Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af triumph » 31 dec 2018 13:12

Troldmand. skrev:
31 dec 2018 12:54
Lad jer nu endelig ikke forblænde af alle de positive ord, der falder om varmepumper.
Der er en bagside på medaljen, som jeg først har opdaget nu.

Jeg troede, pumpen ville give mig mindre arbejde. Men nej, konen har fundet ud af, at al den tid jeg nu sparer, ved ikke at skulle rense fyr - komme piller i pilletanken mm. listen er lang.
Nu vil hun nu have, at jeg skal bruge tiden, jeg før brugte på fyret, nu skal bruges til at male stue, nyt gulvtæppe mm. Listen er lang for hvad hun nu forventer af mig.
Og ikke nok med det - de mange penge jeg sparer, er hun også ude efter, hun vil ugentligt have mit visakort med til Aalborg, da hun har opdaget, at pengene jeg sparer ved pumpen, hober sig op.

Lad det være en advarsel. Tænk dig godt om, inden du køber varmepumpe :wink:
Bred endelig budskabet inden nogen kommer i samme uheldig situation, som jeg ufrivilligt er havnet i.

Sidste uges forbrug i liket.

https://www.dropbox.com/s/ms8hzrszhsnew ... 9.png?dl=0

Godt nytår til alle.
Jeg kan ikke se hvor gulvtæppet fremgår i grafen icon_cheesygrin.gif


pendec

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 31 dec 2018 13:52

Troldmand. skrev:
31 dec 2018 12:54
Nu vil hun nu have, at jeg skal bruge tiden, jeg før brugte på fyret, nu skal bruges til at male stue, nyt gulvtæppe mm. Listen er lang for hvad hun nu forventer af mig.
Tænk, jeg maler og lægger nye guldtæpper som jeg lyster, selvom jeg ikke har fået mere tid nogen steder også selvom fyret er nyt, så var bio18 da heller ikke så krævende at jeg bebrejder den andet end snavs :)

Godt nytår.

draebersneglen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 09 dec 2012 16:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 90
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 3,8
Geografisk sted: Falster
Modtaget likes: 3 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af draebersneglen » 21 mar 2019 17:57

Ved at gange dit årsforbrug med den energi, der står på din pilleembalage, kan du udregne, hvor mange kWh du bruger. Så finder du SCOP værdien for den varmepumpe du ønsker - husk at kigge under 55 gr. F.eks er det for en Panasonic 3.32. Del så dit årsforbrug med SCOP værdien - så har du hvad du skal bruge i strøm.
Tekniske data for diverse anlæg skal man altid tage med et gran salt. De bliver testet under optimale forhold, somme tider er det kun teoretiske, beregnede værdier.
Jeg har det lige som dig, er træt af mit ekoheat 900 og skeler til en luft til vand pumpe. Men vil vente med at skifte, til jeg har lagt gulvvarme ind i resten af huset.
Endnu en fordel med luft til vand pumpen er, at den kan køle i varme somre. kunne jeg godt have brugt sidste år.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Hjemme teori » 21 mar 2019 18:58

Skal man køle, må jordvarme være et foretrække, den kan gøre det passivt.
Mvh. Sophus

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 21 mar 2019 19:38

draebersneglen skrev:
21 mar 2019 17:57
Ved at gange dit årsforbrug med den energi, der står på din pilleembalage, kan du udregne, hvor mange kWh du bruger. Så finder du SCOP værdien for den varmepumpe du ønsker - husk at kigge under 55 gr. F.eks er det for en Panasonic 3.32. Del så dit årsforbrug med SCOP værdien - så har du hvad du skal bruge i strøm.
Tekniske data for diverse anlæg skal man altid tage med et gran salt. De bliver testet under optimale forhold, somme tider er det kun teoretiske, beregnede værdier.
Jeg har det lige som dig, er træt af mit ekoheat 900 og skeler til en luft til vand pumpe. Men vil vente med at skifte, til jeg har lagt gulvvarme ind i resten af huset.
Endnu en fordel med luft til vand pumpen er, at den kan køle i varme somre. kunne jeg godt have brugt sidste år.
Måske afhæng af hvor man søger scop værdi for panasonic varmepumpe. Ved min T-cap 9kwh er den opgivet til 4,63 ved 35 grader.
Jeg selv har helt opgivet at gå op i beregninger. Kigger i stedet med interesse på hvad forbruget er, på den vi selv har.
Ingen af de beregninger der blev lavet, før vi købte vp, passer med det pumpen levere i det daglige. Vpen har vist sig at være mere effektiv, end hvad beregninger viste.

https://www.panasonicproclub.com/upload ... 140218.pdf


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 452
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 94 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af kreller » 21 mar 2019 22:41

Jeg kan også tilslutte mig at de beregninger jeg fik er højere end det faktiske forbrug. Har dog stadig ikke glemt at vi jo nærmest ikke har haft vinter.

Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Centrifugal » 22 mar 2019 07:07

Hjemme teori skrev:
21 mar 2019 18:58
Skal man køle, må jordvarme være et foretrække, den kan gøre det passivt.
Er der nogen der ved hvordan man gør det i praksis - der må da være en masse problemer med kondens. Var det ikke nemmere at supplere med en luft luft hvis det var køling der var behov for?
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 22 mar 2019 08:11

Centrifugal skrev:
22 mar 2019 07:07
Er der nogen der ved hvordan man gør det i praksis - der må da være en masse problemer med kondens. Var det ikke nemmere at supplere med en luft luft hvis det var køling der var behov for?
Uden at vide det med bestemthed, så tror jeg ikke der vil dannes kondens på radiator mm. Vandet i systemet kan ikke komme under frysepunktet, hvilket nok er afgørende for, om der kommer rim.
Ville også vælge en luft luft hvis behovet var der.
Hvis en luft luft blæser kold luft som vand vpen gør, så køler den luften ca. 6 - 8 grader ned til under den luft den suger ind.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Lintz » 22 mar 2019 09:45

Troldmand. skrev:
22 mar 2019 08:11

Hvis en luft luft blæser kold luft som vand vpen gør, så køler den luften ca. 6 - 8 grader ned til under den luft den suger ind.
Dog skal man vist være opmærksom på at det koster en del mere at køle luften end at varme den.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af lamborg » 22 mar 2019 10:28

den vil da også være noget af det mest uøkonomiske at køle med luft/vand . En kold radiator vil næppe gøre nogen forskel på 25 gr varme . Så hellere lade køleskabet stå åben :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar