Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Træls Copmax.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Træls Copmax.

Indlæg af Winther » 27 nov 2018 18:58

Hej.

Egentlig havde jeg besluttet, at købe en varmepumpe til at afløse pillefyret, men efter min søn købte et hus for 1 år siden, hvor der var en Copmax varmepumpe som var ca 5 år gammel, er jeg kommet noget i tvivl.
Indtil nu iår, har den kostet ham 7.500 kr. i rene udgifter som omfatter 2 eftersyn, afbrændt cirkulationspumpe og nu et defekt relæ :(
Det synes jeg er lidt i overkanten, især hvis jeg sammenligner med mine udgifter til mit pillefyr på 12 år, som ikke kommer over 1200 kr.

Som sagt, har jeg 0 erfaring med varmepumper, men er også ved at være træt af at slæbe pillesække, så en varmepumpe ville være en lettelse efter 40 år med fast brændsel.


MVH

Palle
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.


pendec

Re: Træls Copmax.

Indlæg af pendec » 27 nov 2018 23:17

Hvis du taler luft/vand, hvorfor så ikke følge Troldmand's tråd, der synes da at være fine besparelse på sådan et dyr.

Og,
er det så en luft/luft, så er det urimelig mange udgifter på sådan en pumpe, hvis den kostede lige så meget fra ny som han har haft udgifter på den i 5 år.
Jeg havde luft/luft her som primær varme i en del måneder, de blev så ved det sjove, og var egentlig en dårligere oplevelse selvom det bare var strøm, så begyndte den at bruge for meget el lige pludselig.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Træls Copmax.

Indlæg af Troldmand. » 28 nov 2018 11:59

Skriver fra min telefon. Måske bliver det lidt sjusket skrevet. Hader at skrive fra telefonen. Vores internet er i udi.
Er pumpen opstillet korrekt. Minimum 0,5m fra væg. Er rørene af rette dimension. Minimum 32mm. Er raditoren ren. Mange småting kan gøre den ikke kører perfekt.
Er pumpen opstillet forkert og kæmper for at opfylde krav på varme, skruer dem op for ydelse
Som med en bil dækker man køleren til og klemmer på
Er der som regel noget der giver op på grund af overophedning.
Din pumper er med start stop kompressor
De kan godt være lidt hårde ved et relæ. Nyere pumper styres af inverter.

pendec

Re: Træls Copmax.

Indlæg af pendec » 28 nov 2018 13:55

Troldmand. skrev:
28 nov 2018 11:59
Skriver fra min telefon. Måske bliver det lidt sjusket skrevet. Hader at skrive fra telefonen. Vores internet er i udi.
Har du smartphone, så har alle nye telefoner en AP funktion, så du kan forbinde din PC eller bærbar til et "mobilt hotspot"
på Android er det Forbindelse -> Mobilt hotspot og internetdeling -> Mobilt Hotspot.

Så forbinder du dine enheder til mobilens hotspot, og så er du på igen, indtil fiber virker.
De fleste PC'r og Bærbare har jo wifi, så det burde være lige til, hvis din mobil ikke er oldschoool, og fra 2008 :)

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Træls Copmax.

Indlæg af Troldmand. » 28 nov 2018 17:01

pendec skrev:
28 nov 2018 13:55
Har du smartphone, så har alle nye telefoner en AP funktion, så du kan forbinde din PC eller bærbar til et "mobilt hotspot"
på Android er det Forbindelse -> Mobilt hotspot og internetdeling -> Mobilt Hotspot.

Så forbinder du dine enheder til mobilens hotspot, og så er du på igen, indtil fiber virker.
De fleste PC'r og Bærbare har jo wifi, så det burde være lige til, hvis din mobil ikke er oldschoool, og fra 2008 :)
Kan den gøre det når modem er nede. Lige nu har vi intet der virker over modem.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Træls Copmax.

Indlæg af lamborg » 28 nov 2018 17:36

Ja hvis du har net så kan du gøre som Pendec skriver eller også forbinde telefonen til en pc via kabel og bede telefonen dele internet med pc
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Træls Copmax.

Indlæg af pendec » 28 nov 2018 18:41

Troldmand. skrev:
28 nov 2018 17:01
Kan den gøre det når modem er nede. Lige nu har vi intet der virker over modem.
ja, hvis du kan gå på det mobile internet, så kan du også lave et mobilt hotspot og finde AP.

Måske skal du trække det over i anden tråd, hvis det skal forklares yderligere :) For nu handler det ikke om et evt indkb af varmepumpe.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Træls Copmax.

Indlæg af Troldmand. » 28 nov 2018 19:08

pendec skrev:
28 nov 2018 18:41
ja, hvis du kan gå på det mobile internet, så kan du også lave et mobilt hotspot og finde AP.

Måske skal du trække det over i anden tråd, hvis det skal forklares yderligere :) For nu handler det ikke om et evt indkb af varmepumpe.
Tak for hjælpen - vi er på igen :-)


Besvar