Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Optimering af varmepumpe F1245/6

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Nirrain
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 okt 2022 09:13
Modtaget likes: 1 gang

Optimering af varmepumpe F1245/6

Indlæg af Nirrain » 06 okt 2022 10:25

Hej,

Tak for et meget inspirerende forum!. Der har givet mig blod på tanden til at optimere min jordvarme anlæg da jeg må sande at de professionelle serviceteknikere blot justere det lidt til højre for så at justere lidt til venstre ved næste besøg for at indikere at de har bidraget. Jeg vil derfor sætte stor pris på input til nedenstående.

Ambition
1. Nedbringe energiforbrug ved at reducere temperaturen i huset til 19c på den optimale måde
2. Yderligere reduktion af elforbrug i tidsrummet 17-21 pga. forhøjet nettarrif
3. Reducere antallet af starter for varmepumpen (omkring 15/dag i vinterhalvåret)
4. Forhøjet temperatur i badeværelser (fx 20,5c)
5. Undgå elpartron (også til 14 dages periodisk temperaturforhøjelse hvis muligt)

Nuværende installation
Nibe/Vølund F1245/6 fra 2012, gulvvarme i hus fra 2012 (Huscompagniet) med 5,5kW solcelleinstallation. Buffertank ukv40
Styring har været baseret på telestater i hvert rum og kompressoren har kørt i gennemsnit 6 timer dagligt i vinterhalvåret

Primære indstillinger
Varmekurve: 5 med -1 trin forskydning (31c@0c og 35c@-10c)
Kompressor gradminutter: nyligt ændret til -250 efter at have læst her og på heatpump.dk
Tilskud gradminutter: 550
Min fremløb temperatur: 20c
Varmebærepumpe: Auto
Varmebærepumpe Varm vand (%): 40
Varmebærepumpe Varme (%): 70
Varmebærepumpe Økonomi (%): 70
Brinepumpe: Intermittent

Spørgsmål:
1. Bør jeg gå væk fra at bruge telestaterne og i stedet indstilles dem til altid at være åbne og så tilpasse kurve/forskydning til at opnå 19c
1. I så fald hvordan kan jeg opnå højere temperatur i badeværelser?
2. Hvordan vil det spille sammen med sydvendte værelser hvor der om vinteren ofte bliver 24c+ når solen står ind?
3. Vil jeg i så fald skulle slukke for gulvvarmen om sommeren eller skal den varmebærende pumpe køre 24/7/365?
2. Vil det give mening at sætte tidsstyring til fx +3 grader i tidsrummet 12-15 hvor solcellerne ofte giver strøm og -7 i tidsrummet 17-21 hvor nettariffen er høj eller vil det introducere andre problemer?
3. Elpatronen bliver ikke brugt ret meget (ca 8 timer om året) men jeg antager at det primært er i forbindelse med periodisk temperaturforhøjelse, så kan det undgås og i så fald hvordan?
4. Er der andre indstillinger der med fordel kan tilpasses?

Tak for hjælpen!


daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Optimering af varmepumpe F1245/6

Indlæg af daffy » 06 okt 2022 16:50

Har du monteret hhv. indeføler og udeføler på anlægget ? og aktiveret dem ?

1. telestater hører ikke sammen med lavtemperaturvarme ( min erfaring )
3. Du kan godt sætte den på "sommerprogram" så du kun laver varmt vand
Tidsstyring kan med fordel bruges.
Elpatronen bruges til at sikre dit vand mod legionella.

Kan du læse Svensk kan du hente virlig meget hjælp på denne side :

http://varmepumpsforum.com/

Helt specielt for din varmepumpe :

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum ... ic=25763.0

Nirrain
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 okt 2022 09:13
Modtaget likes: 1 gang

Re: Optimering af varmepumpe F1245/6

Indlæg af Nirrain » 07 okt 2022 09:03

Der er udeføler men ingen indeføler. Som jeg forstår er det udeføleren der diktere den beregnede fremløb via kurven.

tak for input vedr. telestater, tidsstyrring og henvisning til det svenske forum, det ser spændende ud!

I forhold til periodisk forøgelse mod legionella, burde det så ikke være muligt at opnå 55(?) med varmepumpen alene uden elpatron?

daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Optimering af varmepumpe F1245/6

Indlæg af daffy » 07 okt 2022 12:23

En indeføler er god til at styre temperaturen indenfor. Desværre er (var) der mange montører der mente at det var overflødigt med sådan en .

Somme tider ligger de faktisk i en reservedelskasse ved varmepumpen, Ellers kan du bestille den ved din servicemand, evt. bestille den på netet.

Din varmepumpe kan godt klare 55 grader, det tager bare noget tid at opnå temperaturen uden elpatron.

Nirrain
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 okt 2022 09:13
Modtaget likes: 1 gang

Re: Optimering af varmepumpe F1245/6

Indlæg af Nirrain » 07 okt 2022 15:17

Tak daffy, for at du tager dig tid til at hjælpe, det er værdsat!

Hvis jeg sætter alle telestater til at være åbne altid, hvordan kan jeg så opnå højere temperatur i badeværelser? Skal indreguleringsventilen ændres som om at badeværelseskredsene er længere end de faktisk er?

Så det vil være en fordel at installere indeføleren og bruge den til at styre fremløbstemperaturen?

Det forvirrer lidt da der i Installatørhåndbogen står nedenstående og vi har gulvvarme i alle rum:
"Hvis rumføleren anvendes i rum med gulvvarme, bør den
kun bruges til visning og ikke til styring af rumtemperaturen."

Ved du i øvrigt hvordan de forskellige indstillinger til varmebærepumpen virker (Menu 5.1.11)?
Varmebærepumpe: Auto - betyder det at den styrer efter at ramme en delta temperatur og derfor ignorere de andre indstillinger?
Varmebærepumpe Varm vand (%): 40
Varmebærepumpe Varme (%): 70
Varmebærepumpe Økonomi (%): 70 - betyder det at den altid er 70% aktiveret også når alle telestater er lukkede?


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Optimering af varmepumpe F1245/6

Indlæg af kreller » 07 okt 2022 16:36

Indeføleren vil kun styre om fremløbet skal sænkes hvis nu solen afgiver varme eller hæves i feks blæst, hvis det påvirker huset. Du vælger hvor mange gr den må bestemme op/ned og den går ud fra varmekurven.

daffy
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 09 nov 2010 11:12
Mit fyr: Bjergvarme
Areal: 152
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: Optimering af varmepumpe F1245/6

Indlæg af daffy » 08 okt 2022 09:21

Dine pumper kører tæt på optimalt.
Hvis du går i "Nørd" mode kan du begynde med at tidsindstille dit varmtvand og natsænke temperaturen på varmepumpen. :oops:

Hvor mange meter jordvarmeslange er der lagt ned til dit anlæg ?
Nogle husfirmaer var (er) voldsomt berygtede for at lægge alt for LIDT slange ned. Det går hårdt ud over brinetemperaturen -og jo varmere brine -jo bedre driftøkonomi får du på dit anlæg. At du får -3/4 grader på dit indløb af brine er ikke noget problem - Det koster bare ekstra at lave den varme dit hus skal bruge

Nirrain
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 okt 2022 09:13
Modtaget likes: 1 gang

Re: Optimering af varmepumpe F1245/6

Indlæg af Nirrain » 10 okt 2022 09:13

Dejligt at høre, tak. Men jeg er nok røget ned i nørdehullet med begge ben :)

Jeg fandt indeføleren så skal bare have fundet en ledning og et sted at sætte den op.

Der er 300m ledning på brinesiden (ifølge fakturaen i alt fald)


Besvar