Varmepumpe eller fjernvarme?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Varmepumpe eller fjernvarme?

Indlæg af Torpet »

Hvad er bedst varmepumpe eller fjernvarme?
Hvis et hus har fået fjernet et gammelt oliefyr og nu kun har en mindre pilleovn og nogle nu ubrugte gamle radiatorer og rør, som sikkert alt skal udskiftes, hvad mon så er den bedste vej at gå?
Da det vil kræve en ny installation i begge tilfælde, så er begge muligheder åbne.
Der er fjernvarme i vejen, men ikke indlagt i huset, altså en dyr tilslutning og VVS mand til samlingen.
Opsætning af nye rør og radiatorer vil koste det samme begge veje.
Har nogen herinde mon allerede studeret lidt på hvordan de to opvarmningsmuligheder kan sammenlignes?
Jeg vil tro, at opstart omkostningerne stort set er de samme, så det bliver selve forbruget der bliver afgørende. Mængden (Kw) af forbruget er vel det samme i huset uanset hvad man opvarmer med. Men der er andre faktorer. levealderen på materialerne.
Helst ville jeg etablere træpillefyr, men da jeg forventer at rejse meget, så er den løsning ikke speciel handy. Selvom det er langt den billigste varme, med lav etablerings pris.

Så hvis vi ser bort fra det beagelige ved fjernvarme, altså: ingen støj eller driftsstop osv, hvordan ser så den daglige økonomi ud? Jeg hælder mod fjernvarme, men der må være nogle herinde med måske solide argumenter for varmepumper?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Varmepumpe eller fjernvarme?

Indlæg af Lintz »

Torpet skrev: 27 sep 2021 11:00 Hvad er bedst varmepumpe eller fjernvarme?
Hvis et hus har fået fjernet et gammelt oliefyr og nu kun har en mindre pilleovn og nogle nu ubrugte gamle radiatorer og rør, som sikkert alt skal udskiftes, hvad mon så er den bedste vej at gå?
Da det vil kræve en ny installation i begge tilfælde, så er begge muligheder åbne.
Der er fjernvarme i vejen, men ikke indlagt i huset, altså en dyr tilslutning og VVS mand til samlingen.
Opsætning af nye rør og radiatorer vil koste det samme begge veje.
Har nogen herinde mon allerede studeret lidt på hvordan de to opvarmningsmuligheder kan sammenlignes?
Jeg vil tro, at opstart omkostningerne stort set er de samme, så det bliver selve forbruget der bliver afgørende. Mængden (Kw) af forbruget er vel det samme i huset uanset hvad man opvarmer med. Men der er andre faktorer. levealderen på materialerne.
Helst ville jeg etablere træpillefyr, men da jeg forventer at rejse meget, så er den løsning ikke speciel handy. Selvom det er langt den billigste varme, med lav etablerings pris.

Så hvis vi ser bort fra det beagelige ved fjernvarme, altså: ingen støj eller driftsstop osv, hvordan ser så den daglige økonomi ud? Jeg hælder mod fjernvarme, men der må være nogle herinde med måske solide argumenter for varmepumper?
Tror der skal bruges nogle tal for opvarmning med fjernvarme i dit område for en sammenligning. Der er jo stor forskel på fjernvarme priser mellem landsdelene
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Varmepumpe eller fjernvarme?

Indlæg af Torpet »

Ok, ser lidt på det, du har selvsagt ret
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Varmepumpe eller fjernvarme?

Indlæg af triumph »

Der er kæmpe forskel i fjernvarme priser. Og hos nogle selskaber er rumafgiften højere end varmeudgiften
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Varmepumpe eller fjernvarme?

Indlæg af Torpet »

Ja dette emne er lidt af en jungle. Huset er ikke så stort 124m2 med dårlig isolering (G) og ingen gulvvarme. Men jeg vil ændre på isoleringen ret omgående, hvis jeg får huset til den pris jeg tilbyder og også udskifte samtlige vinduer. Fjernvarmen der er ret billig der, een af de laveste rater, da de ikke har nogen gæld at slås med. Jeg vurderer at fjernvarmeudgiften vil ligge på omkring 7-8000 kr/år, så lidt på linie med træpillefyr. Men så er der lige en opstart udgift på ca 100.000 regner jeg med. Men lige at sammenligne kWh med de forskellige sager er noget forvirrende.

Strømmen er jo blevet mega dyr. En single privatperson bruger typisk 1400-1600 kWh per år, så man vil aldrig som single få den rigtige fordel af nogen form for lavere elrate, som først starter efter 4000 kWh, hvis man har varmepumpe. Altså er det mere realistisk at regne elprissen til 2.25 kWh.

Selvfølgelig er der så undtagelser som med elforbundet og andre.

En billigere form for varmepumpe fås ved at installere = luft til luft. Men jeg antager de er endnu dyrere i el forbrug og vil så også kræve elptron til varmt vand + årlig service eftersyn, så no go. Desværre bliver træpillefyr ikke praktisk lige med dette hus. Luft til luft har desuden det handicap, at når blæseren stopper bliver der omgående koldt (Der er ikke nogen eftervarme som i radiatorer). Det vil også kræve flere units, da huset er på to etager.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Varmepumpe eller fjernvarme?

