Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pille bruger » 07 dec 2018 07:23

Jeg finder at der er en meget vigtig brik i hele den her gode debat der mangler,
og det er en registrering af varmepumpen og hvor meget kølemiddel der er på pumpen,
og hvem der er ansvarlig for vedligeholdelsen at anlægget.
Alt for ofte ser jeg anlæg der forsømmes.
F.eks klimanlæg på campingvogne og skurvogne, eller forladte bygninger.
Her kan kølemiddel stå og sive ud, uden at der er nogen der opdager det.
For så bare at afmontere det hele og smide det i containeren på genbrugsstationen.
På den måde er der skabt en klimabombe der udløses over de næste mange år.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af JClausen » 07 dec 2018 07:30

Definitionen på COP er

Afgivet varme-energi / tilført el-energi

Så en COP på 5 betyder at varmepumpen afgiver 5 gange så meget varmeenergi som den er blevet tilført i el-energi. COP kan så måles på forskellige måde, f.eks. som gennemsnit over et år eller som en øjeblikkelig værdi. Med ovenstående definition er COP faktisk nøjagtig det samme som det, der normalt hedder virkningsgrad. Jeg ved ikke hvorfor der er opfundet et nyt ord i forhold til varmepumper.

Desuden kan det nævnes at energi(-mængde) måles i kWh og ikke i kW. Når man taler effekt eller ydelse måles det i kW.

pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 07 dec 2018 08:07

JClausen skrev:
07 dec 2018 07:30
Desuden kan det nævnes at energi(-mængde) måles i kWh og ikke i kW. Når man taler effekt eller ydelse måles det i kW.
Og når træpiller så har en energimængde(brændværdi) på 5.3kwh -10% , så udlignes de 500% vel, Hvis en 1kwh , så kan sammenlignes med 1kg, som er det brandværdi vurderes på, er samme mængde på vp og pillefyr?
Til gengæld kører pillefyr med højere temp som kræver mere energi for at holde temp, end pumpen som kan klare 35 grader? Så klart med lavere temp kræves lavere energi forbrug og lavere energi faktor til at opnå radiator max?

eller?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 07 dec 2018 08:24

JClausen skrev:
07 dec 2018 07:30
Definitionen på COP er

Afgivet varme-energi / tilført el-energi

Så en COP på 5 betyder at varmepumpen afgiver 5 gange så meget varmeenergi som den er blevet tilført i el-energi. COP kan så måles på forskellige måde, f.eks. som gennemsnit over et år eller som en øjeblikkelig værdi. Med ovenstående definition er COP faktisk nøjagtig det samme som det, der normalt hedder virkningsgrad. Jeg ved ikke hvorfor der er opfundet et nyt ord i forhold til varmepumper.

Desuden kan det nævnes at energi(-mængde) måles i kWh og ikke i kW. Når man taler effekt eller ydelse måles det i kW.
Mit eksempel var kun for at vise, at pumpen kan levere det den er lovet til. Den daglig cop værdi er kun ca. halvdelen.
Der hvor det går galt med beregning, er når der regnes teoretisk. I stede burde man, hvis der skal sammenlignes, indregnes tab i kedel og hvad der blæse ud af varmen gennem skorstenen.
For mit vedkommende, er det forlængst gået op for mig, at pillefyret slet ikke var så energi økonomisk, som jeg gik og troede.
Da det var pillefyret der levered varmen, havde vi på nuværende tidspunkt brugt i nærheden af 2 paller piller. Med varmepumpen er vi nede på ca. halvdelen set ud fra økonomi.
Lige nu i dette øjeblik har den siden 27 august brugt 841Kwh.
Det store merforbrug ved træpiller, kan kun skyldes en ting, dårlig udnyttelse af pillerne. Eller pillerne ikke har den energi mængde, som der oplyses. Og hvad med blæseren, der i hele fyrings sæsonen står og blæser kold luft ind i kedlen.
Det gamle fyr har altid kørt fremløb på 50 grader, røg temp. ca 60 grader.
Til sammenligning har vi samme varme i huset som før.

