Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af john m » 11 nov 2018 07:26

Hej troldmand jeg kan godt forstå du føler dig lidt skudt på , men ting på skrift kan godt virke værre end de er ment.Problemet her som jeg ser det er om der
er tale om varmeudgifter eller kw ydelser, men man bliver også lidt farvet af alle de skrækhistorier man hører om varmepumper i ældre huse. :shock:
Men hvorom alt er vil jeg gerne høre mere om din varmepumpe da jeg syntes det er interessant , jeg tror også at virkningsgraden er blevet meget forbedret
på dem og de bliver mere aktuelle også i den ældre boligmasse. :great:
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2018 09:05

thermik skrev:
10 nov 2018 23:24
Sort på hvidt: https://www.bolius.dk/det-koster-de-for ... ormer-887/
Hvis man kigger på skemaet er troldmand jo fint med.

De har en varmepumpe installationspris på 75000-110000 og her har troldmand jo givet 50000, hvis jeg læste rigtigt? herefter er hans kW pris lidt lavere så han sparer 500kr/år i deres beregning.
Men så skal han heller ikke lave en skid men bare kigge på.

Der hvor kæden endnu er utestet er om hans centralvarme system kan varme huset op, med det "kolde" fremløb når det er rigtig koldt, men her vil han jo gerne udveksle erfaringer.

En anden er jo at troldmand sammenligner et udtjent fyr med en ny varmepumpe. Her mangler jeg info om hvad udtjent var. For hvis det var en 15år gammel og lidt for stor kedel. Kunne et nyt fyr med passende kedel måske også have varmet op for under halv pris.
Mvh. Sophus

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 11 nov 2018 09:32

Hjemme teori skrev:
11 nov 2018 09:05
En anden er jo at troldmand sammenligner et udtjent fyr med en ny varmepumpe. Her mangler jeg info om hvad udtjent var. For hvis det var en 15år gammel og lidt for stor kedel. Kunne et nyt fyr med passende kedel måske også have varmet op for under halv pris.
Samme som mit gamle, bio18, det ser man i de andre indlæg fra 2009.
Tror så ikke et nyt fyr halverer besparelsen, sådan er det da ikke her men jo der er ting i livet som er blevet meget renere og lettere.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2018 10:52

Stadig er det som at sammenligne pærer og bananer. Ny varmepumpe mod ukendt udtjent fyr. Og et estimat på 16kg pr. døgn fra 1 sep til 9 november.
Jeg synes 16 kg lyder meget højt til 150m2, men jeg kender jo heller ikke isoleringsgraden eller rumtemperaturen.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af MichaelK » 11 nov 2018 11:09

Det er heller ikke altid, at man direkte kan sammenligne forbruget på tværs af de enkelte
installationer. Forbrugsmønsteret er ikke det samme i alle hjem.

Jeg synes det er spændende, om de nyere varmepumper kan leve op til vores behov for
opvarmning. Der er blandt Stoker Pro brugere, også undertegnede, en udbredt skepsis over
for de løfter som varmepumpeproducenterne giver kunderne.
Historien er fyldt med eksempler på installationer, der ikke kan klare opgaven. Den største
hæmsko er helt klart den lave fremløbstemperatur, der især er en udfordring i ældre huse,
uden gulvvarme, men med radiatorer, der kræver en højere fremløbstemperatur for at
kunne holde huset varmt.

De foreløbige tal fra Troldmands installation, er rigtig spændende. Jeg synes egnenlig det
er fuldstændig ligegyldig, om man spare 30, 40 eller 50 % i forhold til et ældre pillefyr?
Det er mere det faktum, at udviklingen af varmepumper faktisk bevæger sig i den rigtige
retning, når det gælder levering af god varme, og fornuftig driftsøkonomi.

Derfor er Jeg ked af at Troldmand informative indlæg, skal skydes ned på små teknikaliteter,
der egentlig ikke betyder noget for andre end Troldmand selv. For man narre kun sig selv, hvis
man "pynter" på tallene. De fleste har jo ret godt styr på, hvor meget de bruger i brændsel.
Når Troldmand, i en periode på 10 uger, normalt ville have brugt 16 Kg. træpiller pr. døgn,
og kan konstatere at varmepumpen kan levere de samme kWh., til en lavere pris end det
ville have kostet i træpiller, så er der da grund til at glædes over det.
I mine øjne er det fuldstændig ligegyldig, om strømmen til varmepumpen koster 1000 kr., eller
1300 kr. Specielt når træpillerne i samme periode ville have kostet mindst 2000 kr..
Besparelsen er da stadig til at tage og føle på, så hatten af for det.

