Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
mivm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Modtaget likes: 2 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af mivm » 24 mar 2020 10:03

Luft/vand er i overvejelserne. Men hvis jeg kan vælge vil jeg hellere have jordvarme pga. Effektivitet, udseende og støj udendørs. Mit anlæg kan stå i kælderen uden man kan se eller høre det. Og så står der ikke en masse elektronisk udstyr i vind og vejr. Det er ikke umiddelbart væsentlig dyrere. Og jeg har masser af plads til slangerne 7 hektar.


alte
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 29 mar 2012 10:31

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af alte » 26 mar 2020 12:44

En yderligere fordel ved jordvarme er, at du slipper for effekttab hvergang et luft/vand anlæg skal afrime. På denne årstid afrimes op til 10 gange i døgnet, og det kan ses på elmåleren.
Jeg har selv luft/vand som jeg ellers er godt tilfreds med. Ovenstående blot et indspark til dine overvejelser.

pendec

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af pendec » 26 mar 2020 16:29

alte skrev:
26 mar 2020 12:44
En yderligere fordel ved jordvarme er, at du slipper for effekttab hvergang et luft/vand anlæg skal afrime. På denne årstid afrimes op til 10 gange i døgnet, og det kan ses på elmåleren.
Jeg har selv luft/vand som jeg ellers er godt tilfreds med. Ovenstående blot et indspark til dine overvejelser.
En yderligere negativ side er forbruget i strøm, hvis man kommer over jordvarme temp, og skal betale mere i el opvarmning. Så er det nok ikke en økonomisk fordel men bare charmen ved det er usynligt og man bare betaler el for at få sin varme, det er der jo også nogen som gør med et smil 8)

mivm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Modtaget likes: 2 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af mivm » 26 mar 2020 17:44

Altså du mener når udetemperaturen er varmere end jorden, så bruger luft/vand mindre energi? Det er sikkert korrekt, men jeg tror der er lavet beregninger på, at det over en sæson er mere rentabelt med jordvarme, selvom det ikke er meget længere.

Er der nogen som kender faldet i virkningsgrad på luft/vand over tid, når kondenser irer lidt eller bliver beskidt, så den ikke optager lige så meget energi?

Jeg har set, at nogen renser og vedligeholder denne for at opretholde effektivitet.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Korrekt dimensionering af jordvarmeanlæg

Indlæg af kreller » 26 mar 2020 19:47

Jeg mindes i mit tilfælde at det var noget med ca 800kr det var billigere om året med jordvarme kontra luft/vand.
Jeg giver min lidt algerens og skyller med demineraliseret vand.


Besvar