Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 11 feb 2019 22:48

Troldmand. skrev:
11 feb 2019 22:42
Når man har en varmepumpe delt op i to dele, hedder det en split opstilling. Fordelen ved en split, er at den kan ikke fryse i stykker, da alt hvad der er vand i er i iendedelen.
Min er en monoblok - I min er der vand ude i vpen.
Funktionsmæssigt er de ens.
Det er nu mere dette billede som ser ud som de kører næsten max, og du er vel 13-14 grader lavere på en 4 graders dag.
1bild.JPG
53 grader må koste en del i kWh for at generere, det gør de jo også for dig allerede ved lavere temp, eller? Kan du ændre din til 53 grader imorgen og betale det samme? Det må være der de betaler 20.000 for strøm med rabat, hvor andre kan betale 5000kr for et andet type hus og isoleringsgrad.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 11 feb 2019 23:04

pendec skrev:
11 feb 2019 22:48
Det er nu mere dette billede som ser ud som de kører næsten max, og du er vel 13-14 grader lavere på en 4 graders dag.
1bild.JPG
53 grader må koste en del i kWh for at generere, det gør de jo også for dig allerede ved lavere temp, eller? Kan du ændre din til 53 grader imorgen og betale det samme? Det må være der de betaler 20.000 for strøm med rabat, hvor andre kan betale 5000kr for et andet type hus og isoleringsgrad.
Er deres varmepumpe sat til maks temperatur i fremløb, er det ikke sikkert, det koster meget ekstra. Har de måtte kompensere for den høje fremløb temperatur, ved at skulle skruen ned for radiatorerne, laver pumpen ret sikkert en bunke start stop, som resultat af den høje fremløb temp.
Får man et firma til at starte pumpen op, så sikrer de vel sig, at der altid er varme. At det så koster lidt på bundlinjen, er betalingen for ikke selv at finde mest økonomisk indstilling.
Vores pumpe har kørt maks 42 grader i fremløb ind til nu. Og vi har absolut ikke manglet varme.

pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 11 feb 2019 23:20

Jeg stopper formodningerne, for det display kan være arkiv video og ikke andet end reklame søjle for firmaer som satte det op, for 2 firma navne vises når de viser dette.

Der var også nærvarme beregningerne som manglede en vigtig faktor her. De betaler 0,85kr per kWh i forbrug, og minimumsforbrug pr. år er 13500kWh, som der skrives på siden ialt 16475kr som minimums udgift per år, så de kan vel bruge løs af kWh der. Så ingen elregning over 4000kWh der, bare et min. forbrug, så svært at sammenligne udover 10 år * 16475kr er så en pæn sjat penge, så leje er bare dyrt.

Løsninger kan ikke sammenlignes udover på omkostningerne. og leje er dyrt.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller » 11 feb 2019 23:47

Det er vvb der er 53gr. det er et nibe det der

pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 12 feb 2019 00:21

kreller skrev:
11 feb 2019 23:47
Det er vvb der er 53gr. det er et nibe det der
det forklarer jo det tal. lyder dog på grænsen til ok. har da læst men skal holde den på 55 minimun, kan ikke huske andet end det har noget med rør og vejen til hanen


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller » 12 feb 2019 07:02

Hvis det er modellen med slynge som jeg har kommer der ikke legionella, og er det vvb så hæver den temp til 60gr en gang hvert 14 dag og det kan man selv ændre på.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 15 feb 2019 22:06

Til dig der tænker varmepumpe. Interessere sig for varmepumpe.

Hvad laver varmepumpen i sådan en lun februar måned, som vi har i år.
Midtvejs februar. Èt den holder nogle gode lange pauser. Selvfølgeligt dejligt for økonomien.

Nætterne er kølige, kræver lidt varme. Gulvvarme, vvb. mm. i huset skal stadig holdes kørende med tilpas temperatur.
I vores gamle hus fra 1862, ser det daglige forbrug ud som i linket.

https://www.dropbox.com/s/2afha1za4nl3k ... 9.jpg?dl=0

pille
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pille » 19 feb 2019 08:30

Sakset fra Maskinebladet.
Antallet af pillefyr falder, og 22 procent af boligejere i landområder vil vælge en varmepumpe, hvis de skal skifte deres nuværende varmekilde ud.
Flere og flere foretrækker en varmepumpe, hvis den nuværende opvarmningsform skal skiftes ud. Det viser en befolkningsundersøgelse foretaget af YouGov for energiselskabet OK. Ifølge undersøgelsen vil 22 procent af boligejere, som bor i landområder, vælge en varmepumpe, hvis den nuværende varmekilde skal udskiftes. Til sammenligning vil kun 4 procent af de adspurgte vælge et pillefyr. Dermed trækker udviklingen i retning af varmepumpen frem for træpillefyret blandt boligejerne.

