Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 01 dec 2018 12:11

Men hvis vi glemmer udregningen og pillefyrs metaforer som er lidt fantasi fulde, så er denne model da besparende, og dens brug er da tæt eller over et luksus pillefyr i samme prisklasse. Så har man huset og det rigtig sted at stille den op, så er det måske det hele værd, jeg ville da godt spare træpille besværet væk men ikke for enhver pris, når jeg ser på egen økonomi :) Ville helt sikkert også have købt BioWin hvis budgettet tillod det, jeg ville bare ikke låne penge det er jeg ikke så glad for.

Falder prisen igen på træpiller eller holder importører sig deroppe, fordi de kan, så er det jo næsten 50% besparelse men sæson er først lige begyndt, Så det endelig tal må vi se engang i april/mej måned, hvor man normalt kunne slukke pillefyr hvis man ikke varmede vvb op den vej.

Og så kan man jo lade folk selv regne på tallene hvis de kan, så de får deres egen personlige pris i deres husholdning og med deres elselskab i mente.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 01 dec 2018 12:35

Blot til orientering. Der kommer ikke mere fra mig i denne tråd.

At blive kaldt løgner, appellerer ikke til at synes, det er ulejligheden værd.
At I er nogen der tager tråden som personlig fornærmende er trist.
Linkene til mine diagrammer af pumpens yderne over vinteren er fjernet. Min beslutning om at fjeren linkene, hænger sammen med, at de giver ikke menig for en hel vinter med varmepumpe.
Kommer der ny tråd om varmepumpe, deltager jeg selvfølgelig gerne med den viden, jeg hen afvejen får ved brug af varmepumpe!

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Lintz » 01 dec 2018 12:47

Troldmand. skrev:
01 dec 2018 12:35
Blot til orientering. Der kommer ikke mere fra mig i denne tråd.

At blive kaldt løgner, appellerer ikke til at synes, det er ulejligheden værd.
At I er nogen der tager tråden som personlig fornærmende er trist.
Linkene til mine diagrammer af pumpens yderne over vinteren er fjernet. Min beslutning om at fjeren linkene, hænger sammen med, at de giver ikke menig for en hel vinter med varmepumpe.
Kommer der ny tråd om varmepumpe, deltager jeg selvfølgelig gerne med den viden, jeg hen afvejen får ved brug af varmepumpe!
Det er din opfattelse af tingene - og det står jo frit for om man vil deltage i diverse tråde herind.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 » 01 dec 2018 12:53

Troldmand. skrev:
01 dec 2018 12:35
Blot til orientering. Der kommer ikke mere fra mig i denne tråd.

At blive kaldt løgner, appellerer ikke til at synes, det er ulejligheden værd.
At I er nogen der tager tråden som personlig fornærmende er trist.
Linkene til mine diagrammer af pumpens yderne over vinteren er fjernet. Min beslutning om at fjeren linkene, hænger sammen med, at de giver ikke menig for en hel vinter med varmepumpe.
Kommer der ny tråd om varmepumpe, deltager jeg selvfølgelig gerne med den viden, jeg hen afvejen får ved brug af varmepumpe!
Hvis man ikke kan tåle der bliver sat spørgsmålstegn ved ens ytringer, så burde man måske bare tie stille. Og da du ikke ønsker en konstruktiv debat med meningsudvekslinger, så er tabet til at bære.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af lamborg » 01 dec 2018 13:20

Aj
Er det at kalde noget som vi i øvrigt alle har forstået (med visse undtagelse ) for en løgn . Så vil jeg sgu også bliver stram i betrækket at man ikke er enige i noget er helt fint men skriv dog for hel.... i en ordentlig tone . Det er jo ikke ekstrabladets nationen det her .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pelle » 01 dec 2018 14:51

Jeg glæder mig til, dagligt at læse denne tråd, da jeg syntes det er rigtig spændende at følge med. Men at bruge ordet "Løgn" er det samme som at sige man bevidst prøver på at bilde andre noget ind. Ville ønske Troldmand kunne ignorere noget af det der bliver skrevet, men kan godt se det er svært.
Nå, så blev den glæde taget fra mig.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af lamborg » 01 dec 2018 16:29

