LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af pelle »

Hej
Nu er jeg helt hudløs i nakken af at klø. Nej, pjat. Vel er jeg ej.. icon_cheesygrin.gif

Der er bare noget jeg ikke fatter. Kæden hopper af for mig. Du, Troldmand, har været inde på det. Jeg tænker for traditionel. Altså, i min verden er en buffertank noget man opsamler noget energi eller vand i, for at noget forsyning man har og benytter sig af, kan få ro et stykke tid. Min akkutank er så i min verden en buffertank. Kedlen får lov til at arbejde max og mest økonomisk en kort stykke tid. Jeg bruger varmen i 1 eller 3 dage og bufferen er tømt for energi og kedlen startes op igen. Selvf. er det en stor vandmængde på 2600 liter og vand temp. når op på 80-90 grader. Min Hydrofor på vandværket er også en buffertank. Den fyldes og presser vandet ud ved tryk. Færre tænd og sluk på vand pumpen.
Så, er det jeg tænker at hvis nu din vp kører med 40 grader i fremløb så går der 40 grader ind til dine radiatorer og 40 grader ned i buffertank. Din retur fra radiator er måske 30 grader eller lidt over. Returen fra hus sendes så ud i bunden af buffertank. Din VP arbejder, lystig afsted med en masse blæst i gennem propellerne, med hus og buffer. I bund af buffer er der en føler der slukker VP når 40 grader er nået. Nu, har du så en opvarmet hus og en buffertank der er varmet op til 40 grader. Nu er VP slukket og huset bruger af de 40 grader i bufferen. Returen fra huset går ind i bund af buffer og bunden af buffer køles nede fra og op af de ca. 30 graders varme (kolde) vand. Når de 30 grader er ved at fortrænge de 40 grader ved toppen vil set punktet falde ved toppen af buffertank. Der skal så, være noget styring der starter VP igen. Processen gentages og tanken varmes op til 40 grader. Jamen, det er som du er inde på. Jeg tænker traditionel. Men, sådan giver en buffer mening for mig. Den skal fyldes og tømmes for energi for at man får max. ud af den :) Men, skal siges.. Jeg ved for lidt om VP. Så, det er nok dig der har fat i den lange ende. Jeg har bare ikke helt forstået det endnu :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Troldmand: Okay nu giver den del mening, og nu spør jeg nok dumt men cirkulationspumpen i en monoblock, kører den uanset om varmepumpen laver varme eller ej, for det må den jo næsten gøre, hvordan skulle den ellers cirkulere buffertankens vand, når den anden cirkulationspumpe ikke kører andet end om vinteren.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Ja så er det nødvendigt. Så er den jo nok en tand for stor til dit hus.
Har du mulighed for at vælge om du har radiator eller gulvvarme? På min ændres fremløb med 3gr pr trin ved radiator indstilling og 2gr ved gulvvarme indstillingen.
På min er der også en forskydningskurve, hvor jeg yderligere kan regulere fremløb ved bestemte udetemp.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

jhjorsal skrev: 03 feb 2019 19:48 Troldmand: Okay nu giver den del mening, og nu spør jeg nok dumt men cirkulationspumpen i en monoblock, kører den uanset om varmepumpen laver varme eller ej, for det må den jo næsten gøre, hvordan skulle den ellers cirkulere buffertankens vand, når den anden cirkulationspumpe ikke kører andet end om vinteren.
Ja det gør den. Det er den der får vpen til at finde ud, af om huset kalder på varme.
Nyt billede. De to rør lige under cirkulationspumpen.Det er dem der gør den funktion, som ellers er i buffertankens funktion.
Her har jeg blot trukket funktionen uden for tanken. For mit vedkommende betød det, at jeg fik fuld varme direkte fra varmepumpen til huset + jeg kan bestemme i hvilken mængde hvor og hvornår.

