Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af MichaelK »

Nu har man valgt at have en "afdeling" for varmepumper her på forrummet. Alle indlæg heri, så
længe de overholder forummets retningslinier, må være gyldige?

Det er tilladt at være uenige, men kan man ikke lide indholdet, så er der da flere muligheder.
En af disse muligheder er da ret åbenlys. Her tænker jeg naturligvis på den personlige frihed vi
alle har, til helt at lade være med at læse indlæg, Man kan endda vælge helt at lade være med
at besøge afdelingen for varmepumper, det står en helt frit for selv at vælge denne mulighed.

En lærd mand sagde engang, at mod uvidenhed kæmper selv den vise forgæves.
(Her retter jeg skytset mod begge "lejre" denne tråd).


Jeg læser denne tråd, fordi jeg rent faktisk håber at kunne tilegne mig ny viden. Jeg opfatter mig
selv som et rimeligt intelligent menneske, der godt kan gennemskue de superlativer som visse
skribenter godt kan slynge ud i ren begejstring.
Man bør altid holde sig for øje, at rigtig mange af vores medlemmer har et begrænset sammenlig-
ningsgrundlag, når nye installationer skal beskrives. Har man tidligere haft et ringe kørende anlæg,
og så skifter til noget nyt der er meget bedre, så vil det nye jo opleves utroligt positivt.

At Du Troldmand er super glad for dit anlæg, er jo super godt. Der er næsten ikke noget værre, end
at sidde tilbage med en følelse af at investeringen er spildt. Jeg tvivler ikke på, at den besparelse
Du nu oplever, er ganske reel. Du har kun dit gamle pillefyr at sammenligne med.
Andre vil opleve et forbrug i en anden størrelsesorden, det kommer helt an på hvilken grundlag at
man laver sammenligningen?
Hvis nogen virkelig mener, at De ved bedre end Troldmand, hvordan hans anlæg kører, så må de
være meget synske. (Kan disse personer så ikke lige sende mig lottotallene til på fredag icon_cheesygrin.gif )

Når den første sæson med varmepumpen er overstået, så synes jeg vi skal have de faktiske tal på
forbruget. Hvad kostede det i strøm? Hvad kostede det før i træpiller? Altså både strøm og træpiller
omregnet i kroner og øre!
Jeg mener det er den endelige pris i kroner og øre vi skal bruge som sammenligningsgrundlag, og ikke
Kg. træpiller, eller andre til lejligheden opfundne enheder.

Og så synes jeg vi skal løfte denne tråd op fra børnehavestadiet, og mindst et par klassetrin op icon_frown.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

skrot1

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af skrot1 »

troldmand, hvordan laver du forbrugsvand, er det med pumpen, eller bruger du elpatron i vvb?
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

skrot1 skrev: 28 jan 2019 21:13 troldmand, hvordan laver du forbrugsvand, er det med pumpen, eller bruger du elpatron i vvb?
Jeg gør det på 2 måder.
Om vinteren når varmepumpen kører, laver den det varme vand. Og dog, på solskinsdage laver solen det varme vand.
Når solen laver varmen, foregår det ved hjælp af el.
Vores solceller laver 42v som går direkte i vamepatronen - billede.
Her om vintern på de korte dage, tæller el opvarmingen så og sige intet.
Til foråret stoppes varmepumpen, og vi klare os med sol el-

220v patronen er kun i drift om sommeren, hvor solen ikke kan følge med.

https://www.dropbox.com/s/lqenq5nhe4w4g ... 0.jpg?dl=0
skrot1

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af skrot1 »

