Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Besvar
pendec

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 10 sep 2018 15:14

Jens skrev:
10 sep 2018 13:28
Interessant, og godt at vide :great:
Så blev man jo lidt klogere, - det er altid godt :)
Kan det være at en løsning til 25k ikke virker lige så godt som den der koster 100k? Hvis vølund kan tage 80-100k for en løsning, og du ser på andre som koster 25k, så kan de ikke fungere lige godt.

Vølund er jo på prisen, oppe at konkurrere med de bedre pillefyr her når man først smider 80-100k, og ikke løser sit varmeproblem for 25.000 :)

Så der springer jeg af, det kan godt være Vølund kan klare 60 grader uden varmepatron. Grundlæggende handler det om samme investerings problematik som ved køb af en scotte/RTB eller Biowin. Økonomien sætter grænser, og her er den jo allerede høj ved indskuddet.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Dunas » 10 sep 2018 16:25

pendec skrev:
10 sep 2018 15:14
Kan det være at en løsning til 25k ikke virker lige så godt som den der koster 100k? Hvis vølund kan tage 80-100k for en løsning, og du ser på andre som koster 25k, så kan de ikke fungere lige godt.

Vølund er jo på prisen, oppe at konkurrere med de bedre pillefyr her når man først smider 80-100k, og ikke løser sit varmeproblem for 25.000 :)

Så der springer jeg af, det kan godt være Vølund kan klare 60 grader uden varmepatron. Grundlæggende handler det om samme investerings problematik som ved køb af en scotte/RTB eller Biowin. Økonomien sætter grænser, og her er den jo allerede høj ved indskuddet.

Er enig i din betragtning. Men jeg tvivler meget på, at luft vand varmepumpe kan klare 60 grader uden brug af El patron, når det først bliver vinter og koldt. Det er jo her man har behov for varme. Jo jeg tror på, at varmepumpen kan klare 60 grader med det vejr vi har nu, uden el patron.
Jeg synes det er interessant og finde et alternativ til pillefyr. Kan kun finde frem til følgende muligheder:
1 fjernvarme
2 Naturgas
3 jordvarme
4 Luft til vand varmepumper
5 Træpillefyr
6 Oliefyr
7 El varme
Jeg bor i en typisk 70er villa middel isoleret, cirka 75-80% radiator og cirka 20-25% gulvvarme. Jeg vil typisk have behov for minimum 65 grader fremløb. Hvis fremløb temperatur skal ned, vil der være behov for større radiator i huset, hvilket jeg ikke bryder mig om.
Den billigste opvarmnings form for mig,vil altid være et træpille fyr. Hvis jeg skulle være tvunget til og finde et alternativ, vil det blive naturgas. Det er ikke den billigste alternativ løsning, men den bedste løsning til mit hus, da vi ikke har fjernvarme i mit beboelse område.
Jordvarme og luft til vand varmepumper, er kun beregnet til huse med gulvvarme, og hvor huset er rigtig Godt isoleret. Altså ikke en løsning til mit hus. Jeg er skeptisk over for jordvarme og luft til vand varmepumper til ældre huse, her tror jeg teknologien ikke er der endnu, til en acceptabel opvarmnings pris pr./år.

jopa

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af jopa » 10 sep 2018 17:05

Dunas skrev:
10 sep 2018 16:25
Men jeg tvivler meget på, at luft vand varmepumpe kan klare 60 grader uden brug af El patron, når det først bliver vinter og koldt. D
Nu har jeg haft dem der installerede anlægget, samt en fra Vølund til at fintune anlægget, og begge uafhængigt af hinanden påstod at jeg uden problemer kunne nøjes med brændeovnen til pynt.

Og den skulle kunne opvarme hytten ved minus 25gr.

Og ja det var en dyr omgang.
Render op i 140K inklusive nedtagning af gammelt fyrrum.

Skal nok melde tilbage til foråret icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Dunas » 10 sep 2018 18:58

jopa skrev:
10 sep 2018 17:05
Nu har jeg haft dem der installerede anlægget, samt en fra Vølund til at fintune anlægget, og begge uafhængigt af hinanden påstod at jeg uden problemer kunne nøjes med brændeovnen til pynt.

Og den skulle kunne opvarme hytten ved minus 25gr.

Og ja det var en dyr omgang.
Render op i 140K inklusive nedtagning af gammelt fyrrum.