Indlæg af BWJ »

Torpet skrev: 27 sep 2021 11:00 Hvad er bedst varmepumpe eller fjernvarme?
Hvis et hus har fået fjernet et gammelt oliefyr og nu kun har en mindre pilleovn og nogle nu ubrugte gamle radiatorer og rør, som sikkert alt skal udskiftes, hvad mon så er den bedste vej at gå?
Da det vil kræve en ny installation i begge tilfælde, så er begge muligheder åbne.
Der er fjernvarme i vejen, men ikke indlagt i huset, altså en dyr tilslutning og VVS mand til samlingen.
Opsætning af nye rør og radiatorer vil koste det samme begge veje.
Har nogen herinde mon allerede studeret lidt på hvordan de to opvarmningsmuligheder kan sammenlignes?
Jeg vil tro, at opstart omkostningerne stort set er de samme, så det bliver selve forbruget der bliver afgørende. Mængden (Kw) af forbruget er vel det samme i huset uanset hvad man opvarmer med. Men der er andre faktorer. levealderen på materialerne.
Helst ville jeg etablere træpillefyr, men da jeg forventer at rejse meget, så er den løsning ikke speciel handy. Selvom det er langt den billigste varme, med lav etablerings pris.

Så hvis vi ser bort fra det beagelige ved fjernvarme, altså: ingen støj eller driftsstop osv, hvordan ser så den daglige økonomi ud? Jeg hælder mod fjernvarme, men der må være nogle herinde med måske solide argumenter for varmepumper?
Jeg ville ubetinget gå efter VP, alene af den grund at ex. Norfors som blærer sig med den laveste Arealafgift * m2. på kr. 33,50. er en udskrivning man INTET får for.
Bare ved et hus på 120m2 er udgiften >4000 kr. FØR du bruger varme.
Prisforskellen på at få leveret varme fra Danmarks dyreste og billigst fjernvarmeselskab er således 20.627 kr.
https://www.bolius.dk/saadan-er-det-gaa ... aerk-77546
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Varmepumpe eller fjernvarme?

Indlæg af triumph »

Torpet skrev: 27 sep 2021 14:15
Strømmen er jo blevet mega dyr. En single privatperson bruger typisk 1400-1600 kWh per år, så man vil aldrig som single få den rigtige fordel af nogen form for lavere elrate, som først starter efter 4000 kWh, hvis man har varmepumpe. Altså er det mere realistisk at regne elprissen til 2.25 kWh.
De 1500 KWh/person gælder ikke for den første person. Køleskabet bruger næsten det samme, om der bor en eller 2, det samme med lys, komfur/ovn/ tv, mm

Selvfølgelig er der så undtagelser som med elforbundet og andre.

En billigere form for varmepumpe fås ved at installere = luft til luft. Men jeg antager de er endnu dyrere i el forbrug og vil så også kræve elptron til varmt vand + årlig service eftersyn, så no go. Desværre bliver træpillefyr ikke praktisk lige med dette hus. Luft til luft har desuden det handicap, at når blæseren stopper bliver der omgående koldt (Der er ikke nogen eftervarme som i radiatorer). Det vil også kræve flere units, da huset er på to etager.

Der er ingen der kontrollere om man får udført service på en VP, og ingen konsekvens ved ikke at få det gjort.
Ved de fleste servicebesøg, laver de ikke andet end at renser filte, og blæser kondensator ren for blade.
Dem der rent faktisk tapper kølemiddel af og vejer det (For at checkke for lækager) laver ofte utæthedder i processen, så det er bedre de lader være.

En luft/vand varmepumpe trækker varme ud af udeluften, og afgiver den til en radiator, der måske skal op på 50 C (Gulvarme måske 40 C fremløb).
En Luft/Luft VP trækker luft ud af udeluften, og varmer indeluften op til måske 27 C.
Derfor burde en Luft/Luft VP ikke være dyrrere i strøm end en luft/vand (Men den larmer mere, og som du siger, så kan man risikere at skulle have en del Luft/Luft VPér for at dække alle rum i huset)
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Varmepumpe eller fjernvarme?

Indlæg af Torpet »

Jeg tror ikke vi er helt enige her :)
Men mit eget forbrug er 1200 kWh om året, men det er så også kun med træpillefyr, altså ikke nogen varmepumpe. Det årlige forbrug af et moderne køleskab, 320L, A+++, er på 172 kWh/år og altså langt fra de 1500 du skriver om??
Køleskab forbrug.jpeg
El forbrug.jpeg
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Varmepumpe eller fjernvarme?

Indlæg af BWJ »

Torpet skrev: 27 sep 2021 16:26 Jeg tror ikke vi er helt enige her :)
Men mit eget forbrug er 1200 kWh om året, men det er så også kun med træpillefyr, altså ikke nogen varmepumpe. Det årlige forbrug af et moderne køleskab, 320L, A+++, er på 172 kWh/år og altså langt fra de 1500 du skriver om??
Køleskab forbrug.jpeg

El forbrug.jpeg
Er det ikke meget lidt, når dit fyr ved alm. drift alene står til at bruge 806kWh årligt ? :shock:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
pendec

Re: Varmepumpe eller fjernvarme?

Indlæg af pendec »

Bare det ikke ligger i Sakskøbing/Maribo , for de har jo problemer med stigninger på 40% som alle synes er vildt unfair, så kan resten være fint nok :)

Besvar