Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal » 02 feb 2019 12:55

Så fik jeg tegnet min varmeinstallation med den kommende luft/vand varmepumpe som jeg forestiller mig den skal monteres. Det er kun varmepumpen der er bygget på, resten er allerede monteret og virker efter hensigten, så det behøver I ikke kommentere på, men er der nogen der kan se et problem i den måde jeg vil montere varmepumpen på, må I gerne kommentere det😃
Og det er et enten eller anlæg, altså enten kører varmepumpen sammen med solvarmepanelerne, ellers kører Baxi fyret, og den 3.-vejs thermostatstyrede ventil på returen, demontere jeg nok bare og sætter en manuel 3.- vejs ventil på istedet, den tjente til formål at give fyret en pause engang i mellem hvis der var solskin nok, men det var minimalt hvad det gav af hjælp.
Det jeg er mest i tvivl om det er at jeg tænker det er fint at have akku tanken med ind over LV pumpen, for at undgå for mange start/stop på LV pumpen, men tanken er på 250l, er det for lidt ? Og skal der laves noget styring så vandet fra LV pumpen tvinges ned i akkutanken når der ikke er behov for så meget varme i huset, jeg har jo en 3 vejs ventil og noget termostatstyring i overskud, når det er demonteret, kan det bruges til noget.
https://www.dropbox.com/s/2h0lfce5velxn ... 0.pdf?dl=0
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. » 02 feb 2019 17:27

Da jeg fik min varmepumpe, blev der fra sælger foreslået en tank på 50l.
Vpen lavede første to måneder af sit liv ca. 3000 start stop.
En ny tank på 500l blev koblet på i stedet. Den større tank tog brodden af de mange start og stop.

Det er ikke utænkeligt, at den til sommer bliver skiftet ud med en + 1000l.
Mange start og stop slider ikke ekstra på pumpen, med er ikke særligt økonomisk med de mage start stop.

For mig at se, er der ingen fordel, at have vpen til at varme tanken ekstra op, når huset ikke kalder på varme.
Får du en frekvensstyret vp, så lad tank og hus følges af.
Min vp kører 40 grader i fremløb, også der den går i pause. Når vandet i hus og tank er nede på ca 34 grader, starter pumpen op igen. Vil man varme tanken op til for eks. 50grader, koster det mere, end bare lade den følge huset.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal » 02 feb 2019 18:45

Jeg må have formuleret mig forkert for det var ikke min hensigt at give udtryk for at jeg ville have varmt akku tanken ekstra op, det jeg er nervøs for er om jeg får varmet min akku tank op overhovedet med den installation, eller om det varme cirkulationsvand bare fare forbi t-stykket der går ned i tanken. Ideen til denne montering har jeg stjålet fra VVS-Ekspertens montagevejledning (se vedhæftet), men De har jo flere studser på deres akku tank, og derved bliver vandet tvunget igennem tanken, jeg har kun en top og en bund tilslutning.
Vedhæftede filer
1ADF6099-464D-48D4-AD77-471F5237353B.png
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. » 02 feb 2019 18:59

Vand vil altid den nemmest vej. Efter din tegning bliver det måske kun tanken der bliver varm. Nemmest vej for vandet fra varmepumpen er ned igennem tanken.

Min er koblet som på figuren i linket. Den bliver varmet op i takt med huset. Forskel i temperatur i top og bund er ca.2 grader.

https://www.dropbox.com/s/ox1wvdulss829 ... 8.jpg?dl=0

Jeg mener fidusen ved den lave fremløbstemperatur er, at altid at have vand fra pumpen direkte ind til huset. Returen kan så være den, man laver til at opvarme tanken.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal » 02 feb 2019 21:28

Det er muligt du har ret, men for mig at se burde din installation da også tage den nemme vej ned i tanken så.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. » 02 feb 2019 21:39

Ja, men alt retur er tvunget ned igennem tanken. Tilmed tager vpen fra bunden af tanket. Hvilket vil sige, den suger det kolde/kølige vand ned igennem tanken. På den måde vil tanken altid have maks temperatur i takt med at radiator termostaterne lukker ned. Lukker radiator termostaterne helt bliver der tvunget gennemløb igennem beholderen til maks fremløb /retur er nået, inden pause stop. Når det er koldt som nu, er beholderen stort set overflødigt, da huset formår at tage det varme vand fra vpen. Ja nu bliver det nørdet ;-)

