via elpatron, jeg ser igen fordel i at lade VP lave arbejdet, med det tab og slid det afstedkommer. :wink:
Ja det er selvfølgelig også en anskuelse 😂 og den er da en overvejelse værd, men laver du så meget strøm at du kan varme din tank op med det, også stadigvæk have noget til resten af året, eller er du ikke på den gamle “forringet” nettoordning ?

Men jeg gør det jo selv, jeg varmer min 110l VVB op med strøm. Har dog strikket tilslutningen om, så den kun kører på 1 fase, derved trækker den kun 1000W i stedet for 3000W. Så har jeg sat et helt almindelig mekanisk Harald skrald ur på som tænder hver dag fra kl 12 til 16. På den tid kan jeg sagtens nå at varme min VVB op, og da den kun trækker 1000W, kan solcellerne som oftest sagtens følge med. Har dog overvejet at jeg skal have en VVB med spiral foran den VVB med elpatron, så jeg ikke skal varme vandet op helt nede fra 7 grader.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af BWJ » 03 maj 2023 16:59

jhjorsal skrev:
03 maj 2023 16:25
Ja det er selvfølgelig også en anskuelse 😂 og den er da en overvejelse værd, men laver du så meget strøm at du kan varme din tank op med det, også stadigvæk have noget til resten af året, eller er du ikke på den gamle “forringet” nettoordning ?

Men jeg gør det jo selv, jeg varmer min 110l VVB op med strøm. Har dog strikket tilslutningen om, så den kun kører på 1 fase, derved trækker den kun 1000W i stedet for 3000W. Så har jeg sat et helt almindelig mekanisk Harald skrald ur på som tænder hver dag fra kl 12 til 16. På den tid kan jeg sagtens nå at varme min VVB op, og da den kun trækker 1000W, kan solcellerne som oftest sagtens følge med. Har dog overvejet at jeg skal have en VVB med spiral foran den VVB med elpatron, så jeg ikke skal varme vandet op helt nede fra 7 grader.
Jeg er på den "fantastiske" gruppe 6 :lol: når du skriver "have noget til resten af året" så mener du vel årsnetto forbrug, og jo det går fint op selvom jeg bruger lidt på VVB, beholder er 70 grader ved 13 tiden for vi når aldrig at tømme den helt, så vi starter med ca. 45 grader dagligt.
Men det er snart slut, vi køber en batteribank på 11-15 kWh, og så bliver det igen sjovt at lave/bruge sing egen strøm uden et hav af afgifter. 8)
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af jhjorsal » 04 maj 2023 18:13

Spændende, men temperaturen på VVB køres vel også op med hjælp af dit solvarme ? For hvis ikke, kunne det daværende meget sjovt at hører hvad du bruger af strøm på at flytte temperaturen så meget.
Spændende med din batteribank, er du løbet ind i et tilbud du ikke kunne sige nej til, for jeg syntes de fleste der er i gruppe 6 og har regnet på det, påstår at det ikke kan svare sig. Og det er ikke fordi alting man laver “skal kunne svare sig”, vi har skrevet med hinanden før, og jeg tror vi begge to syntes det er lidt sjovt samtidig med 😂 Jeg tænker tit at der da findes værre hobby`s, man kunne eksempelvis have heste eller gå på jagt, og jeg tænker det er de færreste der kan få det til at give overskud.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar