Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe med eksisterende solfanger

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Pfh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 apr 2023 17:47
Givet likes: 2 gange

Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Pfh » 06 apr 2023 19:28

Jeg har et ældre velfungerende Batec solvarmeanlæg som giver mig alt varmt vand fra maj til oktober.
Desværre har jeg også et gammelt oliefyr, som jeg gerne vil skifte ud med en luft til vand varmepumpe i løbet af 2023.
Alle de tilbud jeg har fået ønsker ikke at integrere det eksisterende solfangeranlæg i løsningen og det ærgrer mig lidt. Er ikke meget for at smide ting ud som fungerer fint.
Jeg ved så ikke, om det er fordi det slet ikke kan lade sig gøre, eller om det bare er lettere for dem at sælge en pakkeløsning, som de lige ved hvordan de skal installere.
Mit spørgsmål herinde går så på, om man ikke på nogen måde kan bruge det eksisterende i den nye løsning, evt. med en ny buffertank "foran", eller om det er dødsdømt på forhånd.
Jeg regner ikke med, at jeg kan koble vp direkte på den nuværende solfanger beholder (Batec 280/200 med 2 spiraler og elparton) men er der nogen som har en ide til hvordan det nuværende kunne indgå i det nye, ville jeg være glad for at høre om det.
Mvh. Peter


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Hjemme teori » 06 apr 2023 23:38

Jeg tror de fleste Luft til vand bruger den nederste spiral til at "forvarme" vvb til feks. 40 grader og så elpatron til resten. evt. 48 grader med en ugentlig ekstra opvarmning til 57, for legionella.

Men har dit batec mulighed for 2 kredse?

For så kunne du lade nuværnde setup stå som sekundær kreds. og en ny VVB til VP som primær.

Så primære VVB. har:
Solvarme (primær kreds) på øverste spiral
elvarmelegme i midten
og VP på nederste spiral.

den skundære VVB har så:
Ingenting eller VP på øverste spiral
solvarme på (sekundære kreds) på nederste spiral.

Koldt vand ind i bund af sekundær VVB
Top (udgang) fra sekundær VVB ind i bund af primær VVB.
VV ud af top på primær VVB .

Med lidt fantasi kunne man også bruge top spiral på sekundær VVB som forvarmning til VP i overgangsperioder, det kræver vist kun en enkelt 3 vejs kugleventil og lidt rørføring.

Lige for tiden (disse solrige dage med nattefrost) leverer mine 5kvm solfanger cirka en 1/3 - ½ halvdelen af vores varmeforbrug, da den på buffertankene kan arbejde ved en 28- 35 grader, hvilket øger virkningsgraden en del.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af lamborg » 06 apr 2023 23:51

Nøjagtig som Sophus beskriver men hvis du sætter to kuglehaner på mellem sekundære og primær så du kan lukke af for den primære tank i VP og lukke direkte igennem fra den sekundære når du har VV nok om sommeren i solfanger beholderen
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Pfh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 apr 2023 17:47
Givet likes: 2 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Pfh » 07 apr 2023 10:25

Tak for hurtige svar.
Min viden på området er endnu så begrænset, at jeg lige må tegne jeres forslag først og tygge lidt på det før jeg forstår det helt :-)
Men dejligt, at forstandige folk herinde ikke bare skyder ideen ned....
Mvh. /Peter

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Kalechen » 07 apr 2023 11:06

Jeg er typen, der normalt ikke udskifter, hvis det ikke er nødvendigt. Først var min tanke, at selvfølgelig skal solfanger med, men så kom der tanker om fordele og ulemper.

Hvis installatør sagde ja til integration, har installatør vel også et eller andet sted, taget ansvaret for at det vil fungere. Hvis du fik et driftstop, hvem sidder så med "aben"...

I tidsperioden som din solfanger kan fremstille varmt brugsvand, kan varmepumpen forholdsvist nemt og "billigt", gøre det alligevel.

Jeg er også typen, der går efter så enkle installationer som muligt, uden tab af funktionalitet, da fejlfinding er tilsvarende enklere.

Så jeg ville bestemt ikke "flette" de to anlæg og måske du kan sælge solfanger...


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Hjemme teori » 07 apr 2023 11:27

Jeg er typen der ikke ville vælge en VVS'er der kun kan levere det han plejer og ikke kan integrere solvarme med en VP.

I hvert fald ikke den jeg ville ringe til hvis tingene ikke virker. Med så lidt i bagagen, bliver fejlsøgning alt for dyr og endvidere mest op til dig selv.

Så lige hos min mor hvor der er installeret en VP luft til vand med backup varmelegeme. Der var ikke lige plads, så der blev sikkerhedsventilen lige flyttet en meter, så op gennem buffer på 30 liter og en meter ned. Så der skal "kun" tømmes 35liter af anlægget før damp når sikkerhedsventilen. Det var det de magtede da anlægget som er deres standard fik plads problemer.
Mvh. Sophus

Pfh
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 06 apr 2023 17:47
Givet likes: 2 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Pfh » 07 apr 2023 13:16

Jeg har forsøgt at forstå jeres forslag, men pga. utilstrækkelig viden på området giver det mig lidt hovedpine.

- Men har dit batec mulighed for 2 kredse?
Ved ikke helt hvordan det skal forstås. Mit nuværende solfangersystem består af en varmtvandsbeholder med 2 spiraler i. Een i bunden som kører til og fra solfangeren med sin egen styring. Og een i midten som styres af fyret. Derudover en elpatron. Besvarer det om jeg kan køre med 2 kredse ?

- For så kunne du lade nuværnde setup stå som sekundær kreds. og en ny VVB til VP som primær.
Ok. Det forstår jeg

- Så primære VVB. har:
Solvarme (primær kreds) på øverste spiral
Er ikke helt klar over hvad denne spiral skal bruges til i forslaget

- elvarmelegme i midten
og VP på nederste spiral.
Ok.

- den skundære VVB har så:
Ingenting eller VP på øverste spiral
solvarme på (sekundære kreds) på nederste spiral.
Ok.

- Koldt vand ind i bund af sekundær VVB
Top (udgang) fra sekundær VVB ind i bund af primær VVB.
VV ud af top på primær VVB .
Ok. Opfatter her sekundær systemet som en "simpel" forvarmer af vv til det nye system. Dvs. i stedet for at lede koldt vand ind i primær vvb leder jeg udgangen fra det solopvarmede vand i sekundær vvb ind i bund af primær vvb.

- Med lidt fantasi kunne man også bruge top spiral på sekundær VVB som forvarmning til VP i overgangsperioder, det kræver vist kun en enkelt 3 vejs
kugleventil og lidt rørføring.I
Den har jeg sværere ved at se for mig. Ville man her først lede vp ind gennem spiral 2 i sekundær vvb for derefter at lede den ind som indgang i vpspiral i primær vvb ? Altså samme princip som i vv forslaget bare her med det sorte vand ?

- Nøjagtig som Sophus beskriver men hvis du sætter to kuglehaner på mellem sekundære og primær så du kan lukke af for den primære tank i VP og lukke
direkte igennem fra den sekundære når du har VV nok om sommeren i solfanger beholderen
hmm... Det er den jeg har sværest ved at se for mig. Tænkes der her på kun at benytte sekundær system om sommeren og dermed lede vp direkte til sekundær system via sortvandsspiralen i den ? Ville det så betyde, at vv i primærsystem ville stå stille i 4-6 mdr. og ville det være et issue til bekymring ?
Kunne man risikere at spiral 2 i sekundær system ikke kan afgive varmen fra vp hurtigt nok og at vp dermed ville gå på fejl ?

Att Kalechen
Jeg har fuld forståelse for at en vvs'er ikke vil byde ind på sådan en løsning i forhold til garantier og ansvar. Jeg bryder mig bare ikke om at smide ting ud som fungerer. Hvis løsningen kan fungere, vil jeg forsøge at etablere den, når jeg fuldt ud forstår den :-) og tænker, at hvis solfangeren på et eller andet tidspunkt står af, så kan jeg vel frakoble den fra det nye uden de helt store udfordringer.

Mvh Peter

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Hjemme teori » 07 apr 2023 16:44

Pfh skrev:
07 apr 2023 13:16
Jeg har forsøgt at forstå jeres forslag, men pga. utilstrækkelig viden på området giver det mig lidt hovedpine.

- Men har dit batec mulighed for 2 kredse?
Ved ikke helt hvordan det skal forstås. Mit nuværende solfangersystem består af en varmtvandsbeholder med 2 spiraler i. Een i bunden som kører til og fra solfangeren med sin egen styring. Og een i midten som styres af fyret. Derudover en elpatron. Besvarer det om jeg kan køre med 2 kredse ?
2 kredse er så solfangeren først lader primær VVB. Når den er 60 grader skifter den en 3 vejs ventil og lader her efter sekundær VVB.


- For så kunne du lade nuværnde setup stå som sekundær kreds. og en ny VVB til VP som primær.
Ok. Det forstår jeg

- Så primære VVB. har:
Solvarme (primær kreds) på øverste spiral
Er ikke helt klar over hvad denne spiral skal bruges til i forslaget

- elvarmelegme i midten
og VP på nederste spiral.
Ok.

