Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepump, solceller og buffertank

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af BWJ » 04 maj 2023 22:44

jhjorsal skrev:
04 maj 2023 18:13
Spændende, men temperaturen på VVB køres vel også op med hjælp af dit solvarme ? For hvis ikke, kunne det daværende meget sjovt at hører hvad du bruger af strøm på at flytte temperaturen så meget.
Spændende med din batteribank, er du løbet ind i et tilbud du ikke kunne sige nej til, for jeg syntes de fleste der er i gruppe 6 og har regnet på det, påstår at det ikke kan svare sig. Og det er ikke fordi alting man laver “skal kunne svare sig”, vi har skrevet med hinanden før, og jeg tror vi begge to syntes det er lidt sjovt samtidig med 😂 Jeg tænker tit at der da findes værre hobby`s, man kunne eksempelvis have heste eller gå på jagt, og jeg tænker det er de færreste der kan få det til at give overskud.
Jeg bruger primært solvarmen til gulvvarme/radiatorvarme i forår, efterår/vinter, efter jeg fik celler, derudover køres overskud om sommeren ud i terrassen i gulvvarme så vi kan sidde på lun terrasse det meste af natten :lol:
For at varme de 400 liter op fra 45 til 70 grader bruger der omkring 11 kWh via 3 kWh elpatron, og det fungerer upåklageligt.
Mht. batteribank vil det med nuværende priser tage i omegnen af 10 år at tjene investeringen hjem, men det der tiltaler er uafhængigheden og man kan være fuldstændig ligeglad med prisudviklingen, og man skal huske, at elprisen igen stiger 40-60% med udgangen af denne måned, da vi får den suspenderede elafgift igen, så værdien af egen strøm bliver igen større :great:
Måske vi skulle være 5-10 stykker som vil have banker, så man kan handle prisen helt i bund :)
Og jo jeg har det hyggeligt ved at nørde lidt med det.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af Hjemme teori » 06 maj 2023 04:58

Jeg købte et alt for stort solcelle anlæg (Havde sagt ja til tilbud med 9 paneler, men opgraderede med 5 da Putin gik i krig), det var det inverteren kunne klare. Det er så øst/vest vendt, så vi er næsten selvforsynende fra 6 - 19 pt.

Jeg tænker mest på det ærgerlige der foregår i vores samfund pt. dem der har lidt (mig selv inkl.) køber dyre anlæg med en forrentning på feks 10år, og tilkøber så batterier og varmepumpe, for vi skal i hvert fald ikke berøres af de ville prisstigninger og vil være uafhængige. Vi vil så helst heller ikke betale skat, for så kan vi jo ikke købe alle de dyre anlæg som hjælper os selv.

Men er det klogt? Hvad kunne samfundet have fået, hvis alle de investeringer der er blevet lavet i denne energikrise, var blevet samlet ind og brugt klogest muligt?

Ikke ment som at dem der har skal betale mere, men hvad hvis jeg havde givet de 42.000 mit anlæg kostede, til den for samfundet mest fordelagtige energiinvestering og jeg så fik strøm retur svarende til det jeg producerer i dag. Ville da 42.000 så kunne have kastet yderligere af sig som samfundet så kunne give til en bistandsklient eller førtidspensionist, som ikke har mulighed for at købe solceller. og kunne investeringen have gjort mere for klima og den grønne omstilling, end den gør på mit tag?
Mvh. Sophus

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af BWJ » 06 maj 2023 09:04

Hjemme teori skrev:
06 maj 2023 04:58
Jeg købte et alt for stort solcelle anlæg (Havde sagt ja til tilbud med 9 paneler, men opgraderede med 5 da Putin gik i krig), det var det inverteren kunne klare. Det er så øst/vest vendt, så vi er næsten selvforsynende fra 6 - 19 pt.

Jeg tænker mest på det ærgerlige der foregår i vores samfund pt. dem der har lidt (mig selv inkl.) køber dyre anlæg med en forrentning på feks 10år, og tilkøber så batterier og varmepumpe, for vi skal i hvert fald ikke berøres af de ville prisstigninger og vil være uafhængige. Vi vil så helst heller ikke betale skat, for så kan vi jo ikke købe alle de dyre anlæg som hjælper os selv.

Men er det klogt? Hvad kunne samfundet have fået, hvis alle de investeringer der er blevet lavet i denne energikrise, var blevet samlet ind og brugt klogest muligt?

Ikke ment som at dem der har skal betale mere, men hvad hvis jeg havde givet de 42.000 mit anlæg kostede, til den for samfundet mest fordelagtige energiinvestering og jeg så fik strøm retur svarende til det jeg producerer i dag. Ville da 42.000 så kunne have kastet yderligere af sig som samfundet så kunne give til en bistandsklient eller førtidspensionist, som ikke har mulighed for at købe solceller. og kunne investeringen have gjort mere for klima og den grønne omstilling, end den gør på mit tag?
Der bliver ikke rørt ved prispolitikken på elmarkedet, de folkevalgte har berøringsangst, elselskaberne tænker kun profit og egen vinding.
Havde der været en politik på denne vigtige infrastruktur, som på ex. fjernvarme, om at det skulle økonomisk hvile i sig selv, havde priserne også været anderledes og der ville ikke være grundlag for million bonusser som forbrugerne skulle betale.
Så uanset hvad du betaler til den "grønne" omstilling - så ryger kronerne i den forkerte kasse :evil:
Og dem der skulle bruge pengene klogt, hvem skulle det så være ???? det er vist ønsketænkning. :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepump, solceller og buffertank

Indlæg af Hjemme teori » 06 maj 2023 12:53

Det var som sådan heller ikke et forslag, men alene en tanke om at vores kapitalistiske/liberalistiske tankemåde ikke nødvendigvis er en fordel til løsning af de helt store problemer, da løsninger hvor alle er sig selv nærmest kun flytter noget for dem der har nok i forvejen.
Mvh. Sophus


Besvar