LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Der, hvor jeg tænker at økonomien smutter er den ekstra pumpe og at det fulde fremløb ikke kører i huset først, der må ryge et par grader ved den hane der står halvt åben. Det er kun min tanke, det kan sagtens forholde sig anderledes.
Jeg har 41mm rør fra varmepumpen til indedel. 32mm er minimum.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af pelle »

Troldmand. skrev: 03 feb 2019 14:24 Du er vant til at tænke, at det er dig / huset, der skal have glæde af den opsamlet varme i tanken. Her er det lige modsat. Med varmepumpe er det den, man tilskyndet ved at have et lager af varmt vand at tage af. Selvfølgeligt i forening med hvad der er i huset af vand.
Om der findes en mere snu måde at gøre det på, end jeg har gjort er muligt. Skulle det vise sig ligger værktøjet parat.
Jeg sidder stadigvæk og klør mig selv lidt i nakken. :oops:

Som jeg har læst det højere oppe i denne tråd, ønsker du VP får noget kold at arbejde med. Hvis returen fra hus kommer ned ovenfra tager det varme med ned. Hvis returen kommer ind ved bunden vil det være koldere. Nu, du har værktøjet, var det jo let lige at montere et tee stykke på returen inden tank og kuglehane og føre en streng til bunden af bufferen også med en kuglehane på. Så, kan man jo prøve som forsøg at lukke den øverste og lede returen ned ved at åbne for den nederste. Det er dig, der er den, til at finde ud af hvad der er bedst. :great:
Nu, har jeg læst det igen og igen og en del af det forstår jeg da, men ikke det hele
Et forsøg, er det vel værd. Du kan jo bare lukke den ene kuglehane og åbne den anden igen, hvis dit er det bedste. :)
Senest rettet af pelle 03 feb 2019 16:39, rettet i alt 1 gang.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

kreller.
Fremløb fra vp går igennem den termostatstyret pumpe og direkte ind i huset. Når husets ventiler lukker ned, går vandet fra vpen udenom den termostatstyret pumpe, og igennem den halv lukket hane og ned i toppen af tanken. På den måde mistes der ingen grader i fremløb.

Ca. 30 cm nede på tanken, går retur fra hus ind i tanken, og blander sig med det vand, der kommer ind i toppen af tanken fra vpen.

Helt i bunden af tanken, går vandet retur til vpen. Når vpen henter vandet i bunden af tanken, trækker den det varme vand ned i gennem tanken til alt er opvarmet.

Man er nødt til at have en eller anden form for konstant flov igennem tanken. lukker man helt går vpen i nødstop.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Ja jeg måde indrømme jeg også er blevet lidt nysgerrig på sådan et eksperiment😉 jeg er da i alt fald ved at få flyttet min opfattelse af formålet med en buffertank, men kunne vi ikke lige tage den engang til for ham zinken der sidder ude midt i Nordatlanten i noget der minder om lortevejr🤮 det er vel stadigvæk meningen med det opvarmede vand i buffertanken, at det skal rundt i varmesystemet, og hvad skal drive det rundt når det kun er cirkulationspumpen i Vpen der driver vandet rundt, og den holder pause🤔 Det kunne være fedt med en lidt mere detaljeret tegning, bare tegnet i hånden🤗
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Pelle som det kører nu, virke det perfekt. Om det kan gøres bedre på en anden måde, kan jeg ikke umiddelbart gennemskue. Men er selvfølgeligt interesseret i guldkorn.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Billedet i linket, er som man anbefaler en buffertank skal kobles på. Den tank der var med til min vp, var der lignende tegning med til. Fremløb fra vp i toppen, fremløb til hus i tappen.
Retur fra hus ind i bunden af tanken, retur til vp i bunden af tanken.

Min blev koblet på den måde, da den blev sat op. Jeg fandt ret hurtigt ud af, at når der ingen adskillelse er mellem de forskellige studser, blandes det hele i en stor pærevælling med det resultat at fremløb til huset, ikke var så varmt, som det der kom fra vpen, blev den opstilling skrotte til fordel for det, der er nu.

https://30zc5b3d91ys1rr1vs17q5ze-wpengi ... .26-PM.png
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af kreller »

Min har 2 pumper. En fødepumpe, der driver vandet mellem varmepumpe og indedel og en varmebærepumpe der driver det rundt i huset.
Når varmepumpen holder stille kører varmebærepumpen videre med 20-25% for at (i mit tilfælde) udnytte varmen lagret i gulvvarmen og den indbyggede buffer (sidder på fremløbet) i indedelen.
Ideen med at blande lidt fremløb i returen forstår jeg ikke, da returen helst skal holdes så koldt som huset nu tillader det. Uanset om der er pumpe på eller ej, vil en halvt åbent hane (i mit hoved) give en sammenblanding selvom om huset kalder på varme.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal »

Jeg tror vi lige skal holde for øje at der er 2 forskellige typer L/V varmepumeper, dem med en ude og en inde del, og monoblokke. Og det er min opfattelse at Troldmanden snakker monoblokke, hvilket jeg også gør. Jeg har ikke helt kunne læse mig til hvad Pelle har.
Bare så vi ikke snakker forbi hinanden, jeg ved faktisk ikke om der også sidder en cirkulationspumpe i en indedel men det går jeg ikke ud fra når Kreller skriver som han gør.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

Lamborg.
Køretid er sikkert den samme. Det var nu heller ikke formålet, at forsøge at få færre køretimer. Hele fidusen ligger i, at få pumpen til at køre med nogle længere stint af gangen. De lærte fortæller, at det er start og stop der koster.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. »

kreller skrev: 03 feb 2019 17:24 Min har 2 pumper. En fødepumpe, der driver vandet mellem varmepumpe og indedel og en varmebærepumpe der driver det rundt i huset.
Når varmepumpen holder stille kører varmebærepumpen videre med 20-25% for at (i mit tilfælde) udnytte varmen lagret i gulvvarmen og den indbyggede buffer (sidder på fremløbet) i indedelen.
Ideen med at blande lidt fremløb i returen forstår jeg ikke, da returen helst skal holdes så koldt som huset nu tillader det. Uanset om der er pumpe på eller ej, vil en halvt åbent hane (i mit hoved) give en sammenblanding selvom om huset kalder på varme.
Hvordan vil du lave konstant omløb ud til pumpen, hvis ikke du gør det igennem tanken?
Antager vi nu at huset helt lukker helt af for kunne modtage varme. Hvordan får man så vand igennem tanken, hvis ikke det må blandes med returvand.
Min vp vil brokke sig omgående, hvis vandet kommer til at stå stille.

Besvar