- den skundære VVB har så:
Ingenting eller VP på øverste spiral
solvarme på (sekundære kreds) på nederste spiral.
Ok.

- Koldt vand ind i bund af sekundær VVB
Top (udgang) fra sekundær VVB ind i bund af primær VVB.
VV ud af top på primær VVB .
Ok. Opfatter her sekundær systemet som en "simpel" forvarmer af vv til det nye system. Dvs. i stedet for at lede koldt vand ind i primær vvb leder jeg udgangen fra det solopvarmede vand i sekundær vvb ind i bund af primær vvb.

- Med lidt fantasi kunne man også bruge top spiral på sekundær VVB som forvarmning til VP i overgangsperioder, det kræver vist kun en enkelt 3 vejs
kugleventil og lidt rørføring.I
Den har jeg sværere ved at se for mig. Ville man her først lede vp ind gennem spiral 2 i sekundær vvb for derefter at lede den ind som indgang i vpspiral i primær vvb ? Altså samme princip som i vv forslaget bare her med det sorte vand ?
Jeg tænkte det kunne sættes op så returen fra huset løb en tur gennem top spiral på sekundær VVB inden det løb retur til VP. For som jeg skriver laver min solvarme lige nu 1/3 af varmen til huset. Så hvis din solvarme varmer bunden, stiger det til vejrs og så skal VP måske ikke lave varme i dagtiden i halvdelene af marts og hele april (når altså solen skinner).

- Nøjagtig som Sophus beskriver men hvis du sætter to kuglehaner på mellem sekundære og primær så du kan lukke af for den primære tank i VP og lukke
direkte igennem fra den sekundære når du har VV nok om sommeren i solfanger beholderen
hmm... Det er den jeg har sværest ved at se for mig. Tænkes der her på kun at benytte sekundær system om sommeren og dermed lede vp direkte til sekundær system via sortvandsspiralen i den ? Ville det så betyde, at vv i primærsystem ville stå stille i 4-6 mdr. og ville det være et issue til bekymring ?
Kunne man risikere at spiral 2 i sekundær system ikke kan afgive varmen fra vp hurtigt nok og at vp dermed ville gå på fejl ?

Att Kalechen
Jeg har fuld forståelse for at en vvs'er ikke vil byde ind på sådan en løsning i forhold til garantier og ansvar. Jeg bryder mig bare ikke om at smide ting ud som fungerer. Hvis løsningen kan fungere, vil jeg forsøge at etablere den, når jeg fuldt ud forstår den :-) og tænker, at hvis solfangeren på et eller andet tidspunkt står af, så kan jeg vel frakoble den fra det nye uden de helt store udfordringer.

Mvh Peter
Helt simpelt kan du jo også bare droppe at lade solfangeren lade på primær VVB, så skal du bare beslutte om du vil lade returen forvarme inden den går i VP på sekundær VVB, så du kan varme huset med solvarme tilskud i overgangsperioden. Problemet her kan måske være at der kan være grænser for havd VP kan tåle af temperatur på returen, så der skal måske sidde en 3vejs blandeventil
Mvh. Sophus

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Jens » 07 apr 2023 22:44

Indrømmer min manglende erfaring med VP, - men kan du ikke bare skifte oliefyr med VP en til en ?
Evt med tilføjelse af en buffertank til VP, for bedre drift af den.
Du behøver jo ikke en elpatron i forbindelse med VP, da du allerede har det i din vvb.
Er problemet at VP køler på vvb, fordi VP’s fremløb er lavere end den solopvarmede vvb, så kan den vel styres udenom med 3-vejsventil indtil temp fra VP er højere end temp i vvb (eks overskyet dag, eller stort forbrug af varm brugsvand) ? - og så kan der boostes op med elpatron i vvb.

Jeg spørger bare, fordi de andre løsninger givetvis er rigtige, men synes også en smule komplicerede ( eller også har jeg bare ikke helt forstået opbygningen)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepumpe med eksisterende solfanger

Indlæg af Hjemme teori » 07 apr 2023 22:49

VP varmer normalt det kolde vand under elpatronen, da VP ikke gerne arbejder ved høje temperaturerur da virkningsgraden så går ned. Så derfor kan den ikke monteres i stedet for Oliefyr på øverste spiral (medmindre man vil leve med 40 gader i den varme hane.) det sidste 8 - 18 grader laves af elpatronen.
Mvh. Sophus


Besvar