Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft til vand varmepumpe, beregning?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Luft til vand varmepumpe, beregning?

Indlæg af hudle » 11 feb 2020 09:33

MobyDuck skrev:
05 feb 2020 15:18
Hvad ligger der bag af tanker for at du overvejer om du skal skifte til en varmepumpe?
Det er fordi jeg ikke gider fyre mere og jeg kan godt bruge pladsen fra 12 ton træpiller til noget andet. Det andet med luft til vand er mere simpelt at arbejde med er min mening.
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Fryser
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 18 okt 2019 10:41
Modtaget likes: 4 gange

Re: Luft til vand varmepumpe, beregning?

Indlæg af Fryser » 11 feb 2020 14:49

hudle skrev:
11 feb 2020 09:31
Hejsa

Ja jeg bruger ca. 11-12 ton om året
Jeg er IKKE VVS'er eller energiberegninger, men har været igennem en lignende operation med meget bøvlede VVS'ere.

Jeg ville gå efter 16 kW og vælge monoblok i stedet for split-varmepumper.

Monoblok har al teknik samlet i kabinettet ab fabrik - de har knowhow, hvor split har slanger med kølemiddel mellem ude- og inde-del.

Monoblok har normalt to tilslutninger: 1 x kold ind og 1 x varm ud som dit pillefyr.

Hvis ellers dit varme brugsvand har fungeret vil det fortsætte i samme stil.

Sætter strømforbrug til kr. 20.000 pr/år + lovpligtigt eftersyn, hvor din ejendom er godkendt til reduceret elafgift.

Intet pilleslæberi og rensning samt skorstensfejer.

En joker kan være dine radiatorer. Hvis de er meget varme skal de udskiftes til mere effektive udgaver.

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

Men få nogle tilbud med garanti for, at varmepumpen de tilbyder kan opvarme UDEN brug af den meget dyre i brug elpatron fra nogle VVS-foretagner med REFERENCER - ikke den selvreklame de bruger på deres egen hjemmeside.

I tilbud skal ALT medregnes og ikke med uigennemskuelige forbehold, som i virkeligheden betyder timelønsarbejde, hvor du bliver plukket.

Og VVS følger udgivelsen "Den gode varmepumpeinstallation".

Der er med garanti mange meninger om dette, men prøv at få nogle tilbud og lad os vide, hvad de tilbyder. :)

MobyDuck
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 11 feb 2019 16:07
Mit fyr: Vølund F2120-16
Areal: 225 m2 + 100 m2
Fremviser gerne i postnummer: 6971
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Luft til vand varmepumpe, beregning?

Indlæg af MobyDuck » 20 feb 2020 09:03

hudle skrev:
11 feb 2020 09:33
Det er fordi jeg ikke gider fyre mere og jeg kan godt bruge pladsen fra 12 ton træpiller til noget andet. Det andet med luft til vand er mere simpelt at arbejde med er min mening.
OK, det er nemlig samme årsag jeg skiftede fra pillefyr til varmepumpe sidste sommer, og har ikke fortrudt det ét sekund. Få nogle stykker ud og kigge på det og give dig et tilbud, det gjorde jeg og fik dermed også et bedre indblik i forskellige løsninger. 🙂


Besvar