Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
Ronni1974
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 jan 2016 22:25
Givet likes: 1 gang

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Ronni1974 » 08 sep 2018 22:36

40 Grader. Hvorfor lige 40 grader. I sælgerens beskrivelse står der at Varmtvandskedel-temperatur er 53 Grader.??


Brugeravatar
kæmpefyr
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 01 maj 2011 20:20
Mit fyr: Mgm Hydro
Areal: 160m2
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af kæmpefyr » 09 sep 2018 06:28

Ronni1974 skrev:
08 sep 2018 22:36
40 Grader. Hvorfor lige 40 grader. I sælgerens beskrivelse står der at Varmtvandskedel-temperatur er 53 Grader.??
Du skal helst ikke over 35 grader så bliver det for dyrt.

Det er jo når det er koldt du skal bruge varmen, så må indrømme jeg tror ikke på det forbrug han har sat.
Du kan jo ikke have en gennemsnitlig cop. på 4. Med 53 grader for de sidste 15-20 grader er jo fra elpatron desværre.

Har lige været hele møllen igennem da garagen brændte og skulle finde alternativ til opvarmning.
Jeg har købt en pilleovn og tilsluttet på centralvarmen og håber der kommer nogle smarte hybrid løsninger inden for nogle år.
Ellers tænker jeg luft til vand og pilleovnen som tilskud i den kolde tid. Men nu tager jeg lige en vinter med pilleovn.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Dunas » 09 sep 2018 12:07

Ronni1974 skrev:
08 sep 2018 15:38
Hej Alle.

Jeg er ved at blive lidt træt af mit pillefyr, Alarm, og pilletilsætning og rensning mm.
Så jeg har gået med tanken om en Luft til Vand varmepumpe.

Jeg har så i denne forbindelse fået nogle tilbud fra flere, og er lidt forelsket i en Mitsubishi Power Inverter Silent varmepumpe, med hydroboks så jeg kan bruge det eksisterende varmtvandsbeholder.

Men spørgsmålet er så om de forskellige sælger barer vil sælge for en hver pris.??

Mit hus er 53 år gammel og er et Gasbeton hus, hvilket jo ikker er det meste optimalt isoleret.?
Jeg har lavet gulvvarme i ca 60% af huset og ud over dette er der 5 stk radiatorer.

Huset er ca 140 m og loft isolering er okay.

Jeg har haft et forbrug på piller på ca 5,5 tons årligt og ud over dette har pillefyret ikke kørt ca 4 md årligt hvor brugs vand er opvarmet med en EL Vandvarmer ( Kombi metro 160 l beholder )
En sælger har lavet en udregning på forbrug som er ca 6400 KW årligt. Og med el-prisen til denne form for opvarmning vil det svarer til ca DKK 10,000,- årligt. Hvilket nok er samme pris som piller mm.
Jeg er så barer ikke sikker på denne udregning holder stik, og har ham mistænkt at ville sælge for en hver pris.??

Mit spørgsmål er så. Kan jeg overhoved bruge en Luft til Vand varmepumpe i min bolig, og hvordan vil i mene mit forbrug ville være.
Og hvilken model vil i foreslå evt.

Håper på nogle gode svar, da jeg er lidt på bar bund.

Mange venlige hilsner.
Ronni...

Luft til vand varmepumpe giver ikke mening i et ældre hus, hvor der er radiator. Det der sker typisk når det bliver koldt, aktiveres en 6-8 kw El patron for og leverer varme efterspørgsel på systemet. Så forvent et kanon høj el forbrug. Når det bliver rigtig koldt med blæst, er det ikke sikker systemet kan varme huset op til en acceptabel temperatur.
Luft til vand varmepumpe giver mening i nye huse med god isolering og hvor alt køre på gulvvarme.
Synes du skal læse dette link omkring varmepumper http://www.kritiskforum.dk/433937583

