Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 06 apr 2019 09:15

kreller skrev:
06 apr 2019 08:02
Man kan godt se at det gør en forskel. Min buffer ligger på fremløbet da slyngen til brugsvand går igennem den.
Du har stadig ikke fået givet et svar på hvilke ændringer de vp folk lavede på dit anlæg.
Nej jeg kan ikke se, om der eksperimenteres med nogle indstillinger.
Eneste jeg kan se, er at den er kommet højere op i cop værdi.
Sidste år kørte den mest cop omkring 2 eller lige under. Nu er den indimellem oppe og runde 4.
Om det er på grund af større tank eller hvad, ved jeg ikke.
Jeg går stadig og venter på den nye buffertank føler, som skulle gøre, at når vpen går i pause, stopper cirkulationspumpen i vpen.

I sidste uge opdagende jeg ved et tilfælde, at der stod en stor kasse ved en bebor ikke langt herfra.
Sidste pillefyr her i området bliver hældt ud på torsdag, og erstattet med en af de helt store Bosch pumper. Den glæder jeg mig til at se og høre.

Boschen skal opvarme en gammel lejer skole med over 3m til loftet. De har i vinter brugt for 20000kr piller. De er blevet fortalt, vpen kan gøre det for det samme.
Med Boschen tror jeg at alle anerkendte vp mærker er repræsenteret her omkring.
Som kopiopstilling af min bliver Boschen også sat under tag.
Som nysgerrig man er, følger jeg opstillingen. Skulle der dukke guld korn op, vil jeg gerne dele dem.


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller » 06 apr 2019 11:07

Hvorfor vil du have cirkulationen til at stoppe ? så bruger du da ikke det varme vand fra bufferen ?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 06 apr 2019 12:16

kreller skrev:
06 apr 2019 11:07
Hvorfor vil du have cirkulationen til at stoppe ? så bruger du da ikke det varme vand fra bufferen ?
Jo, fidusen er, at når hele systemet er oppe i temperatur, (setpunk er nået) stopper kompressoren ude i vpen. Cirkulationspumpen ude i vpen fortsætter med at køre, da det er den der får vpen til at føle, hvornår kompressoren igen skal starte op igen.
Sætter man nu en føler ned i buffertanken, kan cirkulationspumpen ude i vpen stoppes, da det nu er føleren i buffertanken der bestemmer hvornår kompressoren og cirkulationspumpen igen skal starte op.
Altså, man sparer cirkulationspumpen bruge strøm + man undgår varmetab i rør mm. når alt står stille.
Medens alt ud til vpen står stille, fortsætter husets cirkulationspumpe, med at tage det varme vand fra buffertanken.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af thermik » 06 apr 2019 16:00

Troldmand. skrev:
06 apr 2019 12:16
Jo, fidusen er, at når hele systemet er oppe i temperatur, (setpunk er nået) stopper kompressoren ude i vpen. Cirkulationspumpen ude i vpen fortsætter med at køre, da det er den der får vpen til at føle, hvornår kompressoren igen skal starte op igen.
Sætter man nu en føler ned i buffertanken, kan cirkulationspumpen ude i vpen stoppes, da det nu er føleren i buffertanken der bestemmer hvornår kompressoren og cirkulationspumpen igen skal starte op.
Altså, man sparer cirkulationspumpen bruge strøm + man undgår varmetab i rør mm. når alt står stille.
Medens alt ud til vpen står stille, fortsætter husets cirkulationspumpe, med at tage det varme vand fra buffertanken.
Godt man ikke har varmepumpe med alt det bøvl...

