Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 11 nov 2018 22:00

pendec skrev:
11 nov 2018 21:47
Så misforstod jeg informationen:


btw,
Hvad betyder det som står i højre side af diagram? "Temperatur 12.0c?" udendørs temp eller? Det er så ikke synligt?
Ja det er ude temperatur. Ude i varmepumpen, sidder der en temperaturføler. Varmepumpen køre konstant efter udetemperatur føleren, hvilket er det som vores indetemperatur styres efter. Vi har ingen termostater på de radiatorer / gulvvarme i de rum, vi opholder os mest i mere. Alt styres efter udetemperatur føleren i varmepumpen. Den gør det så perfekt, at vi altid har tæt på 22 grader konstant i huset. Konen jubler over fyret aldrig går ud ;-)


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 12 nov 2018 08:42

Konen aflæser hver mandag elmåler. Varmepumpen har sin egen elmåler. På en uge har den brugt 84KW. 84kw x 1,5kr = 126kr. modsvarer 3,6 sæk 16kg træpiller af 35kr.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af lamborg » 13 nov 2018 15:18

Undskyld Troldmand .
Jeg skriver ikke for overhovedet at betvivle dine tal eller at din varmepumpe er en dejlig ting og heller ikke for at skændes men jeg synes dine analyser er lidt for unuanceret.
jeg har lige tjekket mit forbrug 140 kg på 4 dage . En normal november ligger jeg omkring 90 kg om dagen så dine tal bygger på at det er meget varmt efter årstiden og dit COP vil ændre sig meget når temperaturen falder. Ikke fordi jeg tror at det bliver dyrere end et pille fyr men heller ikke billigere .
Nu har jeg jo en jordvarme fætter stående og da den kørte med et fremløb på 44 gr som er max på den så kunne huset ikke opvarmes til mere end 16 gr og så er jeg sådan set ligeglad med hvor meget jeg spare jeg gider ikke gå rundt med overtøj på inden døre. Så en fremløbs temp på 45 gr duer ikke hos mig . Min pointe er at en varmepumpe er en god ting men dit hus skal have nogle forhold der gør at det er egnet til det. Det er dumt bare at sætte en varmepumpe op i blind tro for så kan du ende med at bruge en god sjat penge på enten noget som ikke virker efter hensigten eller du er nødt til at bruge en masse på isolering - ombygning af anlæg osv.
Desuden tror jeg ikke at el holder sig på de priser som der er idag . Jeg har lige læst en artikel om el biler og hvis vi alle skiftede til el biler som lille Lars ønsker så kan dagens elnet slet slet ikke klare det og skal udbygges voldsomt hvis så en stor del af husopvarmningen også skal klares med el ja så er det jo endnu værre . Og der er kun forbrugerne til at betale for udbygning :-). Nå men det var et sidespring :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 13 nov 2018 15:43

lamborg skrev:
13 nov 2018 15:18
Desuden tror jeg ikke at el holder sig på de priser som der er idag . Jeg har lige læst en artikel om el biler og hvis vi alle skiftede til el biler som lille Lars ønsker så kan dagens elnet slet slet ikke klare det og skal udbygges voldsomt hvis så en stor del af husopvarmningen også skal klares med el ja så er det jo endnu værre . Og der er kun forbrugerne til at betale for udbygning :-). Nå men det var et sidespring :-)
Var det ikke samme sted, der nævnes at elbiler bruger intelligente opladere hjemme og ude, så man kan sætte dem til at tappe strøm, når nettet er mindst presset, for ja, ellers går det hen og bliver dyre elpriser for dem som kræver det i større mængder.

Når elbilen vinder ind, så kommer der nok nye opfindsomme afgifter på el, bare fordi de kan, ligesom nødde afgift, fedt afgift, eller hvad vi skal kalde det næste tiltag.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pelle » 13 nov 2018 16:28

Jeg har læst hvad der skrives om varmepumpe modellen Troldmand har. Der står den kan klare 55 grader i fremløbs temp. til radiatorer.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 13 nov 2018 16:29

lamborg skrev:
13 nov 2018 15:18
Undskyld Troldmand .
Jeg skriver ikke for overhovedet at betvivle dine tal eller at din varmepumpe er en dejlig ting og heller ikke for at skændes men jeg synes dine analyser er lidt for unuanceret.


Jeg er helt med på, du sår tvivl om min nye varmepumpe og dens formåen.