Michael Ik .... Hvis du kun bruge 2000 kwh om året er du et skarn hvis du klager over at det er i overkanten . Det er sgu da super godt gået. Hvis man tænker på alt opvaskemaskinen - tørretumpler-vaskemaskine - ovn -kogeplader - tv - pc osv osv bruger i timen så er et forbrug på 4000 kwh om året da endda vist i den lave ende . Da jeg boede med tre teenagere var forbruget oppe omkring 6000 kwh. Men som det er hos mig lige pt så bruger vi omkring 14000-16000 kwh om året men det er selvfølgelig pga firmaet . Men det giver en god slat i tilskud men varmepumpe er bare desværre ikke en mulighed..
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Lau » 01 dec 2018 16:49

pendec skrev:
30 nov 2018 23:52
Gad godt vide hvordan du bortforklarer den løgn til en familie med 2000kwh og 6000kwh på en pumpe?? Det kan du jo ikke med den historie, prøv nu at lær at regne årsforbrug og snit priser ud på års basis istedet for at forgylde din elregning og snyd dig selv, ved at tro du kun betaler 1,5kr for strømmen når du ender med 20-25 øre mere efter 1 år.

Det hjælper ikke at blive ved med at snyde dig selv og andre, udover man må håbe andre er bedre til matematik end du viser her.
Kære pendec, du snyder dig selv med dine ligegyldige postulater - vi lever jo alle i vores egen virkelighed. Du kan kun konkludere på hvad du ved, og du ved vel kun hvordan din egen virkelighed er skruet sammen.

Jeg ville være meget træt af at se denne tråd gå til grunde, den er jo informativ om det fine system, som troldmand har fået sat sammen. Hans og dine tal vil jo aldrig være ens, der er blot her en mulighed for at revidere egen viden - lære noget andet/nyt, ingen bliver dummere i den her tråd.

Min egen strømforbrugs-virkelighed (2 voksne, 2 børn aktivt hobbyværksted i garagen med elvarme) 3750 kwh i årsforbrug, og gennemsnittet har holdt over de sidste 10 år. Hvis jeg valgte af få luft/vand varmepumpe ville jeg også varme op med “elvarme-rabat”.

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 01 dec 2018 17:01

Lau skrev:
01 dec 2018 16:49
Kære pendec, du snyder dig selv med dine ligegyldige postulater - vi lever jo alle i vores egen virkelighed. Du kan kun konkludere på hvad du ved, og du ved vel kun hvordan din egen virkelighed er skruet sammen.
Kære Lau, jeg er træt af, at folk som dig mener at snyde sig selv kun er tilladt når man er enige med alle, det er sgu at snyde andre, når man taler for at ens el forbrug er hvad det er, tænk hvis manden brugte mere el , så ville han jo også få det til rabat pris, men nej, så er det stadig ikke rabat, så er det normal pris, og kører denne varmepumpe et helt år, så er det jo heller ikke til normal pris. Du snyder kun dig selv ved at kalde mit argument et postulat, så skulle du have skrevet sådan, da andre bragte det op første gang, og der gad du ikke, så det er da sørgeligt at du først kom på banen nu.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af MichaelK » 01 dec 2018 18:39

lamborg skrev:
01 dec 2018 16:29
Michael Ik .... Hvis du kun bruge 2000 kwh om året er du et skarn hvis du klager over at det er i overkanten . Det er sgu da super godt gået. Hvis man tænker på alt opvaskemaskinen - tørretumpler-vaskemaskine - ovn -kogeplader - tv - pc osv osv bruger i timen så er et forbrug på 4000 kwh om året da endda vist i den lave ende . Da jeg boede med tre teenagere var forbruget oppe omkring 6000 kwh. Men som det er hos mig lige pt så bruger vi omkring 14000-16000 kwh om året men det er selvfølgelig pga firmaet . Men det giver en god slat i tilskud men varmepumpe er bare desværre ikke en mulighed..

Hmmm, det var faktisk forkerte tal Jeg lige fik slynget ud :oops: Det er knap 3000 kWh/år Jeg bruger, og
Jeg er kun mig selv og hunden. Når Jeg så samtidig har A+++ hvidevare, og LED pære i hele hytten, ingen
tørretumbler. Så synes Jeg, at Jeg bruger for meget :shock: :cry:

-Eller også betaler Jeg for meget for min strøm? :?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Låst