https://www.dropbox.com/s/lctxq36ezoqra ... 1.jpg?dl=0
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Okay så gir det meget mere mening, jeg har jo ikke installeret varmepumpen endnu, bare købt den også skulle jeg ud og sejle, men jeg var af den overbevisning at cirkulationspumpen i varmepumpen kun kørte når varmepumpen kørte :oops: :oops: :oops:
Nu mangler jeg jo så bare at finde ud af hvad den sidste tilslutningsstuds i min varmebuffer er til, håber det er en der går op midt i tanken et sted.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Tanken og hvordan den er koblet på systemet.
De to termometer viser temperaturen i toppen af tanken såvel bunden af tanken.

Alt dette var blot, hvordan mit er skruet sammen.
Man er velkommen til at kopiere billederne over, hvis de kan give inspiration til et og andet.

https://www.dropbox.com/s/j7793v2lgda56 ... 7.jpg?dl=0
Senest rettet af Troldmand. 03 feb 2019 20:22, rettet i alt 2 gange.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

jhjorsal skrev: 03 feb 2019 20:11 Okay så gir det meget mere mening, jeg har jo ikke installeret varmepumpen endnu, bare købt den også skulle jeg ud og sejle, men jeg var af den overbevisning at cirkulationspumpen i varmepumpen kun kørte når varmepumpen kørte :oops: :oops: :oops:
Nu mangler jeg jo så bare at finde ud af hvad den sidste tilslutningsstuds i min varmebuffer er til, håber det er en der går op midt i tanken et sted.
Den er sikkert til en auto udlufter.
Kan sikkert også bruges til andet.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

kreller skrev: 03 feb 2019 19:53 Ja så er det nødvendigt. Så er den jo nok en tand for stor til dit hus.
Har du mulighed for at vælge om du har radiator eller gulvvarme? På min ændres fremløb med 3gr pr trin ved radiator indstilling og 2gr ved gulvvarme indstillingen.
På min er der også en forskydningskurve, hvor jeg yderligere kan regulere fremløb ved bestemte udetemp.
Jeg kan det samme, som du kan på din vp. Jeg ved ikke hvormeget du skruer og nørder, for at presse det sidste ud af vpen.
For mit vedkommen er alle småfejl en udfordring, der skal bekæmpes. Og helst så der kommer lidt økonomi ud af det.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Troldmand: når du skriver du overvejer en større tank, går det vel også meget godt i spænd hvis man kan få tankens størrelse til at passe med en nats forbrug i den varme 1/2 del af året, også bliver solcellerne jo pludselig super anvendelig igen. Men hvor tit kører din varmepumpe om sommeren, har du tal på det.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Pelle til dit indlæg længere oppe.
Retur fra hus, går ikke ind i bunden af tanken. Retur fra huset går ind næsten i top af tanken, og blander sig med overskuds varmt vand fra vpen. Det der blandingsvand skal få vpen til at tro, der er behov for varme, derfor er fremløb til vpen i bunden af tanken.
Når huset lukker ned for behov for varmt vand, skal vpen stadig af med sin varme. Det er den varme vel og mærke den varme, der skal udskyde tid inden næste start stop. Når jeg piller det varme vand ud fra bunden af tanken ud til varmepumpen, får jeg vpen til at tro, at huset er varmt, hvilket det selvfølgeligt også er, da vpen lige har kørt både hus og tank op i temperatur. Skåret knivskarpt.
Huset har lukket af for behov for varme.
Cirkulationspumpen ude i vpen fortsætter med at køre. Varmepumpen trækker nu på det varme vand, der er i buffertanken, intet anende om, at det kun er buffertanken, den har, der skal besørges med varme. I takt med det varme vand forbruges i tanken og huset kalder på varme igen går vp igang igen. Alt dette er selvfølgeligt for at udsætte antal start og stop.
Og så husk, det er kun efterår forår buffertanken er nødvendig. I disse kolde dag laver vpen kun max 2 til 3 stop i døgnet.

Besvar