Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmepumpe snak!

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Låst
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af MichaelK » 14 nov 2018 19:16

Selvom Jeg har ladet termostaterne sidde, så er det jo i praksis næsten det samme Jeg
har gjort. Takket være den avancerede styring på min BioWin, kan Jeg opnå cirka den
samme komfort, som andre først har kunne få inden for de seneste år. Mit har bare kørt
siden 2007.

Men summa summarum, så kan Jeg altså ikke nøjes med 55 grader i fremløb. Dertil er
radiatorene for små, og for få. Det er der selvfølgelig en løsning på, men hvorfor lave om
på noget der virker :P




PS.:
For nu ikke at snavse denne tråd til, med for mange afstikkere, skal Jeg gerne oprette en
tråd om, hvordan mit BioWin opsæt fungere. Fyret er desværre ikke godkendt til de nyeste
standarder, så derfor vil en tråd om mit fyr ikke være retvisende for et nyindkøbt BioWin.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 14 nov 2018 19:21

For mig må I gerne "snavse" tråden til. Hvis nogen vil / ønsker, kan de bare spørge om det tråden oprindeligt var ment som. De indlæg der kommer fra mig fremover, vil være opfølgning på hvordan pumpen ter sig hen over vinteren.

pendec

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af pendec » 14 nov 2018 19:24

Det er jo relevant for din måde at bruge varmepumpe, så der er bare synspunkter på måde den gør, og så hvordan andre gør? Det er da ikke snavs.

Og yep, du kan da bare følge op næste uge når vi har 3-6 grader om dagen, så begynder vinteren lyder det til.

@Troldmand. Så kan vi passende spørge, hvor store er dine radiator mål :) Jeg havde nemlig en option for nogle på 1.5meter men synes dengang de var unødvendige, nu kan jeg så bedre forstå hvorfor.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 14 nov 2018 19:27

pendec skrev:
14 nov 2018 19:24
Det er jo relevant for din måde at bruge varmepumpe, så der er bare synspunkter på måde den gør, og så hvordan andre gør? Det er da ikke snavs.

Og yep, du kan da bare følge op næste uge når vi har 3-6 grader om dagen, så begynder vinteren lyder det til.
Du har da vist misforstået, hvad jeg skrev !

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 14 nov 2018 19:32

@Troldmand. Så kan vi passende spørge, hvor store er dine radiator mål :) Jeg havde nemlig en option for nogle på 1.5meter men synes dengang de var unødvendige, nu kan jeg så bedre forstå hvorfor.


Vi har en stue på 50m2. I den er der 3 radiatorer på 60Hx160L Alle tre er med 2 lag. En spisestue ca. 20m2 med èn radiator, på samme størrelse. Resten af huset er med gulvvarme!


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 14 nov 2018 19:46


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 16 nov 2018 21:59

For hvem der interesserer sig for cop faktor. Se billede.

Selv er jeg holdt op med at bekymre mig om cop faktor. Copen lever sit eget liv, alt efter forbrug / udevarme.
Det der tæller, er hvad har det kostet at holde varmen.

Siden pumpen blev starte for ca. 10 - 11 uger siden, har vi holdt varmen, for ca. halvdelen af, hvad det ville have kostet med træpiller.

Cop-biledet er fra lige nu, og viser hvad cop var i går og i dag.

https://www.dropbox.com/s/itcx3e1m4gs9x ... 1.jpg?dl=0

jopa

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af jopa » 17 nov 2018 11:50

For os er komforten absolut vigtigere end pris (næsten)
Ensartet temp. døgnet rundt intet svineri og gætter på at vi lander ud med 12-14000 kw når anlægget har kørt 1 år. (150kvm)
Her ses umiddelbart ingen besparelse men vores hytte er også dårligt isoleret.
Der har endnu ikke været behov for optænding i brændeovn, og da vi kører uden radiatorventiler og kun har udeføler vil brændeovn blot være til hygge og ikke slukke for radiatorerne.
Min erfaring er : fuld skrald på alle radiatorer da flowet er el besparende.

ITV er vi glade for løsningen og konen har fået et nyt rum til opbevaring/grovkøkken i stedet for et ulækkert fyrrum.
ps vi er registreret til elopvarmning.(BBR)

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af Troldmand. » 17 nov 2018 19:27

jopa.
Giver dig ret. At få pilleslugeren udskiftet med en varmepumpe, er en ren velvære luksus.
At have en varmeforsyning, der står og passer sig selv, dag efter dag er ikke at kimse af.
Det undrer mig lidt, du ikke har nogen besparelse. Dit / jeres forbrugsmønster, kan selvfølgeligt være meget anderledes end vores. Der er jo heller ikke `to pillefyr der kører ens. Hvad med indstillinger af pumpen, er du helt på hold med dem? Der er jo en del indstillinger, man kan afprøve, inden man når til, den kører mest økonomisk og som passer til sit forbrug.

Selv har jeg afprøvet det meste, mest har det gået på, at få den så langt ned i ydelse, at vi ikke bliver stegt, og alligevel afpasser sig efter udetemperatur.
På det sidste har varmekurven været rykket helt ned. Blæserne er skruet så lagt ned omdrejninger som de kan. Treods det høvler den varme fra sig.
I nat var temperaturen på frysepunktet. Selv med ovennævnte indstillinger, var der 22 grader i hytten her til morgen.

Vil man have el til spotpris, skal bbr ændres. At ændre bbr til elopvarmning som er betingelse for at få billig strøm er meget let. Og bedst af alt, er med tilbagevirkende kraft.

jopa

Re: Varmepumpe snak!

Indlæg af jopa » 17 nov 2018 19:42

Troldmand. skrev:
17 nov 2018 19:27

Det undrer mig lidt, du ikke har nogen besparelse. Dit / jeres forbrugsmønster, kan selvfølgeligt være meget anderledes end vores. Der er jo heller ikke `to pillefyr der kører ens. Hvad med indstillinger af pumpen, er du helt på hold med dem? Der er jo en del indstillinger, man kan afprøve, inden man når til, den kører mest økonomisk og som passer til sit forbrug.

Jeg er ikke nået til det punkt hvor jeg fintuner den :D
Kan sikkert opnå besparelse, men foreløbig nyder jeg det blot.
Har pt fundet manualen frem. :wink:


Låst