Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Jan LS
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 29 dec 2015 13:02
Mit fyr: Baxi MultiHeat 1,5 m. Iltstyring
Areal: 149
Brændsel: Lava 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Jan LS »

Jeg holder nu med Troldmand her.. Deres pumpe har brugt 5500 kWh.. DE har så kunne "betale" med strømmen fra deres solceller mens vi andre skulle betale med rede penge ;-) Men det er stadig billig opvarmning..

pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Jan LS skrev: 14 dec 2018 18:34 Jeg holder nu med Troldmand her.. Deres pumpe har brugt 5500 kWh.. DE har så kunne "betale" med strømmen fra deres solceller mens vi andre skulle betale med rede penge ;-) Men det er stadig billig opvarmning..
Helt enig men det er ikke mere 2000kr som de forklarer i videon, og det var min pointe. 5500kwh er lavt og små 8800 cirka... Nu betaler de jo næsten 7000kr mere minus det som de nu kan lave selv i varme perioden, og nok også mindre for vvb opvarmning i sommeren.

For at præcisere introen på video, så forklarer vvs'r at de lavede en kombineret vp / solcelle installation og de havde nok planlagt at det skulle betale sig selv hjem på mindre antal år, når varmeudgift blev betalt med lagret strøm, så lige meget hvad så er regnskab for vvs'ren altså ikke helt så flot som i 2013 mere, det kan jeg så ikke bekræfte, da jeg ikke ved hvor nettomåler ordning står i 2018 om de er flyttet til time baseret betaling som andre.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Jan LS skrev: 14 dec 2018 18:34 Jeg holder nu med Troldmand her.. Deres pumpe har brugt 5500 kWh.. DE har så kunne "betale" med strømmen fra deres solceller mens vi andre skulle betale med rede penge ;-) Men det er stadig billig opvarmning..
Helt rigtigt forstået :great:
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 14 dec 2018 19:00 Helt rigtigt forstået :great:
Hvis man også tager husets alder, fra 1977 med, og at der er 177m2, så er det rimelig billigt men deres 8800kr sån cirka for middelfart, er 2000kr mindre end mit forbrug sidste år, så revolutionerende er det ikke. Og manden er unik nok og hans hus med solceller og vp på siden af huset, så data er korrekte. Men vigtigt er nok 177m2 for et hus fra 1977 som nok er rimeligt isoleret sammenlignet med mit fra 1890 :)
Glemte jeg at skrive de har oplyst supplerende varme med brændeovn :)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 14 dec 2018 19:06 Hvis man også tager husets alder, fra 1977 med, og at der er 177m2, så er det rimelig billigt men deres 8800kr sån cirka for middelfart, er 2000kr mindre end mit forbrug sidste år, så revolutionerende er det ikke. Og manden er unik nok og hans hus med solceller og vp på siden af huset, så data er korrekte. Men vigtigt er nok 177m2 for et hus fra 1977 som nok er rimeligt isoleret sammenlignet med mit fra 1890 :)
Glemte jeg at skrive de har oplyst supplerende varme med brændeovn :)
Jeg synes nu det er ret unikt, at varmepumper kan slå pillefyr i økonomi. Og så ikke at forglemme herligheds værdien :great:

pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 14 dec 2018 19:13 Jeg synes nu det er ret unikt, at varmepumper kan slå pillefyr i økonomi. Og så ikke at forglemme herligheds værdien :great:
Helt enig, jeg så på BioWin tilbage i 2008, det var luksus og intet arbejde. Det var dengang. Mit nye er da også fint men slår ikke en VP, sådan er det bare. Kender ikke økonomien men her blev jeg træt af noget som var galt med min bio18 som løb helt løbsk og VP var så lige en for stor mundfuld selvom jeg har 120m2 gulvvarme som kunne køre med lave grader, ca. 35-38 grader, har ramt 40-42 et par år men det kan du jo også nu.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

I forgårs kom der nye Danfoss eco termostater på radiatorerne + radiatorerne kom på værksted og blev malet.