Det kan betale sig
Ifølge OK kan der være flere årsager til varmepumpernes medvind på markedet.

- Vi tager dagligt ud og rådgiver boligejere om varmepumper og har mærket en stigende interesse gennem de sidste par år, siger Klaus Kjær, markedschef hos OK og fortsætter:

- I forhold til udviklingen af, hvad varmepumperne kan yde, er der sket en opgradering. Teknisk er det for eksempel muligt med en høj fremløbstemperatur. Det betyder blandt andet, at der heller ikke er problemer med, at den kan opvarme huse af ældre dato.

En anden årsag kan være driftsøkonomien, hvor forskellige ændringer i markedet betyder, at det godt kan betale sig at investere i en varmepumpe frem for et pillefyr.

- I dag er træpiller en mangelvare hos flere forhandlere, derfor er priserne også steget. Samtidig er varmepumperne blevet mere effektive, og politisk blev det i sommeren 2018 besluttet at reducere elvarmeafgiften og elafgiften. Dermed er den daglige drift reduceret en del. Derfor ligger pillefyret og varmepumpen tæt på hinanden rent driftsøkonomisk, og jeg vil endda mene, at varmepumperne har et forspring i dag, siger Klaus Kjær.

Der kan også være komfort forbundet med valget af en varmepumpe. De kunder, som OK oplever skifter fra et pillefyr til en varmepumpe, nævner ofte, at det er nemmere med en varmepumpe og mere driftssikkert. Dels slipper man for at opmagasinere pillerne, dels skal man ikke holde fyret kørende og være bekymret for, om det går i stå, hvis man for eksempel er på ferie. Desuden er kunder, som har haft et pillefyr, ofte trætte af det snavs, det giver, og som man for alvor lægger mærke til, hvis man skifter til en varmepumpe, som ikke giver de samme gener.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 19 feb 2019 12:30

100% i tråd med hvad der opleves omkring os. For bare 2 år siden stod der mange pillefyr heromkring. Alle på nær èt er de faldet til fordel for en varmepumpe / jordvarme. Det sidste der er tilbage, falder i forbindelse med huset skal rives ned.

I går havde jeg besøg af en familie, der var interesseret i at høre om vp. I dag har jeg haft besøg ang. samme.
For alle var formålet ved at skifte til vp. De ville gerne have noget, der var nemt at betjene.

Jeg har aftale med en montør af varmepumpe, der gene vil komme og nærstudere min indendørs opstilling af vp.
Er slet ikke i tvivl om, at varmepumpe interessen er på vej til at nå højde i rivende hastighed.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af lamborg » 19 feb 2019 14:49

Jamen det er da nok rigtigt og jeg tror da også at VVB pumpen vil være i mange hjem fremover men der er altså en stor del som har forhold der ikke bare kan erstattes af en varme pumpe ifhvertfald ikke uden en kæmpe invistering som aldrig vil tjene sig hjem . Jeg har et varmebehov på 36 kw og en VP i den størrelse vil koste uhyggeligt mange penge også hvis man byggede 4 x 9kw sammen . Så sort og hvidt og bare lige til venstre hånd er der ikke noget der er.
Selvfølgelig viser undersøgelsen det skrevne for den er jo betalt af et energiselskab gad vide om en undersøgelse betalt af en pillefyrs fabrikant ikke ville kunne drejes så den viser det modsatte :-).
"følge undersøgelsen vil 22 procent af boligejere, som bor i landområder, vælge en varmepumpe, hvis den nuværende varmekilde skal udskiftes. Til sammenligning vil kun 4 procent af de adspurgte vælge et pillefyr. Dermed trækker udviklingen i retning af varmepumpen frem for træpillefyret blandt boligejerne."
Hvad ville de øvrige 74 % så vælge . Olie eller hvad ??? men det ser jo godt ud på papiret :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar