Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe indebygget i ventillstionsalæg

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Morten Kr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 16 dec 2018 10:25

Varmepumpe indebygget i ventillstionsalæg

Indlæg af Morten Kr » 16 dec 2018 10:39

Hej. Jeg er lige flyttet ind i nyt hus med min kone.
Der er gas til opvarmning af gulvvarme og brugsvand, og et ventilationsanlæg med gendanvendelse af den varme luft i huset. Nilan compact s. Med indbygget varmepumpe. Mit spørgsmål lyder, er det billigt at have varmepumpen på, eller bør jeg lade gassen være mest på til at varme brugsvandet op, eller en kombi for ikke at slide for meget på det ene eller det andet? Der er også indebygget elpatroner men den er vist ikke aktiveret. Jeg syntes at elmåleren går hurtigt når jeg har taget et bad og både gassen og varmepumpen slår til for at varme tanken op igen.

På forhånd tak


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe indebygget i ventillstionsalæg

Indlæg af Troldmand. » 16 dec 2018 21:57

Morten Kr skrev:
16 dec 2018 10:39
Hej. Jeg er lige flyttet ind i nyt hus med min kone.
Der er gas til opvarmning af gulvvarme og brugsvand, og et ventilationsanlæg med gendanvendelse af den varme luft i huset. Nilan compact s. Med indbygget varmepumpe. Mit spørgsmål lyder, er det billigt at have varmepumpen på, eller bør jeg lade gassen være mest på til at varme brugsvandet op, eller en kombi for ikke at slide for meget på det ene eller det andet? Der er også indebygget elpatroner men den er vist ikke aktiveret. Jeg syntes at elmåleren går hurtigt når jeg har taget et bad og både gassen og varmepumpen slår til for at varme tanken op igen.

På forhånd tak
Skal grovfilen frem. Så er dette forum ikke gearet til at diskutere varmepumpe.
Til dit svar. Du skal lade varmepumpen tage arbejdet, hvis indstilling muligt.
At elmåleren løber hurtigt, vil den altid gøre, når der trækkes på opvarmning af vand.
Selv om måleren løber hurtigt ved varmepumpen, så giver den altid mere tilbage pr. Kw end du lige ser.
Jeg har ikke en varmepumpe som din, men jeg erfarer, at varmepumpen giver ca. 2,5 gang igen!

skrot1

Re: Varmepumpe indebygget i ventillstionsalæg

Indlæg af skrot1 » 17 dec 2018 09:11

Hvis man ikke synes dette forum er gearet til sit behov, så står det jo enhver frit at finde andre forummer der gør det bedre, Til trådstarter, der er flere udmærkede grupper på facebook kun for varmepumper. Bare søg på varmepumper.

pendec

Re: Varmepumpe indebygget i ventillstionsalæg

Indlæg af pendec » 17 dec 2018 09:22

Når man søger på google på "Nilan compact s" er den solgt med luft/luft varme pumpe, og den er nok ikke billig i drift når det er koldt som nu, så hvis jeg læser dit indlæg korrekt, har du et lavenergi hus siden "Nilan compact s" er til lav energi huse?

Du skriver nyt hus, så måske korrekt.

Er noget af det korrekt?

Indedelen er så nok den vigtigste, og med 852kWh i årligt forbrug vurderet, så kan den ikke være så dyr i brug.


Besvar