For retfærdighedens skyld, så håber Jeg at Troldmand vil lave et opsummerende indlæg, når
fyringssæssonen er slut. Et indlæg med oplysninger om, hvordan det gik, om COP tallene
kunne holdes som lovet, og ikke mindst om man kunne holde varme i huset.

Så min opfordring til Troldmand er, at holde ved og forsøge at gøre kritikken til skamme.


Med venlig hilsen, og må I have en god og varm Søndag :great:




PS.:
Hjemmeteori, Jeg bruger i samme periode mellem 10 og 16 kg./døgn. til 180 kvm. opvarmet
til 21,5 grader og med varmt brugsvand (til 1 person). Men pas på med direkte at sammenligne
to installationer med hinanden, da det er ikke altid er muligt 8)
16 kg. lyder af meget, men kombinationen af et ældre fyr, og et anderledes forbrugsmønster
end vi andres, vil give andre forbrugstal. Du konstatere jo så fint selv, at Vi ikke kender alle
parametre, så dine gætterier kan derfor være lige så gode som mine 8)
Men endelig, skal man sammenligne to installationer, så må det da gøres på forbruget, da det
er samme hus de 2 anlæg varmer op. Så Jeg kan slet ikke se at man sammenligner pære og
andre sydfrugter :wink:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 11 nov 2018 11:16

Hjemme teori skrev:
11 nov 2018 10:52
ukendt udtjent fyr.
Ahhh, det har sin egen sektion her på forum, og var da populær nok dengang og Pihl fik da lov at høre en masse om modellen han/vvs-eksperten solgte men ikke fordi den viste sig at være bedre end den kunne udskiftes af mange senere , som her er sket.
MichaelK skrev:
11 nov 2018 11:09
Jeg bruger i samme periode mellem 10 og 16 kg./døgn. til 180 kvm. opvarmet
til 21,5 grader og med varmt brugsvand (til 1 person).
Jeg har fået nyt fyr, og ligger nok lige nu, på 16-24 kg, er dog usikker da jeg har problemer med termostater og nogen pulser løs, selvom de skulle være slukket og har nogle urimelig varme værelser (23-24 grader), som jeg ikke ønsker, så kæmper lidt. Og så lukker jeg termostat og fyr tænder/slukker konstant :( Så jeg er i en læretid lige nu.

Personligt ville jeg forholde mig til før/efter, og så dens kwh omkostning. Det var vist problemet her, hvor misforståelse fra nye købere kunne fortolke 2kg træpiller og prisen for dem, som daglig omkostning, det er ikke sandt.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Hjemme teori » 11 nov 2018 13:10

Jeg havde ikke gennemskuet at det var en Bio18 (min fejl, men der skulle vist også læses lidt indenad) og kender/kendte den ikke.

Men tænker den kedel er for stor og ved ikke hvordan isoleringen ser ud på den? og hvor godt var det trimmet til at arbejde sammen med solvarmen?.
Her kunne man måske finde 4-6kg/dag i tomgangstab. og det bliver jo mere betydende i % i den periode der er i spil.

Så jeg forsøger ikke at anfægte troldmands observationer. Men forsøger at at give det en dimension mere (som du selv tester lige nu!).
Hvad havde et nyt fyr med over 90% i virkningsgrad og mindre tab ved start stop end en gammel støbejernskedel, kostet i drift og installation.

Og så ved jeg ikke hvordan pillepriserne ser ud hos jer lige nu, men tror de er steget mere en strøm de sidste 6 måneder.
Mvh. Sophus

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 11 nov 2018 13:17

Hjemme teori skrev:
11 nov 2018 13:10
Så jeg forsøger ikke at anfægte troldmands observationer. Men forsøger at at give det en dimension mere (som du selv tester lige nu!).
Hvad havde et nyt fyr med over 90% i virkningsgrad og mindre tab ved start stop end en gammel støbejernskedel, kostet i drift og installation.
Jeg håber bare så meget på under 16kg mens vi ligger på de her 10-13 grader, det ville være lækkert og indikationer er der men endnu ikke under lige nu, den har dog gjort det de første dage men så steg den hurtigt. Desværre har jeg rengjort og erfaret termostat problem samtidig, så nu kan jeg ikke udelukke A fra B her, så rengøring gør måske sit men klart en defekt termostat gør også noget, nok meget, for at den slukker er nyt her :)

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 11 nov 2018 20:04

Kan læse det går livligt til.
Hvad jeg specielt hæfter mig ved, er at der blandt indlæggene er nogle, der ønsker en seriøs debat ang. varmepumpe.
Tilmeld er jeg i dag blevet ringet op to, som husker mig fra gammel tid på stokerpro, og som ønskede, at jeg skulle fortsætte med at lave indlæg om min instalation.

Lad os prøve at fortsætte i den gode ånd!

Vil man diskutere forbrug, herunder hvordan man beregner mellem piller og KW mm. Så må man selv ud og finde svar på spørgsmål om, hvordan man beregner mellem de forskellige efektformer, eller hvad nu man ønsker svar på. Eneste jeg kan / vil svare på, er forbruget mellem mit gamle 10KW pillefyr. og den ny 9KW. varmepumpe. Alt andet må I selv ud og finde svar på.
Når jeg forsøger at give svar på hvordan tallen hænger sammen, er jeg på det sidste blevet hængt ud for, at jeg ikke selv har styr på begreberne. Hvilket har medført udtalelse som, jeg skal have mine skolepenges tilbage, og da jeg besluttede mig for, at nu var det nok, og ville forlade emnet, blev der skrevet tak...

Selvfølgeligt kan jeg lave skrivefejl - skrive noget som er uforståeligt.
Da jeg købte min nye varmepumpe tilkøbte jeg sky cloud til den. Sky cloud betyder, at jeg kan se varmepumpen på telefon / pc.

De screen dump I har set, er data hentet direkte på pumpens data lager. Ud fra de data, kan I selv lave de beregninger I ønsker.
Jeg kan ikke se alt hvad pumpen laver på sky data. Vil jeg se yderlig, skal jeg ind i selve hoved betjeningspanelet og søge.

Hvad I ikke kan se, er at pumpen har 10 indstillinger til fremløbstemperatur. Lige nu køre den på laveste trin. Dvs. den har 9 trin mere at give af. Èt trin hæver hele temperaturgrafen med 2 grader. Når jeg skriver hele temperatur grafen, betyder det, at går jeg èt trin op, så hæves hele grafen lige fra lavest ydelse til fuld ydelse inden pause. Lige nu går den i pause ved 40 grader, hæver jeg grafen èt trin, går den i pause ved 42 grader, osv.
Panasonicen har inverter styret kompressor, hvilket betyder, den køre variabel hastighed afhængig af forbrug. Dog har den en nedre grænsen på kompressoren, inden den går i fuld stop.

Nogle gætter på mit tidligere fyr.
Gammelt multi22 kraftigt ombygget. Årligt pilleforbrug ca, 5,5 - 6 paller. Fremløbstemperatur fra fyr altid 50 grader.
Hus fra 1882 ca 150m2 isoleret som bedst kan lade sig gøre. 400mm på loftet, 100mm overalt indvendig. Gulvvarme i ca. halvdelen af huset - resten radiatorer. Vi er 2 personer, og hele huset er opvarmet efter behov.

Og så dagens ydelse. Kw forbrug under det, der svarer til 2 kg piller. Og husk nu, èt kg piller koster ikke det samme som 1KW strøm ;.) Tror det var der, den gik galt i går!

https://www.dropbox.com/s/ysdo9t4gwtvld ... 1.jpg?dl=0

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Lau » 11 nov 2018 20:22

Hey do (“,) jeg er glad for at du tager kampen op og informerer os der leger med tanken om en varmepumpe.

På dit billede har du vist et forbrug på 5,8 kwh - skal det forståes sådan at det er dit dags-forbrug af strøm?
73D103A4-A30B-4BEF-9AB2-516CDE902902.png


Låst