Yderlig kom der ventiler på akkubeholderen, så alt vandet ikke skal tappes af, inde systemet kan tilgås efterfølgende.
Alt var tilrettelagt i forvejen, så det hele blev klare på en dags tid.
Jeg vil tro, der blev tappet ca. 400l vand af systemet, inden rørene kunne skrues af radiatorerne.
Efter systemet atter var fyldt med vand, blev pumpen startet.

Synes det er ret imponerende, hvor hurtigt pumpen fik de mange liter kolde vand fra hanen varmet op til 40 grader.

https://www.dropbox.com/s/w32cidox09bam ... 8.jpg?dl=0
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec »

Troldmand. skrev: 14 dec 2018 19:42 I forgårs kom der nye Danfoss eco termostater på radiatorerne + radiatorerne kom på værksted og blev malet.
Husk nu at sæt dem rigtigt på, afhængig af adapter(RA/RAVL) osv, så kan de sættes forkert, og splitten vil aldrig slukke helt for vandet, ved forkert montering. Adapter skal på først, så skrues "hoved" på til sidst, sådan er det med Living connect, Eco modellen ligner rigtig meget, så mon ikke adapter er ens? eller?
Hov, jeg ved ikke om Eco modellen også skal sættes i monterings tilstand først, det skal Living connect også.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 14 dec 2018 19:32 Helt enig, jeg så på BioWin tilbage i 2008, det var luksus og intet arbejde. Det var dengang. Mit nye er da også fint men slår ikke en VP, sådan er det bare. Kender ikke økonomien men her blev jeg træt af noget som var galt med min bio18 som løb helt løbsk og VP var så lige en for stor mundfuld selvom jeg har 120m2 gulvvarme som kunne køre med lave grader, ca. 35-38 grader, har ramt 40-42 et par år men det kan du jo også nu.
Jeg havde som du ved samme fyr. Mit var enormt meget modificeret. Mit var monteret med iltsonde og mm. gik næsten aldrig ud. Skulle kun fylde piller på 2 gange om året. Alt var sådan set nemt. Men...
Jeg var blevet træt af pillefyr. Om man vil det eller ej, så er der en del arbejde ved at have pillefyr. Der skal bestilles piller - der skal bestilles vognmand - der kommer vognmand med piller - og jeg kunne blive ved og ved.

Og så var det - alle omkring os havde udskiftet deres pillefyr med varmepumpe. Og når vi talte varme instalation, fortalte de altid, hvor nemt det var med varmepumpe. Tilmed havde de lavere varmeregning end jeg havde.

Vi blev fristet af alt det positive vi hørte. .

Mange timer på nettet blev brugt, til at søge det helt rigtige for os.

At det blev panasonic hænger sammen med, at det er en virksomhed med mange år på bagen med varmepumper. Tilmed må man selv opstille varmepumpen, man må selv skrue rørene på. Kan man selv bruge en rørtang sparer man rigtig mange penge. For mit vedkommende måske 40000,- Havde jeg ikke selv måtte opstille pumpen, kunne det godt være, der stadig stod et pillefyr her.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

pendec skrev: 14 dec 2018 19:45 Husk nu at sæt dem rigtigt på, afhængig af adapter(RA/RAVL) osv, så kan de sættes forkert, og splitten vil aldrig slukke helt for vandet, ved forkert montering. Adapter skal på først, så skrues "hoved" på til sidst, sådan er det med Living connect, Eco modellen ligner rigtig meget, så mon ikke adapter er ens? eller?
Hov, jeg ved ikke om Eco modellen også skal sættes i monterings tilstand først, det skal Living connect også.
Der blev monteret nye ventiler samtidig. Jo adapteren er den samme. Jeg satte godt nok adapteren på først. Adapteren sidder meget bedre fast på de nye ventiler, modsat de gamle, hvor et gevindstykke skal ind over kraven på ventilen først.
Der er ret vigtigt at følge monteringsvejledningen, ellers kan det være umuligt, at få den til at gå ind i gevindet på adapteren

Besvar