Det var bare lige det jeg ville ha opklaret,så i realiteten skal en del af produktionen af brugsvand på årsbasis ligges oven i varmepumpens kwforbrug. Også selvom det bliver lavet med elpaneler, det er jo også et parameter at ta hensyn til hvis man sammenligne opvarmningsformer, da de fleste andre med, fjernvarme, gasfyr, ellers pille, og fastbrændselsfyr opvarmer brugsvand. Tak for svaret.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

skrot1 skrev: 28 jan 2019 22:16 Det var bare lige det jeg ville ha opklaret,så i realiteten skal en del af produktionen af brugsvand på årsbasis ligges oven i varmepumpens kwforbrug. Også selvom det bliver lavet med elpaneler, det er jo også et parameter at ta hensyn til hvis man sammenligne opvarmningsformer, da de fleste andre med, fjernvarme, gasfyr, ellers pille, og fastbrændselsfyr opvarmer brugsvand. Tak for svaret.
Ja, men hvor meget tæller solen om vinteren. Jeg har måler på, så når året er gået, kan jeg fortælle dig det. På forhånd ved jeg, det er umådelig lidt. Lige nu er det absolut intet. Varmepumpen tager i de mørke måneder hele slæbet.
På soldage giver solen lige nu så lidt, at den ikke kan driver måleren.
Så nej, hele varme forbruget ligger på varmepumpen.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Nu vi er ved det - Måneden er snart gået. El forbruget januar.
Hentet direkte fra pumpens logger.

https://www.dropbox.com/s/dtmus7p537e9q ... 1.jpg?dl=0
skrot1

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af skrot1 »

Troldmand. skrev: 28 jan 2019 22:28 Nu vi er ved det - Måneden er snart gået. El forbruget januar.
Hentet direkte fra pumpens logger.

https://www.dropbox.com/s/dtmus7p537e9q ... 1.jpg?dl=0
Er du tilfreds, er det jo det vigtigste. :)
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

skrot1 skrev: 28 jan 2019 22:38 Er du tilfreds, er det jo det vigtigste. :)
Der er jo flere aspekter i det. Efter mange år med pillefyr, kan man nå til et tidspunkt. Ejeee.. nu orker jeg ikke pillefyr mere.
Ca 15 år. med pillefyr var tiden kommet. Det var træls.
Jeg nedtaller ikke pille fyr på nogen måde. Vi har været rigtig glad for pillefyr. Men på et tidspunkt i livet, skal der somme tider forandring til.
Mon ikke vi alle, er i en evig vandretur i vores liv.
skrot1

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af skrot1 »

Troldmand. skrev: 28 jan 2019 22:51 Der er jo flere aspekter i det. Efter mange år med pillefyr, kan man nå til et tidspunkt. Ejeee.. nu orker jeg ikke pillefyr mere.
Ca 15 år. med pillefyr var tiden kommet. Det var træls.
Jeg nedtaller ikke pille fyr på nogen måde. Vi har været rigtig glad for pillefyr. Men på et tidspunkt i livet, skal der somme tider forandring til.
Mon ikke vi alle, er i en evig vandretur i vores liv.
Ved godt du føler nogle, og også jeg,har haft nærgående spørgsmål til din installation, men grunden til det er, at der har været, og til dels stadigvæk er uheldige erfaringer med netop varmepumper, og tonen har måske været lidt skrap til tider,men lad det nu ligge, og så er der mange, og også mig, der vil følge med i indlæggene omkring udviklingen i varmepumper.
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af no100 »

Hej troldmand

En genbo kom forbi, det er 3 måneder siden, og spurte til min vp. og økonomien jeg kunde fortælle om 7år uden væsnelige problemer og økonomien var ok. :D Selv om mit hus er fra 1927 og har en isolerings stand som et hus fra 1980, ingen termoruder og med radiator. :(

Han fortalte så at han havde købt en Viessmann vp. luft / vand og de var ved at få den installere, han inviterede mig til at komme og se den når den var oppe at køre.
Jeg har så været henne og se hans vp. for en uge siden, hans hus er i bedre isolerings stand og har blandet gulvvarme / radiator, hans forbrug i el. ligner det du har fortalt om dit anlæg. :)

Der er så lige en ting jeg bliver nød til at fortælle, du skal nok regne med at bruge nogle af de sparet penge til lidt luner påklædning til fruen, de sidste 3 år er de billigste fyrings sesonger i de 7 år jeg har kørt med vp. :)
Og i år er indtil nu det billigste jeg har oplevet. :D

no100. :)

Besvar