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal » 03 feb 2019 02:18

Det er muligt du har ret, jeg kan ikke helt gennemskue det😂😂 det er muligt det er bedre at få returen ind i tanken højre oppe men jeg syntes nu stadigvæk installationerne virker temmelig ens. Nå men der er en anden ting jeg skal have helt styr på først, og det er tilslutningerne i akku tanken, ikke at jeg ikke har styr på dem for anlægget kører jo idag uden varmepumpe. Men der sidder en tilslutning som jeg ikke ved hvad er til, den er bare blændet af, og måske er det lige den ekstra tilslutning jeg mangler. Ved du hvordan man får info om sådan en tank tilslutninger, jeg har før henvendt mig til ArCon, og det meldte ud at det anlæg var for gammelt til at de havde noget på det.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal » 03 feb 2019 02:50

Så kom der lige en mærkeplade på
Vedhæftede filer
3E62C4F6-E876-4C48-BF01-51288806BE92.png
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af pelle » 03 feb 2019 03:43

Troldmand. skrev:
02 feb 2019 21:39
Ja, men alt retur er tvunget ned igennem tanken. Tilmed tager vpen fra bunden af tanket. Hvilket vil sige, den suger det kolde/kølige vand ned igennem tanken. På den måde vil tanken altid have maks temperatur i takt med at radiator termostaterne lukker ned. Lukker radiator termostaterne helt bliver der tvunget gennemløb igennem beholderen til maks fremløb /retur er nået, inden pause stop. Når det er koldt som nu, er beholderen stort set overflødigt, da huset formår at tage det varme vand fra vpen. Ja nu bliver det nørdet ;-)
Hej.. Nu bliver akkutank-rotten (mig)lige nød til at komme med en kommentar. :)

Putter man noget koldere ind i noget varmere eller omvendt laver det omrøring. Og temp. i top og bund af en akkutank bliver næsten ens. Det forklarer de 2 graders forskel, Troldmand.

Det koldeste (returen) skal ind ved bunden af tanken. Så, for man en stor forskel i temp.i bund og top af akkutank.

Jeg kan huske da jeg lavede anlægget herhjemme i sin tid. Da, valgte jeg efter en vis herres råd, at lade returen gå ind ca.20 cm ned fra øverst i tanken og fremløbet til og fra toppen. De tre visere(termometre) jeg havde på tanken i henholdsvis top, midt og bund fulgtes ad, ens, med at falde efter fyret var færdig med at varme tanken op.. Dette var naturligvis ikke ønskeligt og jeg flyttede returen ned til lidt over bunden. Så, viste Termometrene meget forskelligt. Den nederste faldt først i temp. så den midterste og til sidst den øverste. :)
Men, du har helt ret.Troldmand.. Først varme til hus så varme til tank på det tee stykke i toppen. Returen tilbage til bund af tank fra hus og returen til vp i bund fra tank. VP holder fri til temp. er ved at være faldet ved top af akkutank. Så, starter den igen. osv. osv. :great:

Der var det jo jeg syntes det kunne være smart at lade VP køre mest i dagtimerne ,så den ikke skulle arbejde så meget om natten hvor frysepunktet kommer langt ned. Men, det kan jo så godt være det er der strømmen er billigst. Det ved jeg ikke så meget om .

Jeg har natarbejde, udendørs, lige for tiden. Uha !! Det er godt nok koldt om natten i forhold til om dagen :(
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. » 03 feb 2019 07:37

Pelle.
Jeg ønske netop omrøring i tanken. Jeg ønsker hele tanken opvarmet, i takt med fremløb fra vpen stiger efter pause stop.
Tanken som man bruger i forbindelse med en vp er ikke tiltænkt som en tank er efter et brændefyr, hvor man ønsker at opbygge et lager af varmt vand til senere brug.
Som man siger når man har brændefyr. Jeg fyrer i dag, og så har jeg varme til to dage. for eks.
Med en vp kan man ikke opbygge et stort lager af 90grader varmt vand til senere brug.

Tanken efter vpen er for at få så få start stop som muligt af vpen. Og her er det med at have så meget varmt vand som muligt på lager.

Som min tank er forbundet, trækker vpen altid det koldest muligt vand på anlægget. Hvilket er meningen. På den måde bliver alt vand på anlægget varmet op, inden vpen går i pause.

Min den første tank var forbundet som den tegning fra vvs eksperten - efter min overbevisning, dur den form for tilslutning ikke til en vp. Efter eks pertens anvisning, blander man fremløb fra vpen med retur i tanken inden fremløb til huset, hvilket igen efter min menig, giver få grader lavere varmt vand i fremløb til huset.
Forvirringen opstår idet, at begrebet akkumuleringsttank / buffertank bruges i flæng.

En detalje ved mit anlæg. Pumpen efter buffertanken ind til huset, har jeg lavet termostat styret. Hvilket vil sige, at ved udetemperatur under frysepunktet, går den igang. Ved udendørs plus grader stopper pumpen, hvorefter cirkulations pumpen ude i vpen overtager det hele. På den måde får jeg buffertanken varmet helt op, når ikke huset har behov for mængder af varme. Som for eks. efterår og forår.


Besvar