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Jens » 09 sep 2018 12:19

Ronni1974 skrev:
08 sep 2018 22:36
40 Grader. Hvorfor lige 40 grader. I sælgerens beskrivelse står der at Varmtvandskedel-temperatur er 53 Grader.??
De 53 grader er jo kun når din VVB skal varmes op, og 53 grader er tæt på minimumsgrænsen for at du kan undgå legionellabakterier i din vvb. Hvis dit fremløb hele tiden skal være 53 grader, så kommer el-patronen da vist på overarbejde, og jeg tror ikke de fine beregninger holder.
Som Kæmpefyr skriver, så skal dit fremløb til radiatorer og gulvvarme helst ikke over 35 grader, da det er ødelæggende for virkningsgraden.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Ronni1974
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 jan 2016 22:25
Givet likes: 1 gang

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Ronni1974 » 09 sep 2018 13:15

Kan godt se dette projekt er op af bakke.
Forstår ikke at det ene selskab efter det andet der har kigget på betingelserne, mener det intet problem er i dette.??


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af triumph » 09 sep 2018 14:17

triumph skrev:
08 sep 2018 16:44
Jeg har en kammerat der har en kinøjser luft/vand varmepumpe med 5 års garenti. Tror nok den kostede ca. 25 K. Han varmer ca 160 m2 op for 5000 kr om året.
Jeg ved ikke andet, end han er vældig tilfreds
Tror nok han købte den her:
https://www.hcenergy.dk/produkter/om-varmepumper/
Glemte at skrive at de sælger ht varmepumper, med en fremløbs temp. på 55 C

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Dunas » 09 sep 2018 17:44

Ronni1974 skrev:
08 sep 2018 22:32
Energien til opvarmningen har sælgeren sat til 25300 Kwh. Og et el forbrug på 6400 Kwh. Så Cop værdien må han have sat til ca 3,95
Jeg syntes ikke det lyder helt ved siden af. Men hvad er jeres holdning til denne beregning sælgeren har lavet. Lyder det helt hen i vejret i jeres øre eller er det realistisk.??
Jeg ville nok sætte spørgsmålstegn ved sælgers beregning på luft vand pumpe energi behov. Umiddelbart vil jeg gætte på, at den er bygget på et gennemsnit over 12 mdr. (1 år). Cirka 85-90% af den varme du har behov for, bliver typisk brændt af fra Okt. mdr. til og med marts. Der er jo ikke rigtig varmebehov fra April til og med sept. Luft varme pumper har sværere ved og hive energi ud af luften jo koldere det bliver, og det er her du netop har brug for varme. Træpiller er jo ligeglad om det er sommer eller vinter, de har altid samme energi.
Jeg tror du vil få en endnu højere elregning end de 6400 Kwh isoleret set på varmepumpen. Tror også du kan komme i problemer med, at have en acceptable varme i huset, hvor det er rigtig koldt med blæst.

pendec

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 10 sep 2018 09:51

triumph skrev:
08 sep 2018 16:44
Jeg har en kammerat der har en kinøjser luft/vand varmepumpe med 5 års garenti. Tror nok den kostede ca. 25 K. Han varmer ca 160 m2 op for 5000 kr om året.
Jeg ved ikke andet, end han er vældig tilfreds
Det ville da være rigtig godt at få lidt mere info om hans forhold, som du altid ser her på forum.
Så bruger manden 10 radiatorer og varmer op til 60 grader på el, så er spørgsmålet hvor ofte han er hjemme, om han holder 16grader eller 22 osv..

5000kr rækker ikke langt og ville ikke fungere her. (Og jeg har 50% gulvvarme)

jopa

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af jopa » 10 sep 2018 12:35

Jens skrev:
09 sep 2018 12:19
Hvis dit fremløb hele tiden skal være 53 grader, så kommer el-patronen da vist på overarbejde
Der sker hele tiden en udvikling på området, og min vølund f2120 leverer 60gr uden brug af elpatron da den er slået fra i indstilling af anlægget.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Jens » 10 sep 2018 13:28

jopa skrev:
10 sep 2018 12:35
Der sker hele tiden en udvikling på området, og min vølund f2120 leverer 60gr uden brug af elpatron da den er slået fra i indstilling af anlægget.
Interessant, og godt at vide :great:
Så blev man jo lidt klogere, - det er altid godt :)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar