Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rumføler

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Rumføler

Indlæg af kreller » 21 dec 2018 23:43

Hej.
Jeg har monteret en Nibe f2120 luft/vand med en vvm 310 indedel. Desværre så kører den ikke med trådløs rumføler, men kablet.
Er der nogen der kender til et trådløst system med en rumføler/modtager, hvor man kan lodde sig på eller ved udtag trække et kabel til indedelen ?

Har søgt og søgt, men syntes ikke de rumtermostater med modtager ligner noget, hvor man lige kan koble et kabel på.

Min indedel står i bryggerset og det ville ikke være kønt at trække et kabel igennem køkkenet og videre til stuen.

Bor i et gammelt forblæst hus og når det blæser meget så smutter der ca 1gr i stuen og det kunne være rart at rumføleren lige kunne klare at justere fremløbet lidt op.


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Rumføler

Indlæg af Bri_Jac » 22 dec 2018 11:15

Hvis du ikke ved eksakt hvilken kabel føler der skal bruges, er det umuligt at komme med bud på hvilke trådløse følere der kan erstatte den kablede føler

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Rumføler

Indlæg af Troldmand. » 22 dec 2018 12:58

kreller skrev:
21 dec 2018 23:43
Hej.
Jeg har monteret en Nibe f2120 luft/vand med en vvm 310 indedel. Desværre så kører den ikke med trådløs rumføler, men kablet.
Er der nogen der kender til et trådløst system med en rumføler/modtager, hvor man kan lodde sig på eller ved udtag trække et kabel til indedelen ?

Har søgt og søgt, men syntes ikke de rumtermostater med modtager ligner noget, hvor man lige kan koble et kabel på.

Min indedel står i bryggerset og det ville ikke være kønt at trække et kabel igennem køkkenet og videre til stuen.

Bor i et gammelt forblæst hus og når det blæser meget så smutter der ca 1gr i stuen og det kunne være rart at rumføleren lige kunne klare at justere fremløbet lidt op.
En rumføler vil sikkert bevirke, at pumpen vil lave mange start og stop. (har ikke selv efterprøvet det)

Mange start og stop er uøkonomisk. Din pumpe er sikkert med frekvens styret pumpe. Det trods, har den en nedre grænse for hvor langt den kan gå ned i ydelse. En rumføler vil sikkert betyde, at du overstyre pumpens nedre ydelse, og den går i stop for ofte.

Mon ikke din pumpe har en funktion, hvor du kan løfte hele varmekurven et hak op, og derved få den ønsket effekt. Den indbygget føler ude i pumpen vil justere efter hvor varmt / koldt der er ude.

Har huset sin egen cirkulationspumpe, kan du prøve at justere den op i ydelse, og derved får radiatorerne varme fra top til bund.

Da vores pumpe blev indkørt, blev alle termostater i huset afmonteret, pumpen blev efterfølgende justeret ned, så inde temperatur passede. I det vejer vi har lige nu kører pumpen ca 33 - 40 grader i fremløb, hvilket er rigeligt. Vi har efterfølgende måtte montere termostater igen, for ikke at blive svedet ud af huset. Også gammelt hus fra 1862.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Rumføler

Indlæg af kreller » 22 dec 2018 13:25

Jeg mener det er en ptc føler den bruger. Kan lige måle senere.

Jeg har heller ikke termostater på i stuen og det er varmekurven trimmet ind efter så vi har 22-22,5 gr. 1 sal har termostater på da vi kun har 21gr der. Men blæser det over 10m/s bliver stuen påvirket. Vi har synlige bjælker og det er ved dem der bliver presset kold luft ind.
Har haft tagplader pillet af for at isolere godt omkring dem som det nu er muligt, men det er ikke helt nok, der skal nok nogen vindplader på også.
Vi ligger på 39gr lige nu i fremløb. Indedelen har egen pumpe den selv styrer og radiatorne er næsten varme helt i bunden.

Varmepumpen blev startet op 1/7 i år og vi har brugt 2058kwh på opvarmning og varmt vand til 2 små unger og 2 voksne. Vi havde træpillefyr før og er mega glad for at vi skiftede til varmepumpe.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Rumføler

Indlæg af Troldmand. » 22 dec 2018 14:26

kreller skrev:
22 dec 2018 13:25
Jeg mener det er en ptc føler den bruger. Kan lige måle senere.

Jeg har heller ikke termostater på i stuen og det er varmekurven trimmet ind efter så vi har 22-22,5 gr. 1 sal har termostater på da vi kun har 21gr der. Men blæser det over 10m/s bliver stuen påvirket. Vi har synlige bjælker og det er ved dem der bliver presset kold luft ind.
Har haft tagplader pillet af for at isolere godt omkring dem som det nu er muligt, men det er ikke helt nok, der skal nok nogen vindplader på også.
Vi ligger på 39gr lige nu i fremløb. Indedelen har egen pumpe den selv styrer og radiatorne er næsten varme helt i bunden.

Varmepumpen blev startet op 1/7 i år og vi har brugt 2058kwh på opvarmning og varmt vand til 2 små unger og 2 voksne. Vi havde træpillefyr før og er mega glad for at vi skiftede til varmepumpe.
Vores blev startet op 27 august, og har indtil nu brugt 1230Kwh. Vi er kun to i huset. alle 150m2 er opvarmet. Tomme værelser ca 20 grader. Derudover holder den 50m2 værksted frostfrit ca. 12 - 15 grader.

Vores er den i youtube linket nederst. Under teksten til videoen, er der et link til min dropbox, og der kan du se dump fra pumpens logger, jævnligt lægger jeg nye dump op, for at følge lidt med i hvad den laver..

Vi havde også pillefyr før, og som du, det er en af de bedste investeringer, der gjort hvad varme til huset angår.
Med piller ville vi have brugt ca, 2.5 palle piller ind til nu. Varmepumpen gør det samme for halvdelen. :great:

Buffertanken sidst i videoen, er efterfølgende blevet udskiftet til en meget større. 500L

https://www.youtube.com/watch?v=DwHuIRnJxzs&t=9s


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Rumføler

Indlæg af kreller » 22 dec 2018 15:49

Vi har 178kvm. Vi har desværre ikke plads til en buffer tank.
Vi brugte 7 tons piller før pumpen.
Egentlig er vi tilfredse, hvis forbruget er den samme bare for at slippe for bøvlet og derfor vil jeg heller ikke gå på kompromis med komforten. Har læst om mange der lige går en grad ned efter de har fået varmepumpe for at spare.
Jeg følger vores via nibe uplink og ser på grafer for at se om ændringer har hjulpet.
Lavede min egen varmekurve da den giver en mere ensartet temp. i stuen.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Rumføler

Indlæg af Troldmand. » 23 dec 2018 21:31

kreller skrev:
22 dec 2018 15:49
Vi har 178kvm. Vi har desværre ikke plads til en buffer tank.
Vi brugte 7 tons piller før pumpen.
Egentlig er vi tilfredse, hvis forbruget er den samme bare for at slippe for bøvlet og derfor vil jeg heller ikke gå på kompromis med komforten. Har læst om mange der lige går en grad ned efter de har fået varmepumpe for at spare.
Jeg følger vores via nibe uplink og ser på grafer for at se om ændringer har hjulpet.
Lavede min egen varmekurve da den giver en mere ensartet temp. i stuen.
Du skriver, du ikke har plads til en buffertank.
Jeg ved ikke hvordan du / I bor, men en buffertank kan sagtens stå ude. Bare pak den ind i tilstrækkelig vejrbestandig materiale. Evt et lille tag over. En buffer / akku tank, sparer rigtig mange start og stop.
Da jeg købte min VP. blev der foreslået en 50L tank. Efter kort tids drift, stod det klart, den var alt for lille.
Først da der kom en 500L på, blev der ro på antal opstart.
Lige nu hvor vi ligger omkring frysepunktet, går det rimeligt med antal start og stop.
Med fremløb på ca, 39 grader gennemsnitlig laver pumpen ca. et stop for hver 4. time!

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Rumføler

Indlæg af kreller » 23 dec 2018 23:24

Nu blev varmepumpen flyttet 10m væk fra optimal placering pga konen syntes den var grim og skulle der en kasse til med en buffer tank, så tror jeg sgu hun sover på sofaen :)
Jeg har et stop ca hver 2 time lige i øjeblikket. Når der bliver lavet gulvarme bliver det sikkert bedre. Men du har ret en 500l tank ville være optimal.
Har en bekendt med 2 500l tanke, hans pumpe kører 6 timer i streg og holder pause i næsten 10 timer på en dag som i dag.
Det koster ham ca 6500kr om året i opvarmning til 200kvm. Et hus fra 54 i 3 etager.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Rumføler

Indlæg af Troldmand. » 24 dec 2018 08:26

kreller skrev:
23 dec 2018 23:24
Nu blev varmepumpen flyttet 10m væk fra optimal placering pga konen syntes den var grim og skulle der en kasse til med en buffer tank, så tror jeg sgu hun sover på sofaen :)
Jeg har et stop ca hver 2 time lige i øjeblikket. Når der bliver lavet gulvarme bliver det sikkert bedre. Men du har ret en 500l tank ville være optimal.
Har en bekendt med 2 500l tanke, hans pumpe kører 6 timer i streg og holder pause i næsten 10 timer på en dag som i dag.
Det koster ham ca 6500kr om året i opvarmning til 200kvm. Et hus fra 54 i 3 etager.
Ja de kwinder bestemmer meget. Her i huset, hun får ret og jeg får ro. Heldigvis tager hun jævnligt til byen og kigger tøj. Medens hun er væk, ja så bliver, det som jeg vil have det. Da hun ustandseligt er ude i nye projekter, hun vil have ret i, så glemmer hun de gamle hun fik ret i projekter.

Buffertank.
Fra jeg skiftede fra 50L til 500L tank, har jeg ikke kunnet se den helt store ændring i energiforbruget. Antal start og stop har ændret sig meget, til den positive side.

Med vejer som nu, med temperatur omkring frysepunktet bruger den 1Kw timen. Sidste døgn 23Kwh. Antal start og stop 3.

I går blev jeg bekendt med, at endnu et pillefyr var sat ud i kulden, til fordel for en Vp.
Vi bor i Hammer bakker, og hvad jeg ved af, er der kun èt pillefyr tilbage i en radius på 5km.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Rumføler

Indlæg af kreller » 24 dec 2018 09:31

Jeg havde 9 start/stop i går. Så en stor tank ville være godt. Der er 56l buffer i vores indedel, men det kan også være at Vølund har beregnet pumpen lidt for stor. De sagde at der ikke ville være behov for varmepatron når de beregnede. På det svenske varmepumpsforum.com er der meget spændene læsning. Der er der langt imellem pillefyrene. Nogen er vandt til bare at have en elpatron til at varme huset op. Deres el må være noget billigere end her i dk.
De pillefyrs folk der kommenterer her under varmepumpe må sidde med en drøm om en varmepumpe, selvom de ikke vil være ved det :)


Besvar