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller » 06 apr 2019 16:44

Trækker din cirkulationspumpe i vp ikke det hele til huset eller er dit et 2 kreds system som mit?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af pelle » 06 apr 2019 20:18

Troldmand. skrev:
06 apr 2019 12:16
Jo, fidusen er, at når hele systemet er oppe i temperatur, (setpunk er nået) stopper kompressoren ude i vpen. Cirkulationspumpen ude i vpen fortsætter med at køre, da det er den der får vpen til at føle, hvornår kompressoren igen skal starte op igen.
Sætter man nu en føler ned i buffertanken, kan cirkulationspumpen ude i vpen stoppes, da det nu er føleren i buffertanken der bestemmer hvornår kompressoren og cirkulationspumpen igen skal starte op.
Altså, man sparer cirkulationspumpen bruge strøm + man undgår varmetab i rør mm. når alt står stille.
Medens alt ud til vpen står stille, fortsætter husets cirkulationspumpe, med at tage det varme vand fra buffertanken.
Det er sandelig ikke noget bøvl da. Det er smart :great:

På en eller anden måde har du fået det lavet som jeg ønsker det skal være. VP varmer huset op og så bufferen. VP holder fri til bufferens varme er ved at være brugt op. Det eneste jeg godt kunne tænke mig du fik, var at du fik en større buffertank, der er monster isoleret.. Så, er der taget højde for nattens kulde. Lad hellere VP arbejde når der er mindst kulde. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 06 apr 2019 23:25

kreller skrev:
06 apr 2019 16:44
Trækker din cirkulationspumpe i vp ikke det hele til huset eller er dit et 2 kreds system som mit?
Der er to pumper på. Det er lavet sådan, at ved + grader klare pumpen ude i Vpen også at pumpe rundt i huset. Ved minusgrader hjælper pumpe to med at pumpe nok vand rundt i huset. Pumpe to starter automatisk op ved minusgrader.
Cirkulationspumpen i vpen, har som første prioritet buffertanken som skal forsynes.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 06 apr 2019 23:36

pelle skrev:
06 apr 2019 20:18
Det er sandelig ikke noget bøvl da. Det er smart :great:

På en eller anden måde har du fået det lavet som jeg ønsker det skal være. VP varmer huset op og så bufferen. VP holder fri til bufferens varme er ved at være brugt op. Det eneste jeg godt kunne tænke mig du fik, var at du fik en større buffertank, der er monster isoleret.. Så, er der taget højde for nattens kulde. Lad hellere VP arbejde når der er mindst kulde. :)
Ved godt du gerne vil have kæmpe buffertank. Tror bare ikke det kan betale sig. Det vil koste en del ekstra at varme den op til for eks. 50 grader. Lige nu kører den 27 grader i fremløb, for at vi kan have 22 grader i huset. Forbruget i sidste døgn er ca. 9kr. i strøm.
Tror tværtimod det vil blive dyre, at skulle varme ekstra mange liter vand op til 50 grader, for at spare om natten.

Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af Jordsmeden » 08 apr 2019 19:47

Har nu siddet og læst lidt op på tråden, og der bliver skrevet at forbruget i marts har ved en bruger været 775kw.. tænker at hvis det kun ender i små 1000kr. Er der noget jeg har misset med elpriserne de sidste par år? Koster en kw med rabat ikke stadig i omegnen af 1,7-1,8 kr.?

Hvis strømmen koster ca. 1,7 pr kw giver de 775kw jo ca 1320kr. Og det er så ca det samme som det koster mig at holde 200m2 opvarmet til ca 23-25 grader døgnet rundt med Træpiller. Har regnet en del på det og kan indtil nu kun komme frem til at vi skal sænke temperaturen i huset hvis vi skal spare penge med en varmepumpe, men måske en af jer kan oplyse mit sind..

Har virkelig meget overvejet varmepumpe, noget de holder mig tilbage er at det kniber med pladsen til en inddele i stuehuset, så den vil jeg gerne have i udhuset hvor pillefyret står i dag... og der er så langt til det varme vand...

Ellers hovedsagligt en god tråd, desværre lidt plumret fra side 10 til 50... så dem sprang jeg over 😋😂

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller » 08 apr 2019 20:23

Der er 82 øre I rabat. Så det afhænger selvfølgelig af hvad du giver normalt.
Har du en vvb indenfor nu?


Besvar