Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Jordsmeden »

Oki.. det hjælper da en smule på regnskabet..

Jo jeg en 110 liters metro presset ind i hjørnet af et skab, med hele gulvvarmeshunten og forbrugsvand monteret ind under. Så der kan blive plads til maks samme areal som selve varmtvandsbeholderen fra 55 cm over gulvet og til loft..vægen den hænger på er så lige ud til gårdspladsen.

Kan man godt have 30 meter mellem udedelen og indedelen. ?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Jordsmeden skrev: 08 apr 2019 19:47 Har nu siddet og læst lidt op på tråden, og der bliver skrevet at forbruget i marts har ved en bruger været 775kw.. tænker at hvis det kun ender i små 1000kr. Er der noget jeg har misset med elpriserne de sidste par år? Koster en kw med rabat ikke stadig i omegnen af 1,7-1,8 kr.?

Hvis strømmen koster ca. 1,7 pr kw giver de 775kw jo ca 1320kr. Og det er så ca det samme som det koster mig at holde 200m2 opvarmet til ca 23-25 grader døgnet rundt med Træpiller. Har regnet en del på det og kan indtil nu kun komme frem til at vi skal sænke temperaturen i huset hvis vi skal spare penge med en varmepumpe, men måske en af jer kan oplyse mit sind..

Har virkelig meget overvejet varmepumpe, noget de holder mig tilbage er at det kniber med pladsen til en inddele i stuehuset, så den vil jeg gerne have i udhuset hvor pillefyret står i dag... og der er så langt til det varme vand...

Ellers hovedsagligt en god tråd, desværre lidt plumret fra side 10 til 50... så dem sprang jeg over 😋😂
Man kan vælge vp efter ønske. Spare penge vs. blive fri for arbejdet med pillefyret. Vi valgte ud fra, at blive fri for arbejdet med pillefyret.
Da vi besluttede os for at skifte til vp. Måtte det gerne koste det samme som at have pillefyret kørende. Og skulle det koste lidt mere, var det også ok.
Resultatet blev et helt andet end ventet.
Nok har vi haft en mild vinter, men at vi skulle kunne holde varmen for halvdelen af for hvad vi normalt bruger for i en vinter med træpiller, er en positiv oplevelse.

Du skriver du ikke har plads til indedel inde i huset. Vælger du en monoblok, som jeg har, er der ingen indedel. Alt nødvendigt er ude i Vpen.
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Jordsmeden skrev: 08 apr 2019 20:33 Oki.. det hjælper da en smule på regnskabet..

Jo jeg en 110 liters metro presset ind i hjørnet af et skab, med hele gulvvarmeshunten og forbrugsvand monteret ind under. Så der kan blive plads til maks samme areal som selve varmtvandsbeholderen fra 55 cm over gulvet og til loft..vægen den hænger på er så lige ud til gårdspladsen.

Kan man godt have 30 meter mellem udedelen og indedelen. ?
Jeg har 20m imellem og ikke noget problem. Du skal have skiftet din varmtvandsbeholder til en der er beregnet til vp og med elpatron og vp skal være en monoblok.
Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Jordsmeden »

Troldmand. skrev: 08 apr 2019 20:40 Man kan vælge vp efter ønske. Spare penge vs. blive fri for arbejdet med pillefyret. Vi valgte ud fra, at blive fri for arbejdet med pillefyret.
Da vi besluttede os for at skifte til vp. Måtte det gerne koste det samme som at have pillefyret kørende. Og skulle det koste lidt mere, var det også ok.
Resultatet blev et helt andet end ventet.
Nok har vi haft en mild vinter, men at vi skulle kunne holde varmen for halvdelen af for hvad vi normalt bruger for i en vinter med træpiller, er en positiv oplevelse.

Du skriver du ikke har plads til indedel inde i huset. Vælger du en monoblok, som jeg har, er der ingen indedel. Alt nødvendigt er ude i Vpen.



Forstået sådan at jeg kan montere min monoblok i udhuset og så genbruge mine fjernvarmestrenge som er 32mm til at få varmen over i huset, kan jeg så genbruge min vandvarmer eller hvorfor skal den skiftes??

Ved jeg nok spørger temmeligt uvidende , men den som ikke spørger for ingen svar...😁
Kan jeg holde varmen med varmepumpe for de 10.000 jeg gør i dag med piller er det fint.. men 22gr. Så koldt bliver det aldrig i vores hus..
Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Jordsmeden »

kreller skrev: 08 apr 2019 20:53 Jeg har 20m imellem og ikke noget problem. Du skal have skiftet din varmtvandsbeholder til en der er beregnet til vp og med elpatron og vp skal være en monoblok.

Hvor er forskellen på vandvarmeren ?? Har den en større varmeflade eller ??

kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Ja der er en meget længere slynge i den og så skal den bruge elpatron til at hæve temp. Har du gulvvarme i det hele?
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Jordsmeden skrev: 08 apr 2019 21:01 Forstået sådan at jeg kan montere min monoblok i udhuset og så genbruge mine fjernvarmestrenge som er 32mm til at få varmen over i huset, kan jeg så genbruge min vandvarmer eller hvorfor skal den skiftes??

Ved jeg nok spørger temmeligt uvidende , men den som ikke spørger for ingen svar...😁
Kan jeg holde varmen med varmepumpe for de 10.000 jeg gør i dag med piller er det fint.. men 22gr. Så koldt bliver det aldrig i vores hus..
Ja du kan bare skrue pillefyret af. De to rør på monoblok vpen + strøm, og der er varme. 32mm rør er perfekt.
Vi bor i hus fra 1862, og brugte for piller ca som du gør + måske lidt mere. Vpen har i år gjort det samme for ca 6000kr

Om du kan gøre det samme. Første betingelse er, at forstå sin vp. Man skal ikke bare lade den køre i vildskab. Man skal hold den så langt nede i fremløbstemperatur som muligt for bedste resultat. Har man først en gang fundet optimal indstilling, passer den sig selv fremover. Vejer kompensationen i vpen gør det forbløffende godt. Min holder klippe stabilt 22 grader i huset, uanset hvordan vejret der ude ter sig.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

kreller skrev: 08 apr 2019 21:11 Ja der er en meget længere slynge i den og så skal den bruge elpatron til at hæve temp. Har du gulvvarme i det hele?
Bruger din vp elpatronen, når der skal laves varmt vand?
Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 2 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Jordsmeden »

kreller skrev: 08 apr 2019 21:11 Ja der er en meget længere slynge i den og så skal den bruge elpatron til at hæve temp. Har du gulvvarme i det hele?

Ok... den jeg har nu er nemlig ikke så gammel og der er elpatron i som vi til tider bruger for lige at hæve temp lidt, jeg kører ikke med så høj fremløb på fyret da vi har gulvvarme i hele huset..
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Jeg har en indedel med buffer og en slynge, den for varmer slyngen i bufferen med det vand huset bruger og render til sidst i en lille beholder som er hævet til de 47gr vi kører med. Der hele klarer vp uden elpatron.

Besvar