Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 09 nov 2018 21:17

Skal vi dele lidt erfaring, os der har skiftet pillefyret ud med en varmepumpe.

Vi sparkede det gamle pillefyr ud i sommer til fordel for en varmepumpe ( luft vand)
Har du/I gjort noget tilsvarende, kunne vi jo dele vores oplevelser med såvel godt som skidt, hvad varmepumpen angår.
Laver man selv instalation af sin varmepumpe, kunne der også diskuteres gode råd ang. opsætningen.
Nå ja, har man selv en rørtang mm, kan der spares rigtig mange penge, ved selv at skrue et par rør på.

Vi kan også dele vores varmepumpes daglige / ugentlige forbrug af strøm.
Gode ideer om hvordan varmepumpens ydelse kan optimeres, kunne også være et emne, der var spændende at kigge på.

Skal vi? :great:

Min instalation ser ud som i videoen.

https://www.youtube.com/watch?v=DwHuIRnJxzs


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 09 nov 2018 21:26

Varmepumpen har holdt vores hus fra 1882 ca 150m2 varmt i 10 uger for 1000kr.
Havde det været vores gamle pillefyr, havde det krævet ca. en sæk af 16 kg i døgnet.
Døgnets forbrug af strøm modsvare ca. 3 kg piller.
Se døgnets forbrug i linket.

https://www.dropbox.com/s/luxw3fqgvx8u3 ... 1.jpg?dl=0

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af thermik » 10 nov 2018 00:29

12 kwh i døgnet = 3 kg piller ???

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af MichaelK » 10 nov 2018 01:24

thermik skrev:
10 nov 2018 00:29
12 kwh i døgnet = 3 kg piller ???
Alt efter virkningsgrad, så er det ikke helt galt at omregne 12 kWh. til 3 kg. træpiller.

Det gennemsnitlige forbrug må dog have været mindre end 12 kWh/døgn, ellers kan det dårligt passe med
de 1000 kr. i omkostninger? Elprisen (over 4000 kWh/år) er ca. 1,50 kr./kWh. inkl. moms. Det giver 1250 kr..

Hvis udgiften på 1000 kr. er rigtig, så ligger det gennemsnitlige forbrug snarere omkring 9,5 kWh/døgn.

Men, selv om Vi tager for 1250 kr. i strøm, så er det stadig en rigtig fin besparelse, set i forhold til træpiller.
Før varmepumpen blev installeret, ville Troldmand således have brugt ca. 1100 Kg. træpiller. Der, selv med
tyskerpriser, ville det have kostet omkring 2100 kr..


MVh.


PS.:
I mit regnestykke antager Jeg følgende:
Elpris 2,30 Kr.
Træpiller 1,90 Kr./Kg. (Det er min pris inkl. fragt fra Tyskland)

Desuden oplyser SEAS-NVE at rabatten pr. 1/5-2018 på elopvarmede
boliger, på forbrug over 4000 kWh./år. = 0,8213 Kr. pr. kWh..

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

thermik
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 292
Tilmeldt: 09 jan 2011 16:31
Mit fyr: RTB Fumus 10 kw
Areal: 130 m2
Brændsel: pillefyr
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af thermik » 10 nov 2018 07:49

Det er da også meget belejligt at alle med varmepumpe beregner ud fra prisen der ligger over 4000 kwh det er lige som om alle forsøger at pynte på de tal der kommer ud uanset om folk har det ene eller andet. og en ting er sikkert på min el regning koster en kwh ikke under 2 kr

Jeg har selv pillefyr og jeg bruger mellem 5-6 ton hvilket vil sige omkring 12.000 HVER år hverken mere eller mindere det er til at forholde sig til.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 10 nov 2018 08:09

Thermik. Det er skruet sådan sammen, at ud af husets samlet års forbrug, er de første 4000kw til fuld normal dagspris. De 4000kw ser man som det der bruges til den daglige husholdning. Over de 4000kw er der rabat på. Som det er lige nu, er prisen for 1 kw. rundt regnet 1,5 kr.

