Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

H.S skrev: 22 feb 2019 00:07 Hvad mon der sker når xx antal borgere vælger VP
mon det går som med alt andet hvor vores regering er indblandet
tja jeg siger bare held og lykke ;-)

Varmepumper kan være en fin løsning jeg tør bare ikke stole på vores regering / skiftende
Træpiller er ikke farlig gods og vil til enhver tid kunne købes i hele EU det kan man ikke med afgiften på strøm ;-)
Man kan kun gætte om fremtiden. Og heldigvis for det.
Når i stigende grad der vælges varmepumpe frem for pille fyr, vil det i sidste ende gå ud over pillefyr fabrikanterne.
Sælges der ingen pillefyr, drejer fabrikanten ret sikkert nøglen rundt.
Drejes nøglen rundt, hvor får så dem der stadig har pillefyr reservedele fra. Skal fyret udskiftes, er der måske ikke engang til at få et nyt fyr.
Tror ligesågodt vi kan glemme og tænke på hvad fremtiden byder os. Fremtiden lever sit eget liv, og vi har stort set ingen indflydelse på den.
Jeg var forbi grønlandshavnen (ved Aalborg) i går. Kommer man til Aalborg, så prøv at kør en tur ud til grønlandshavnen. Gør man det, vil man se hvilken vej vinden blæser. Hold da op hvor ligger der mange kæmpe vindmølle vinger derude. om der ligger 200 eller 1000 vinger, var umuligt at nå og tælle.

Se alle de nåle agtige i billedet.

https://www.dropbox.com/s/njw05svjngyit ... 9.png?dl=0

thermik
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af thermik »

Troldmand. skrev: 22 feb 2019 08:13 Man kan kun gætte om fremtiden. Og heldigvis for det.
Når i stigende grad der vælges varmepumpe frem for pille fyr, vil det i sidste ende gå ud over pillefyr fabrikanterne.
Sælges der ingen pillefyr, drejer fabrikanten ret sikkert nøglen rundt.
Drejes nøglen rundt, hvor får så dem der stadig har pillefyr reservedele fra. Skal fyret udskiftes, er der måske ikke engang til at få et nyt fyr.
Tror ligesågodt vi kan glemme og tænke på hvad fremtiden byder os. Fremtiden lever sit eget liv, og vi har stort set ingen indflydelse på den.
Jeg var forbi grønlandshavnen (ved Aalborg) i går. Kommer man til Aalborg, så prøv at kør en tur ud til grønlandshavnen. Gør man det, vil man se hvilken vej vinden blæser. Hold da op hvor ligger der mange kæmpe vindmølle vinger derude. om der ligger 200 eller 1000 vinger, var umuligt at nå og tælle.

Se alle de nåle agtige i billedet.

https://www.dropbox.com/s/njw05svjngyit ... 9.png?dl=0
Det er lige som der Simens laver deres vindmølle vinger iøvrigt har der været nedgang der ude kender flere der er blevet fyret.


https://www.tv2nord.dk/artikel/siemens- ... -i-aalborg
skrot1

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af skrot1 »

Troldmand. skrev: 22 feb 2019 08:13 Man kan kun gætte om fremtiden. Og heldigvis for det.
Når i stigende grad der vælges varmepumpe frem for pille fyr, vil det i sidste ende gå ud over pillefyr fabrikanterne.
Sælges der ingen pillefyr, drejer fabrikanten ret sikkert nøglen rundt.
Drejes nøglen rundt, hvor får så dem der stadig har pillefyr reservedele fra. Skal fyret udskiftes, er der måske ikke engang til at få et nyt fyr.
Tror ligesågodt vi kan glemme og tænke på hvad fremtiden byder os. Fremtiden lever sit eget liv, og vi har stort set ingen indflydelse på den.
Jeg var forbi grønlandshavnen (ved Aalborg) i går. Kommer man til Aalborg, så prøv at kør en tur ud til grønlandshavnen. Gør man det, vil man se hvilken vej vinden blæser. Hold da op hvor ligger der mange kæmpe vindmølle vinger derude. om der ligger 200 eller 1000 vinger, var umuligt at nå og tælle.

Se alle de nåle agtige i billedet.

https://www.dropbox.com/s/njw05svjngyit ... 9.png?dl=0
Reservedele vil altid blive produceret hvis der er en efterspørgsel,du kan stadig købe stumper til gamle biler, motorcykler, traktorer der er 30-40-50 år gamle, så det bliver garanteret ikke noget problem til et 15-20 årigt fyr. Så ro på, det bliver ikke noget problem. Du kan sgu få alt til at lyde dommedagsagtigt:)
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af lamborg »

