Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 13 nov 2018 22:17

MichaelK skrev:
13 nov 2018 22:00
Lige mine ord :great: icon_cheesygrin.gif

Vi er nogen, herunder Mig selv, der ikke kan nøjes med så "lave" temperature i fremløb.
Derfor er varmepumpen ikke et reelt alternativ for Mig. Det skal dog ikke forhindre Mig
i, at glædes over at andre kan få det til at virke.

Selv om der er en smule uenighed om driftsøkonomien :wink: :P



Mvh.
MichaelK
Hvis nu du piller dine radiator termostater af, hvor langt skal du så skrue dit fyr ned i temperatur for at holde varmen?
Måske skal man stille cirkulationspumpen lidt op i ydelse.
Har du prøvet?
Vi har fremløb lige nu ca. 35 grader, retur ca 33 grader. Radiatorerne er lige varme, hvad vi kan føle fra bund til top.
Det er en opgave at forstå, at termostater høre fortid til, når der installeres varmepumper!


skrot1

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af skrot1 » 13 nov 2018 22:28

Tror nogle huse egner sig godt til varmepumpe, men mange, især ældre huse, uden meget gulvvarme , har det lidt svært med de lave fremløbstemperaturer, her hos os ville de ikke fungere, er jeg ret sikker på, da hvis det er koldt og blæsende, er vi nødt til at hæve temp. I gulvvarmekredsløb til 38-40 grader.... og så kører pumpen på max hastighed.... men hos mange ville det sikkert komme til at virke rigtig godt, men det kræver man kender sit hus og installation. Er nu også ret tilfreds med mit skifte fra gas til træpiller, det halverede næsten vores varmeregning... og det kostede 35000 at etablere, og er betalt her godt 4 år efter, så fra nu af er det penge i lommen istedet.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af MichaelK » 13 nov 2018 23:29

Troldmand. skrev:
13 nov 2018 22:17
MichaelK
Hvis nu du piller dine radiator termostater af, hvor langt skal du så skrue dit fyr ned i temperatur for at holde varmen?
Måske skal man stille cirkulationspumpen lidt op i ydelse.
Har du prøvet?
Vi har fremløb lige nu ca. 35 grader, retur ca 33 grader. Radiatorerne er lige varme, hvad vi kan føle fra bund til top.
Det er en opgave at forstå, at termostater høre fortid til, når der installeres varmepumper!
Jeg bruger ikke termostater på radiatorene. Min rumtemperatur er styret med en rumtermostat, der
igen styrer fyrets fremløbstemperatur. Jeg kan således ikke "bare" skrue ned for fyret. Jeg kører også
med natsænkning, og udetemperaturføler i styringen. Fyret tænder og slukker også selv for pumpen.


Mvh.


PS.:
Jeg har ikke gulvvarme nogen steder.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 14 nov 2018 08:04

MichaelK skrev:
13 nov 2018 23:29
Jeg bruger ikke termostater på radiatorene. Min rumtemperatur er styret med en rumtermostat, der
igen styrer fyrets fremløbstemperatur. Jeg kan således ikke "bare" skrue ned for fyret. Jeg kører også
med natsænkning, og udetemperaturføler i styringen. Fyret tænder og slukker også selv for pumpen.
Må man spørge hvad styrer din rumtermostat så? Hver radiator må vel så være individuelt styret eller?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af lamborg » 14 nov 2018 16:31

Hvis jeg skal have en ordentlig temperatur når det er rigtigt koldt skal jeg op på 70 gr for at radiatorer giver nok strålevarme til at fyre div rum op og mit fyr er jo et 30kw så jeg kan jo ikke nøjes med at varmepumpen kun yder 9 kw mit forbrug er jo så meget større eller udregner man effekten på en varmepumpe på en anden måde ?
PS Pendec. Artiklen var i Jyske Vestkysten
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af MichaelK » 14 nov 2018 17:38

pendec skrev:
14 nov 2018 08:04
Må man spørge hvad styrer din rumtermostat så? Hver radiator må vel så være individuelt styret eller?
Min rumtermostat måler den aktuelle temperatur, og giver fyrets styring besked om at justere
fremløbstemperaturen således at den ønskede temperatur opnåes. Jeg har kun en rumtermostat,
og den er placeret i entreen. Det fungere upåklageligt, fordi Jeg aldrig lukker dørene mellem de
enkelte rum. Er der enkelte rum, f.eks. soveværelse, der skal have en anden temperatur, så lukker
Jeg døren, og justere på den termostat der sidder på radiatoren.

Grunden til at Jeg skrev, at Jeg ikke brugte termostater på radiatorene, er at de alle står helt
åbne. Med mindre Jeg, som beskrevet, ønsker en anden temperatur i et enkelt rum.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 14 nov 2018 18:02

MichaelK skrev:
14 nov 2018 17:38
Grunden til at Jeg skrev, at Jeg ikke brugte termostater på radiatorene, er at de alle står helt
åbne. Med mindre Jeg, som beskrevet, ønsker en anden temperatur i et enkelt rum.
Tak, lige præcis det prøvede jeg inat, fordi jeg tænkte hvad sker der, hvis jeg skruer helt op. Det gjorde jeg og endte med 29+ i et rum og 25+ i andre rum, det var sgu ikke velkomment, mig som ikke kan lide så meget varme.

Kan BioWin sænke sin temp til 40+ på kedel? Må man godt køre så lavt? eller er der en shunt imellem som på gulvvarme som styrer varmen i mod strengen til dine radiatorer? som jeg har en imod gulvvarme?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af MichaelK » 14 nov 2018 18:58

Der sidder en 3-vejs ventil, som styringen bruger til at sende afkølet returvand ind i fremløbet, så
fremløbstemperaturen kommer til at passe til den temperatur Jeg har indstillet på panelet i entreen.

Men der er ingen egentlig nedre grænse for keddeltemperaturen, det regulere den selv.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 14 nov 2018 19:05

MichaelK skrev:
14 nov 2018 18:58
Der sidder en 3-vejs ventil, som styringen bruger til at sende afkølet returvand ind i fremløbet, så
fremløbstemperaturen kommer til at passe til den temperatur Jeg har indstillet på panelet i entreen.

Men der er ingen egentlig nedre grænse for keddeltemperaturen, det regulere den selv.
Takker, jeg har desværre ingen styring på frem som på gulvvarme, så det er kedeltemp direkte. Måske værd at overveje når/hvis rør skal laves om i fyrrum, nu er der i hvert fald rig plads der til det.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 14 nov 2018 19:06

Da Panasonic folkene var her, for at lave opstart på varmepumpen, var èn af deres anbefalinger netop, af med alle termostaterne og så lad pumpens termostat overtage varmeønsket i huset. Kunne man gøre det samme med et pillefyr, så økonomien sikkert helt anderledes ud for driften. Varme tab fra rør vil også være mindre, da forskel mellem rør temperatur og omgivende luft vil være mindre!
Gennemsnitlig har vi en fremløbstemperatur 10 grader højere (ca 32 ), for at holde 22 - 23 grader i huset. Retur ud til varmepumpen er kun ca. 3 grader lavere end fremløb.


Låst