De 9 kw som pumpen brugte det sidste døgn, skal der betales alt i alt 13,5 kr for. Havde det været mit gamle pillefyr, ville det gerne have en sæk i døgnet til ca. 35kr.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 10 nov 2018 08:32

Michaelk.
Da vi besluttede os får at skifte til varmepumpe, havde vi ingen ønske om, at den skulle kunne gøre det billigere end pillefyret.
Skiftet var nødvendigt, da det gamle pille fyr var ved at være udtjent. Og da så godt som alle heromkring havde skiftet til varmepumpe, og vi erfarede hvordan de kørte, og hvad økonomi der var i det, var beslutningen nem.
Panasonic tillader at man selv sætter pumpen op og giver den normale garanti.
Vil man have yderlig garanti, skal det man har lavet godkendes af fagfolk. I mit tilfælde var det folk fra panasonic, der kom og godkendte anlægget, og der kunne gives 5 års garanti. Alt blev godkendt i første hug - alt i skønneste orden. Det elektriske er udført af elektriker. Alt i alt står pumpen os i under 50000,- når skrotningspræmien for det gamle fyr er modregnet.
Pumpen blev leveret med en 50l buffertank. Den bliver udskiftet til noget betydeligt større inden længe. Antal start og stop er lidt rigeligt med de 50l buffertank.

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 10 nov 2018 10:25

Hvordan løser du brugsvand delen, og de kwh du nok bruger der på vvb, de lyder ikke som at være med i regnskabet eller? Du kan jo ikke leve af 40 grader i vvb :) (Du skrev radiator kun var 40g)

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 10 nov 2018 11:58

Det varme vand får vi fra henholdsvis sol i kombination med varmepumpen. Varmepumpen har en vandvarmer funktion, hvor den kører højt op i temperatur efter behov. Pumpen kan nemt levere 55 grader varmt vand.

Vi bruger over de 4000kw i den daglige husholdning om året. Alt derover er til nedsat pris.

Det strøm pumpen bruger fra nette, skal jeg betale for. Det pumpen gør, er at hente varme ud af den luft den står og cirkulere. De kw er ganske gratis. Pumpens ydeevne er ikke altid konstant - den kan ligge lige fra gange to af hvad den forbruger til langt mere. På dage som i dag med fugt i luften, der er den særdeles effektiv!

Fremløb er ikke konstant 40 grader. ude i pumpen er der temperaturføler, som afpasser fremløb temperatur, så det passer med konstant varme i huset. Fremløb kan være alt lige fra 0 til 45 grader, som den kører lige nu.

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 10 nov 2018 12:34

Troldmand. skrev:
10 nov 2018 11:58
Det varme vand får vi fra henholdsvis sol i kombination med varmepumpen. Varmepumpen har en vandvarmer funktion, hvor den kører højt op i temperatur efter behov. Pumpen kan nemt levere 55 grader varmt vand.
Nu har jeg forsøgt at slå det op :)

Der nævnes en "varmegenvindingsenhed" som altså gør dit brugsvand kan varmes det ekstra op, der er så intet nævnt om grader, og ellers de 35 grader til gulv og 45 til radiator.

Jeg har pt. 33g i mit beton gulvvarme, så der må vel også være tale om trægulve når man skal kunne holde den på max 35g som er normalen for trægulve og måske det de henviser til.

Det bliver spændende at høre om de 45 grader i radiator, hvis vi får -5 grader i dagstemp i denne sæson, der synes jeg max på mine radiatorer har været nødvendig at skrue pillefyr op til 65 grader her men det er så bare mig.

Hvis du presser din installation til 55 grader, så ryger COP jo langt ned når det er koldt, og så er det vel der din elmåler ruller hurtigere og du kan se forskelle i nu og datid.


Låst