Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal » 31 mar 2019 09:40

Og du har ret i det med at nørde, jeg tænker ikke det er nogen dårlig hobby at have. Og ja nogen gange ender det da med at koste lidt, eksempelvis købte jeg et gammelt solvarmeanlæg engang for 2500kr, ikke mange penge - men så skulle der nye polyplader på fangerne, til at starte med fik jeg købt nogen med thermoeffekt☺️ Så gik pumpen og lidt senere gik ekspansionsbeholderen, jeg fik også lavet noget styring så den kunne tage over for fyret, så lige pludselig havde jeg da brugt en del penge på det anlæg, men er jo også blevet en hel masse klogere😂😂 og det er egentlig derfor jeg gerne vil have solvarmepanelerne ind over buffertanken, set i lyset af at de er så meget mere effektive end solceller. Og så gør det ikke så meget de kun skal kører i den frostfri del af året, og at jeg skal lukke vand af dem om vinteren.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. » 31 mar 2019 10:30

jhjorsal skrev:
31 mar 2019 09:29
👍 jeg havde engang en Passat der brændte tilbage i magasinet, ingen kunne forklare hvorfor, og hvorfor ikke det automatiske slukkeanordning ikke var trådt i kraft, men alt endte godt, jeg fik et nyt fyr af forsikringen😃 Men i de 3 uger der gik fra branden og til den lille ny Baxi stod klar varmede vi op med en VVB 250l med elpatroner, noget smeden installerede og forsikringen betalte😃 og i den tid brugte vi så for 11.000kr mere i strøm, vi skrev dog så også januar måned men da alligevel en slat, som dog også forsikringen betalte. Det jeg bare vil sige med den lille historie, er at det ikke er nogen billigmåde at fyre på😂😂
Dit indlæg fik mig til at regne lidt på, hvad en måned med et 3kwh varmelegeme vil koste i strøm uden afbrydelse.
Bbr er på grund af vpen registreret som opvarmet med el.
En 3kwh elpatron i en måned = 3240kr. Det skal så modregnes hvad vpen ville have brugt for i strøm.

I januar måned brugte vpen for 900kr. Såeee det vil da være til at holde til. Bortset fra, at elpatronen nok ikke ville kunne have leveret helt samme varme.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal » 31 mar 2019 11:00

Nej jeg ved jo heller ikke hvor stor en varmepatron smeden havde sat i VVB, men vi manglede på ingen måde varme, dog kan det godt undre mig lidt hvor han trak alle de watt fra, for der måtte da skulle noget til.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. » 31 mar 2019 11:27

jhjorsal skrev:
31 mar 2019 11:00
Nej jeg ved jo heller ikke hvor stor en varmepatron smeden havde sat i VVB, men vi manglede på ingen måde varme, dog kan det godt undre mig lidt hvor han trak alle de watt fra, for der måtte da skulle noget til.
Der er nok blevet trukket ca, 7kw i timen.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Centrifugal » 31 mar 2019 11:59

Troldmand. skrev:
31 mar 2019 11:27
Der er nok blevet trukket ca, 7kw i timen.
Du kan trække næsten 7 kw/h på en enkelt fase 420V og 16 Ampere - det er 1/3 af en 420V gruppe.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal » 01 apr 2019 15:25

Hej igen
Jeg sidder og taster en bestilling på stumper ind på en webshop, også kommer jeg til at tænke, vil det, i serviceøjemed, give mening at sætte kuglehaner på de udtag jeg bruger på akkutanken. Eller andre steder i installationen, og må man i det hele taget det i forhold til ekspansionsbeholderen og overtryksventilen.
Jeg overvejer også om jeg skal have lavet en varmelås, så varmen ikke løber fra mit fyr og over i buffertanken, når det er fyret der kører.
Hvad tænker I ?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af jhjorsal » 15 apr 2019 20:15

Hej Troldmand
Nå enden af at der ikke var solspiral i den første brugte tank jeg købte, som jeg ellers var blevet lovet. Blev at jeg lige har købt en anden brugt tank, denne gang med solspiral😂😂 men så kun 750l. Også kom jeg til at tænke på om man kunne koble tankene sammen og få en buffertank på 1750l, da jeg syntes det vil give god mening at få varmepumpen til at lave så meget varm vand som muligt i dagtimerne, da jeg har solcellestrøm til rådighed der, og efter at De har lavet ordningen om, er det vel bare om at få brugt noget strøm i dagtimerne. Jeg spurte i forummet om hvordan man smartest koblede de 2 tanke, i en anden tråd, og forslaget var parallelkobling. Men nu vil jeg lige hører dig om du er enig i det, du er trods alt den der har givet mig inspiration til hvordan jeg skulle koble buffertanken op mod varmepumpen, ligesom dit eget anlæg hvis du ikke kan huske det😉 Og når vi nu ikke arbejder i lagdeling i den opstilling, hvad tænker du så om at koble tankene op parallelt, også bare lade naturens (varmens) kræfter blande tankene?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: LV varmepumpe på stokerfyr med solvarmeanlæg

Indlæg af Troldmand. » 15 apr 2019 21:04

jhjorsal skrev:
15 apr 2019 20:15
Hej Troldmand
Nå enden af at der ikke var solspiral i den første brugte tank jeg købte, som jeg ellers var blevet lovet. Blev at jeg lige har købt en anden brugt tank, denne gang med solspiral😂😂 men så kun 750l. Også kom jeg til at tænke på om man kunne koble tankene sammen og få en buffertank på 1750l, da jeg syntes det vil give god mening at få varmepumpen til at lave så meget varm vand som muligt i dagtimerne, da jeg har solcellestrøm til rådighed der, og efter at De har lavet ordningen om, er det vel bare om at få brugt noget strøm i dagtimerne. Jeg spurte i forummet om hvordan man smartest koblede de 2 tanke, i en anden tråd, og forslaget var parallelkobling. Men nu vil jeg lige hører dig om du er enig i det, du er trods alt den der har givet mig inspiration til hvordan jeg skulle koble buffertanken op mod varmepumpen, ligesom dit eget anlæg hvis du ikke kan huske det😉 Og når vi nu ikke arbejder i lagdeling i den opstilling, hvad tænker du så om at koble tankene op parallelt, også bare lade naturens (varmens) kræfter blande tankene?
Tak for dit spørgsmål direkte til mig.

Jeg er godt klar over, at der fremover vil komme en del spørgsmål, til hvad jeg tidligere har skrevet.

Derfor kan vi ligesågodt tage den nu.

Ingen kan vel være i tvivl om, at jeg med min varmepumpe tråd / tråde, har været uønsket fra dag èt.

Kulminationen skete, da jeg fik en ny forumsadvarsel angående uønsket optræden.

Jeg tog forumsadvarslen op med redaktør-er her på siden. At skulle jeg fortsætte her med min vp tråd, var der visse betingelser, der skulle opfyldes.
En af betingelserne var. At når det væltede ned med beskyldninger som mindre klog - har du drukket. Så skulle redaktørerne vær på trapperne, og få den personlige skriven stoppet.

Hvad der kom ud af det?
Jeg fik advarsel for noget i stilk med en komma fejl.

Derfor til alle. Jeg kommer ikke til at skrive mere her på SP.

Ønsker I, jeg skal skrive mere her, må I ud og lægge arm med redaktør-er.

Henvendelse over privat besked er altid velkommen. icon_cheesygrin.gif


Besvar