Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jordvarme eller luft til vand?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
kreller
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: Bio18
Areal: 168+100
Brændsel: Træpiller

Re: Jordvarme eller luft til vand?

Indlæg af kreller » 28 jun 2018 22:49

Panasonic beregnede at jeg ville kunne varme huset op for 7000kr, den troede jeg ikke selv på. Ok beregnede 9000kr med nibe og Vølund beregnede de 13000kr.
Jeg har købt en 16kw med en vvm310 i Sverige hos Hemmatema til 76000kr med fragt. Elektrikeren har brugt 3 timer samt 2 automatsikringer på 16 og 20amp og en hpfi-relæ.(Har ikke modtaget regningen endnu) Købte selv en bimåler til 1000kr.
Har gravet 10m løgstørrør ned fordi konen ikke ville have den til at stå, hvor det var mest optimalt. Mangler at få koblet vvm modulet til, men det skulle gerne ske i næste uge.

Vølund ville have 150000kr og så skulle jeg selv grave løgstørrør ned.

Jeg tænker kun på at spare min ryg og tid. Når der engang bliver lavet gulvarme, vil der jo komme mere fart på at tjene den hjem. Indregner vi et nyt stokerfyr der er mere effektiv, så ser det hele ikke så dumt ud, men jeg er nok farvet af at slippe for at fyre.
Træpiller kommer også til at stige de næste år.

Brugeravatar
pendec
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Mit fyr: Bio18 (snart MGM-EASY)
Areal: 180 + 160ltr vvb
Brændsel: Træpiller södra
Dagligt forbrug: 18
Årligt forbrug: 5T(Okf2017-Maj2018)
Geografisk sted: lolland
Givet likes: 71 gange
Modtaget likes: 109 gange

Indlæg af pendec » 28 jun 2018 22:53

Ok, tak for info, det giver bedre mening nu.

Indtil videre, så må jeg lige tilføje at træpiller her, er kun faldet siden jeg startede i 2005, jeg gav 2000kr for 1000kg dengang, så steg det lidt og så gik et par år, og endelig fandt jeg en som kunne køre ned til mig, og med gode priser, og nu gav jeg ca. 1675kr mener jeg sidste år, pr palle sidste år. så lige over 10.000 for mig og jeg har da ca. 30 sække liggende derude i sæson overskud. Jeg har svært ved at finde overskud i nyt fyr, udover den komfort det ville give, som også tiltaler mig.

Btw, du har så meget ret i at tænke langsigtet, og helbredet måske ikke kan slæbe træpiller om 5-10 år (her), så vil det være godt med indblæsning eller noget el baseret som du er lidt inde på. Om de stiger i pris, det har heldigvis ikke set dagens lys sån rigtigt endnu.

kreller
Stoker III
Stoker III

Indlæg af kreller » 28 jun 2018 23:06

De ville have det samme for jordvarme anlæg og så skulle jeg selv sørge for at få slanger gravet ned.
Besparelsen var under 1000kr om året i forbrug kontra luft/vand. Det koster ikke noget at få lidt forskellige ud at give tilbud og der sker jo meget indenfor varmepumper, så effektiviteten er sikkert blevet meget bedre siden du fik tilbud sidst.

Kan du selv gøre lidt er der jo mange penge at spare ved selv at købe den i Sverige og de giver 2 års garanti som her i dk.

Mit budget kommer ikke over de 95000kr totalt mod de 150000kr jeg fik tilbud på. Noget af besparelsen er blevet brugt på en Mitsubishi hero luft/luft til gildesalen og den sætter scanheat op i morgen.

kreller
Stoker III
Stoker III

Indlæg af kreller » 28 jun 2018 23:11

Pillemadsen har sendt mail med at der ikke bliver billigere træpiller hen over sommeren fordi der er flere fjernvarmeværker der er begyndt at brug træpiller. De lokale træpille sælgere her har sat priserne op.
Man får 64 øre i rabat på el når man kører på elvarme. Mine solceller laver de 4000kw som man skal betale fuld pris for.

Besvar