Jeg synes bare ikke jeg kan gøre det mere tydeligt ang. hvordan pumpen opfører sig. Jeg har beskrevet hus med alle detaljer. Jeg har lavet screen dump hentet direkte fra pumpens logger. Hvad mangler der?
Vejret kan jeg ikke rigtigt gøre noget ved.
At der er mildt i vejret er selvfølgelig guf for varmepumpen. Det lune vejer nyder pillefyret ude i de små hjem også godt af.
Om man vil sammenligne mine tal / forbrug, med hvad der bruges af piller bestemmer man selv. Fakta er, at hos os bruger varmepumpen kun halvdelen i kr. og øre. af hvad vi brugte for i piller.

En hel vinter fyringssæson består mest af dage med + grader. Pumpen har indtil nu bevist, at på dage med + grader, overhaler den vores tidligere pilleforbrug voldsomt i økonomi. Vi har tilgode at se, hvad der sker, når der bliver rigtig frostvejer. Mere herom når den tid kommer.

Når der bliver rigtigt koldt, må vi se hvad der sker. Lige nu aner jeg ikke, om vi skal have fundet vintertøj frem, og ekstra dyne.

Jeg er nu ikke så bekymret, pumpens data. ser fornuftige ud (nederst), og burde kunne holde huset lunt. Vores gamle pillefyr har aldrig kørt over 50 grader i fremløb. Varmepumpen kan, hvis man skal tro på hvad man læser, så rigeligt kunne klare det samme.

Økonomien bekymre mig ikke. Skulle det blive samme pris for varme som med pillefyret, er det fint. Skulle det koste et par tusinde mere, vil det også være fint.
Hvad der tæller mest - det er nemt og problemfrit i forhold til pillefyret, og det var det der var formålet med hele processen.

Pumpens data .

"T-cap udgaven kan holde fremløbstemperatur på 55° ved en udendørstemperatur på -15°

Energiklasse: A+++
Maks. Fremløbstemperatur centralvarme 60°"

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af thermik » 13 nov 2018 16:34

Jeg syntes nu det er rigtigt godt i køber varmepumper og jeg vil frem over være en stærk fortaler for at så mange som muligt springer på den bølge.. så falder efterspørgslen vel på træpiller
El er for mig alt for kontrol bart og alt for dyrt, det bliver spændende den dag man kan komme helt off grid den retning vil jeg heller i end at øge mit forbrug.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 13 nov 2018 18:03

thermik skrev:
13 nov 2018 16:34
Jeg syntes nu det er rigtigt godt i køber varmepumper og jeg vil frem over være en stærk fortaler for at så mange som muligt springer på den bølge.. så falder efterspørgslen vel på træpiller
El er for mig alt for kontrol bart og alt for dyrt, det bliver spændende den dag man kan komme helt off grid den retning vil jeg heller i end at øge mit forbrug.
Vi er en klynge små nedlagte landbrug. Alle heromkring i ca. 1,5 km radius, har skiftet til jordvarme / luft vand pumpe. Jeg var den sidste, der kom på bølgen. I alt er der 7 grønne pumper, der kører her.

Der blev skrottet 4 pillefyr - resten oliefyr. 2 luft vand pumper mere er på vej. Begge de 2 nye luft vand pumper, der er på vej, er hos folk, der har savværk her i skoven, og som har alt det træ, de kan ønske sig til opvarmning. Skiftet sker udelukkende på grund af man ønsker mere velvære!

skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 » 13 nov 2018 18:46

yder din varmepumpe stadig 9kw når det er frostgrader, eller falder kapaciteten ? Kan ikke rigtig gennemskue databladet.. det er det eneste der ville bekymre mig, hvis jeg havde en.

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af thermik » 13 nov 2018 18:47

Troldmand. skrev:
13 nov 2018 18:03
Vi er en klynge små nedlagte landbrug. Alle heromkring i ca. 1,5 km radius, har skiftet til jordvarme / luft vand pumpe. Jeg var den sidste, der kom på bølgen. I alt er der 7 grønne pumper, der kører her.

Der blev skrottet 4 pillefyr - resten oliefyr. 2 luft vand pumper mere er på vej. Begge de 2 nye luft vand pumper, der er på vej, er hos folk, der har savværk her i skoven, og som har alt det træ, de kan ønske sig til opvarmning. Skiftet sker udelukkende på grund af man ønsker mere velvære!
Ja der er nok gået mode i den og se min er størst :-)


Låst