Skal nok melde tilbage til foråret icon_cheesygrin.gif
Beklager, er bare skeptisk, og tvivler, at den holder. Men det er jo mit problem, at være skeptisk over for luft vand varmepumper / el forbrug i ældre huse. Jeg er og bliver pillebruger, og er meget glad for mit woody pillefyr. Den bliver ikke skiftet ud. Den har tjent mig godt i 8 år, og ser frem til mange år endnu med træpiller.
Men ja, det kan være interessant og høre om, hvordan det er gået med din varmepumpe til foråret 2019.

pendec

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 10 sep 2018 19:19

Dunas skrev:
10 sep 2018 16:25
3 jordvarme
Da jeg hørte om jordvarme fra kollega i Sverige, hvor de graver nedad, så tænkte jeg det skulle jeg høre om dengang herhjemme, jeg fik et skyhøjt tilbud om opgravning af haven, og en KwH på 20k+ om året til mine 180m2 , det var simpelthen som om jeg var ude i en BioWin super luksus dengang, som jeg altid ville vælge fremfor sådan noget jordvarme jeg hørte om.

Tror ikke det er blevet billigere, og jeg har også 4 radiatorer, så selvom jeg kan begrænse gulvvarme på 35, så ligger jeg normalt på 40c når den er højest og det koster nok ekstra, så nej, løsninger mel EL involveret er for dyrt året rundt, når man ikke kan supplere med sol, da problemet er den er minimalt fremme, når anlægget skal køre, så ikke nok billlig strøm.

Og ja, mit hus er fra 1900, så det er ikke særligt isoleret , selvom jeg har fået hulmurs isolering er det ikke nok.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 20 sep 2018 08:22

Der er sket meget på varmepumpe fronten på det sidste. Vi har smidt pillefyret ud, og har fået Panasonic t cap 9kw sat op. Hold op det kører bar der ud af. Den sidste måned (4uger) har strømforbruget været 120KW - Svarer til løsligt ca 200kr.

https://www.youtube.com/watch?v=PSev7hz-6o4

Min installation.

https://www.youtube.com/watch?v=DwHuIRnJxzs&t=143s

pendec

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af pendec » 20 sep 2018 08:44

Troldmand. skrev:
20 sep 2018 08:22
Der er sket meget på varmepumpe fronten på det sidste. Vi har smidt pillefyret ud, og har fået Panasonic t cap 9kw sat op. Hold op det kører bar der ud af. Den sidste måned (4uger) har strømforbruget været 120KW - Svarer til løsligt ca 200kr.
Så har du så også overvejet at det ikke ligefrem har været koldt?

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Troldmand. » 20 sep 2018 09:04

Skulle vi have gjort det samme med træpiller, ville regnestykkes have set helt anderledes ud. Skal en varmepumpe køre optimalt økonomisk, er det nødvendigt at man sætter sig ind i hvordan det kører bedst. Her i huset er alle termostater pillet af radiatoren, på nær soveværelse. Varmepumpen er den der nu styrer temperaturen ud fra ude temperatur. Når der er fuld flov igennem radiatoren, kan fremløb temperatur sænkes gevaldigt, da hele radiatoren nu er varm fra top til bund. Varmepumpen er sat på lavest trin nu, hvilket svarer til ca, fremløb på 27 grader. Der er 10 trin til topydelse (et trin er 2 grader) Dvs. når trin 10 er nødvendigt, yder den det samme som pillefyret gjorde. Og det vel og mærke uden elpatronen kommer i drift. Elpatronen er dog koblet fra, da panasonic folkene sagde, den aldrig vil komme i brug. 3 uafhængige beregnede sig frem til en besparelse i forhold til træpiller på ca 1500,- om året.

Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af Soren » 22 sep 2018 09:29

Hej Trold
Hvad koster et anlæg som det du har fået sat op ?
Med montering og hvad der ellers er nødvendigt
Og hvorfor har du skrottet Bio´en ?
Søren
Likes frabedes

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Kan jeg bruge Luft til vand varmepumpe.

Indlæg af triumph » 22 sep 2018 14:18

Troldmand. skrev:
20 sep 2018 08:22
Der er sket meget på varmepumpe fronten på det sidste. Vi har smidt pillefyret ud, og har fået Panasonic t cap 9kw sat op. Hold op det kører bar der ud af. Den sidste måned (4uger) har strømforbruget været 120KW - Svarer til løsligt ca 200kr.

https://www.youtube.com/watch?v=PSev7hz-6o4

Min installation.

https://www.youtube.com/watch?v=DwHuIRnJxzs&t=143s
Hvorfor har du monteret kondensatoren indendørs ?

Jeg tror fint på økonomien i dit anlæg, jeg er mere bekymret over levetiden. Tvivler på at mange varmepumper holder 20 år i dag


Besvar