Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe med eksisterende solfanger

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Pfh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 apr 2023 17:47
Givet likes: 2 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Pfh » 07 apr 2023 23:38

Tak for dit svar Sophus,
Jeg tror jeg forstår din løsning nu :-)
Kan ikke se der skulle være hindringer ifht. at lave 2 kredse på solfangeren. Forstår dit forslag således, at jeg med 2 kredse vil kunne varme toppen af primær vvb op først og derefter sende varmen gennem den anden kreds til sekundær vvb og på den måde mindske brug af elpatron eller varmtvandsprioritering på primær vvb. Også smart at lade rumopvarmnings returen passere sekundær vvb i den øverste spiralfor at suge lidt varme fra solfangeren i overgangsperioden.
Forstår dog stadig ikke helt det med at lukke for vp til primær vvb om sommeren, men det kommer nok en dag...
Mvh Peter


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af lamborg » 10 apr 2023 09:36

Hej Peter
Har lige lavet en tegning så du kan se hvad jeg mener . Du lader vandværksvandet gå igennem solfanger VVB så vil VP tank altid få den smule som solfanger laver og er det højsommer så lukker du VP af og køre kun på sol .
Bem det er kun selve brugsvandet jeg snakker om ikke som sophus på opvarmingen
Vedhæftede filer
Resized_20230410_093247.jpeg
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af kreller » 10 apr 2023 23:20

Den vvm310 indedel jeg har, har indgang til solvarme, så der kan sikkert findes noget i installatørhåndbogen omkring det og der er noget solstyring til det.

https://volundvt.dk/produkter/luft-til- ... -indemodul

https://volundvt.dk/produkter/luft-til- ... dukt/sca35

Pfh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 apr 2023 17:47
Givet likes: 2 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Pfh » 11 apr 2023 00:39

Hej Claus,
Tak for din tegning. Tror jeg forstår hvad du mener.
De 2 ventiler, som du mener jeg kan skiftes til at åbne og lukke i sommerperioden, er det noget man ville kunne automatisere således, at når temp i top solfanger tank var fx < 50 så blev der åbnet til vptank, eller burde man suplere med elpatronen i soltank ? det kan vel hurtigt blive dyrt.
Er din model mere energibesparende end blot altid at lade det varme vand fra soltank passere vptank.
Tænker nok at det er billigere at køre med vvprioritering i vptank end at benytte elpatronen i soltanken.
Måske er det noget sludder jeg skriver - er ny i emnet varmepumper, men skal have det etableret i år, så vil rigtig gerne forstå det :-) Gider ikke hælde mere fyringsolie på...
Mvh, Peter

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af lamborg » 11 apr 2023 05:21

Det var mere tænkt så du kunne slukke helt for varmepumpen om sommeren . Du kan sagtens lade begge beholdere stå åben men det vil så bare indebære at du få en meget stor mængde VV du skal varme op med solvarmen og det vil jo være lidt unødvendigt . Tror ikke der er den store forskel på om vp skal starte op eller du bruger en elpatron i solfangeren men det ved jeg ikke .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Pfh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 apr 2023 17:47
Givet likes: 2 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Pfh » 11 apr 2023 11:45

Ok, jeg er med...
Tak for input.
Mvh. Peter

Pfh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 apr 2023 17:47
Givet likes: 2 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Pfh » 11 apr 2023 14:14

Hej igen,
hver gang man forstår en forklaring herinde træder man et trin op af aha-stigen. Desværre medfører det uvilkårligt, at der hurtigt melder sig nye spørgsmål.
Det er næsten en evighedsmaskine. jeg bliver derfor nødt til at stille lidt opfølgende spørgsmål, så må vi se om nogen orker at svare :-)

Vedr. vv
1. hvis jeg nu implementerede Claus forslag, se tegning længere oppe, ville jeg så få et legionella eller andet hygiejnisk problem, når jeg lod varmepumpen køre igen efter 4 mdr. pause ? vp tanken har jo stået stille i perioden, eller ville jeg bare skulle køre vp op til 55 grader til at starte med ?

2. hvor lille en vvbeholder ville være passende, nå nu solfangeren forvarmer 200 l inden den rammer vp beholderen ? (jeg er kun mig selv, men bør vel tænke på, at en større familie flytter ind på et tidspunkt)

vedr. varmesystem.
1. Er en buffertank altid en god ting ? (håber ikke jeg starter en religionskrig)
hvis ja, ville nogen have bud på størrelsen af denne (jeg bor i et mindre ældre hus og forventer en vp på 5-6 kw er tilstrækkeligt)

2. Er vvprioritering altid mere økonomisk fordelagtigt ifht. en elpatron ?

3. bypasser man nogen gange vp hvis der er varme nok på returen eller lader man altid vp automatisk regulere temp frem ?

4. Vil det være en fordel, at investere i en kombitank ? eller måske det er smartere at forberede vptank på at min nuværende sol tank ikke holder evigt og derfor købe den med både spiral til vp og til sol ? så ville jeg "bare" kunne flytte solvarmen direkte ned på vptank ?

Mange spørgsmål, jeg ved det...

Mvh. Peter


Besvar