Beregninger er fine, og som det kan ses, kan det gøres på mange måder.
Når måleren viser 841 Kwh så ved jeg, hvad der skal afregnes til energiselskabet.
Som når man hælder en sæk piller i tanken, og når den er brugt, ved man hvad det har kostet i tidsrummet når sidste pille er brændt.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 07 dec 2018 08:36

pendec skrev:
07 dec 2018 08:07
Og når træpiller så har en energimængde(brændværdi) på 5.3kwh -10% , så udlignes de 500% vel, Hvis en 1kwh , så kan sammenlignes med 1kg, som er det brandværdi vurderes på, er samme mængde på vp og pillefyr?
Til gengæld kører pillefyr med højere temp som kræver mere energi for at holde temp, end pumpen som kan klare 35 grader? Så klart med lavere temp kræves lavere energi forbrug og lavere energi faktor til at opnå radiator max?

eller?
Vi har en nabo der fik jordvarme for et par år siden, han køre 55 grader i fremløb. De mere end halverede deres varmeudgift i forhold til olie.
Den gamle skrøne med at en varmepumpe ikke kan levere over 35 grader i fremløb er fortid. Min farer op i nærheden af 50grader da den fik den nye buffertank koblet på.
Varmepumpens temperatur indstilles ikke som på et pillefyr. Varmepumpen køre efter en indprogrameret varmekurve, som den selv flytter op og ned efter behov. Selv om min står på lavest ydelse, finder den selv ud af hvad behovet er. Flytter jeg varmekurven op, bliver den mere flink til at levere højere fremløb efter behov.


pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 07 dec 2018 08:42

Troldmand. skrev:
07 dec 2018 08:36
Vi har en nabo der fik jordvarme for et par år siden, han køre 55 grader i fremløb. De mere end halverede deres varmeudgift i forhold til olie.
Den gamle skrøne med at en varmepumpe ikke kan levere over 35 grader i fremløb er fortid. Min farer op i nærheden af 50grader da den fik den nye buffertank koblet på.
Varmepumpens temperatur indstilles ikke som på et pillefyr. Varmepumpen køre efter en indprogrameret varmekurve, som den selv flytter op og ned efter behov. Selv om min står på lavest ydelse, finder den selv ud af hvad behovet er. Flytter jeg varmekurven op, bliver den mere flink til at levere højere fremløb efter behov.
Det gør nye pillefyr også, det har været lovkrav i flere år, så ikke nyt der. De skal kunne justere sig efter udetemperatur, og mange bruger det til at kontrollere fremløb på den måde, så der er pillefyr ikke anderledes mere, du henviser til din gamle model, som jeg havde på samme vilkår og ikke er værd at snakke om, næsten som at læse gamle tråde fra 2008, og se vp indlæg og snak der, og hvordan det så er 10 år senere, hvor folk har købt og betalt deres for komfort men ikke fordi det blev billigere end pillefyret rent teknisk som produkt.

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af JClausen » 07 dec 2018 10:05

Troldmand har helt ret i at det tal som i virkeligheden er interessant, er den faktiske virkningsgrad/COP ved dagligdags brug, og ikke de af producenten oplyste tal. Jeg har en energimåler siddende en halv meter fra fyret. Ved at sammenholde hvor mange piller jeg hælder i fyret kan jeg se at jeg lander på ca. 3,75 kWh/kg afleveret til mit hus. I et sådant tal er "alt regnet med", dvs. den kolde luft som blæseren suger ind i fyret. Fyrets varmetab til fyrrummet. De 3,75 kWh/kg er den energi som flyttes fra fyret til huset.

Her vil jeg tage det forbehold at min energimåler ikke er monteret i rigtige dyklommer men i en T-rørsamling, og at dette vist ikke er den helt korrekte måde at gøre det på.

Med en kg-pris for piller leveret til mit lager på 2,26 kr./kg (Lava fra Pillemadsen dagspris i dag + Fragtshoppen,mobiltruck, v. 3 paller, zone 3), lander jeg på en pris per kWh til mit hus på 0,60 kr./kWh.

For at lave den retvisende sammenligning med prisen på varmepumpevarme, skal varmepumpens strømforbrug, samt den leverede varme til huset kendes. Denne varme til huset skal, for vandbåren varme, måles med en energimåler påsat kredsen der henter varme ud af pumpen. Gøres det på denne måde, behøver man ikke skele til oplyste COP-værdier osv.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af thermik » 07 dec 2018 10:22

JClausen skrev:
07 dec 2018 10:05
Troldmand har helt ret i at det tal som i virkeligheden er interessant, er den faktiske virkningsgrad/COP ved dagligdags brug, og ikke de af producenten oplyste tal. Jeg har en energimåler siddende en halv meter fra fyret. Ved at sammenholde hvor mange piller jeg hælder i fyret kan jeg se at jeg lander på ca. 3,75 kWh/kg afleveret til mit hus. I et sådant tal er "alt regnet med", dvs. den kolde luft som blæseren suger ind i fyret. Fyrets varmetab til fyrrummet. De 3,75 kWh/kg er den energi som flyttes fra fyret til huset.

Her vil jeg tage det forbehold at min energimåler ikke er monteret i rigtige dyklommer men i en T-rørsamling, og at dette vist ikke er den helt korrekte måde at gøre det på.

Med en kg-pris for piller leveret til mit lager på 2,26 kr./kg (Lava fra Pillemadsen dagspris i dag + Fragtshoppen,mobiltruck, v. 3 paller, zone 3), lander jeg på en pris per kWh til mit hus på 0,60 kr./kWh.

For at lave den retvisende sammenligning med prisen på varmepumpevarme, skal varmepumpens strømforbrug, samt den leverede varme til huset kendes. Denne varme til huset skal, for vandbåren varme, måles med en energimåler påsat kredsen der henter varme ud af pumpen. Gøres det på denne måde, behøver man ikke skele til oplyste COP-værdier osv.
Her der måler vi på hvad vi køber ind og hvad der er tilbage når vi rammer samme dato året efter hvor vi tog hul på en ny sending. vi bruger mellem 10.000 - 11.000 kr alt inkl. på at opvarme vores hus inkl. varmt vand, det har holdt i 4 år og ser ud til det bliver det samme i år slut prut så kan i ævle og kævle i jeres kw kom nu på frem med total pris hvor ALT er indregnet det er til at forholde sig til.

Iøvrigt kan det tilføjes at tidligere ejer brugte 24.000 - 26.000.- kr i olie på at opvarme samme hus -40 m2 som vi har lagt til.
Last edited by 1 on thermik; edited 7 times in total

JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af JClausen » 07 dec 2018 10:31

Thermik har en god pointe. Det må være totalprisen der er interessant. Problemet med totalprisen er blot at denne er umulig at sammenligne imellem forskellige hustande. I Troldmands eksempel giver det dog mening, da han kan sammenligne med hans udgifter til den tidligere pilleopvarmning, da det jo var det samme hus (med samme brugsmønster, antageligvis).

pendec

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 07 dec 2018 10:48

JClausen skrev:
07 dec 2018 10:31
Thermik har en god pointe. Det må være totalprisen der er interessant. Problemet med totalprisen er blot at denne er umulig at sammenligne imellem forskellige hustande. I Troldmands eksempel giver det dog mening, da han kan sammenligne med hans udgifter til den tidligere pilleopvarmning, da det jo var det samme hus (med samme brugsmønster, antageligvis).
Og det er jeg også enig i, Troldmand kan kun sammenligne med sit før/efter forbrug, og det er et rigtig godt grundlag. At gøre det hele op i kwh og hvad kommer ind/ud er ravende ligegyldigt for på bundlinjen så er det kroner og øre (indskudt: og kommunens krav om fjernvarme indlagt, hvis man ikke har VP/jordvarme) som tæller her, og derfor vælger man en installation og ser på økonomien ud fra ens tidligere, desværre for nogle, så starter de med noget lort i et nyt hus og måske INTET aner om pillefyr, så kan man dårligt sige at fordi de bruger 12 tons i 2017, så er det forsvarligt at sige de sparer 9 tons på at få VP :) Der kunne være en anden årsag som ikke krævede VP og besparelsen kom helt af sig selv.


Besvar