Hvordan kan du skrive at ingen kan gætte om fremtiden og så bruge hele dit indlæg på at gætte om fremtiden ???
Du skrive på et tidspunkt at når andre bruge VP ja så kan jeg også . Dermed overhører du fuldstændigt at jeg faktisk har en VP stående i min kælder og den kostede i 2009 119.985 ( heldigvis ikke mig der brugte alle de penge ) den er på 24 kw og kan hverken helt eller halvt varme huset op og der har været div folk på som alle undre sig over at nogen har haft den frækhed at sælge den til ham der havde huset før for det vil ALDRIG komme til at varme huset op . Så ved jeg godt at der bliver skrevet forskellige fantastiske historier om nogen der varmer 1600 m2 op med 2x 20 kw VP det er muligt men jeg tror bare ikke på at temp er ret høj i alle 1600 m2 . Et hus har det behov i kw som det har m3 til og mit har et varme behov på 36 kw så derfor har 30kw pillefyret også svært ved at følge med når det er rigtigt koldt . Så kan den ikke holde de 65 gr jeg gerne vil have .
Nu ved jeg godt at min pumpe er 10 år gammel med 44 gr er 44 gr uanset hvor økonomisk VP er eller om du bruger olie ,træ eller gas som opvarming.
Og skal jeg install 2x 20 kw vp som skal holde 63 gr for at få varme nok i huset så koster det kassen det kan jeg giodt love for . Bare de to pumper er vel en udgift på 200000 og jeg tror ikke at driften vil være billigere end piller.
Og selvom dem der lever af at sælge strøm siger at der er mangle på træpiller så er det jo direkte løgn . Jeg har ikke læst om nogen der fryser fordi de ikke kan skaffe piller . Ja de er steget men det var nok lige nogle smarte sælgere som synes de lige ville score hurtige penge ved at skabe frygt for mangle, de skal nok falde igen .
Lige en lille side bem . Jeg har lige læst to artikler omkring det bortfaldne tilskud til fjernvarme og for det første så var de værker jo meget meget billige i forvejen så selvom prisen steg voldsomt så er det stadigvæk i den lave ende + i begge artikler blev der nævnt at man kikkede på at skifte væk fra naturgas men at varmepumper var for uprøvet en teknologi til at man turde invistere mill i det . Så fjernvarmeværke på VP ligge nok langt frem i tiden .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Her har du prisen på en 20kw i svenske kr:
https://hemmatema.se/vvs/varmesystem/va ... 20-4-20kw/

I dk kr 54400kr.x2 108800kr. så skal du have et modul til at styre det.

skrot1

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af skrot1 »

kreller skrev: 22 feb 2019 18:21 Her har du prisen på en 20kw i svenske kr:
https://hemmatema.se/vvs/varmesystem/va ... 20-4-20kw/

I dk kr 54400kr.x2 108800kr. så skal du have et modul til at styre det.
Plus den skal sendes, diverse montering, måske større radiatorer, og en buffertank, da det ifølge flere indlæg herinde er nødvendigt, for ikke at forglemme bimåler og what not... så 200000 ku det godt rende op i. Det er immervæk en slags penge:)
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af lamborg »

ja især når jeg kan købe et nyt pillefyr for omkring 40000 . Jeg er rimelig sikker på at prisen for opfyring vil være den samme altså vil merudgiften ikke tjene sig hjem .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
kreller
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Forsendelse er 1200kr. Bimåler fåes I forskellige priser. Min kostede 1000kr.
Da der er varmepumpe I forvejen, er instalationen ikke så dyr. Griber man sin lokale elektriker og får ham til at ordne de små ændringer, koster det en tredjedel af hvad diverse tilbud fra montørerne skal have.
Men måske 200000kr og så skal man ikke røre en finger og måske er der en besparelse, så anlægget tjener sig ind.
Et nyt pillefyr kan ikke tjene sig selv ind hvis det gamle står af.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. »

Når Lamborgs 16kwh pillefyr har problemer med at følge med, når der er koldt, skal der slet ikke tænkes på vp.
I stedet skal blikket rettes mod husets nuværende varmeinstallation. er rør / radiator dimensioneret til at kunne flytte / afgive nødvendig mængde varme med vp?
Er huset optimal med hensyn til instalation af varmepumpe er 200000,- småpenge, Især når man er registret som som virksomhed.
skrot1

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af skrot1 »

kreller skrev: 22 feb 2019 18:58 Forsendelse er 1200kr. Bimåler fåes I forskellige priser. Min kostede 1000kr.
Da der er varmepumpe I forvejen, er instalationen ikke så dyr. Griber man sin lokale elektriker og får ham til at ordne de små ændringer, koster det en tredjedel af hvad diverse tilbud fra montørerne skal have.
Men måske 200000kr og så skal man ikke røre en finger og måske er der en besparelse, så anlægget tjener sig ind.
Et nyt pillefyr kan ikke tjene sig selv ind hvis det gamle står af.
Lamborgs varmepumpe kan jo ikke varme hans bolig op, men det behøver jo ikke Kun være fordi den er underdimensioneret, kan jo være det er radiatorer der er for små, pga den lave fremløbstemperatur, så ligger der måske en udgift der også, og hvis han kan få nyt pillefyr til 40000, kontra 200000 til varmepumpe, så er det da netop varmepumper der aldrig kan spare sig ind. Da levetiden vel er ca det samme, 10-20 år, så er det jo 160000 til forskel. Så hvis levetiden er 16 år, er det 10000 der skal spares årligt....plus det er 160000 der skal forrentes i levetiden. Så med mindre man ikke skal låne, så er der jo også en udgift der,Så regnestykket er ikke så enkelt endda. Men selfølgelig så får man da noget komfort.

Besvar