Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jordvarme eller luft til vand?

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Re: Jordvarme eller luft til vand?

Indlæg af kreller » 28 jun 2018 22:49

Panasonic beregnede at jeg ville kunne varme huset op for 7000kr, den troede jeg ikke selv på. Ok beregnede 9000kr med nibe og Vølund beregnede de 13000kr.
Jeg har købt en 16kw med en vvm310 i Sverige hos Hemmatema til 76000kr med fragt. Elektrikeren har brugt 3 timer samt 2 automatsikringer på 16 og 20amp og en hpfi-relæ.(Har ikke modtaget regningen endnu) Købte selv en bimåler til 1000kr.
Har gravet 10m løgstørrør ned fordi konen ikke ville have den til at stå, hvor det var mest optimalt. Mangler at få koblet vvm modulet til, men det skulle gerne ske i næste uge.

Vølund ville have 150000kr og så skulle jeg selv grave løgstørrør ned.

Jeg tænker kun på at spare min ryg og tid. Når der engang bliver lavet gulvarme, vil der jo komme mere fart på at tjene den hjem. Indregner vi et nyt stokerfyr der er mere effektiv, så ser det hele ikke så dumt ud, men jeg er nok farvet af at slippe for at fyre.
Træpiller kommer også til at stige de næste år.


pendec

Re: Jordvarme eller luft til vand?

Indlæg af pendec » 28 jun 2018 22:53

Ok, tak for info, det giver bedre mening nu.

Indtil videre, så må jeg lige tilføje at træpiller her, er kun faldet siden jeg startede i 2005, jeg gav 2000kr for 1000kg dengang, så steg det lidt og så gik et par år, og endelig fandt jeg en som kunne køre ned til mig, og med gode priser, og nu gav jeg ca. 1675kr mener jeg sidste år, pr palle sidste år. så lige over 10.000 for mig og jeg har da ca. 30 sække liggende derude i sæson overskud. Jeg har svært ved at finde overskud i nyt fyr, udover den komfort det ville give, som også tiltaler mig.

Btw, du har så meget ret i at tænke langsigtet, og helbredet måske ikke kan slæbe træpiller om 5-10 år (her), så vil det være godt med indblæsning eller noget el baseret som du er lidt inde på. Om de stiger i pris, det har heldigvis ikke set dagens lys sån rigtigt endnu.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Re: Jordvarme eller luft til vand?

Indlæg af kreller » 28 jun 2018 23:06

De ville have det samme for jordvarme anlæg og så skulle jeg selv sørge for at få slanger gravet ned.
Besparelsen var under 1000kr om året i forbrug kontra luft/vand. Det koster ikke noget at få lidt forskellige ud at give tilbud og der sker jo meget indenfor varmepumper, så effektiviteten er sikkert blevet meget bedre siden du fik tilbud sidst.

Kan du selv gøre lidt er der jo mange penge at spare ved selv at købe den i Sverige og de giver 2 års garanti som her i dk.

Mit budget kommer ikke over de 95000kr totalt mod de 150000kr jeg fik tilbud på. Noget af besparelsen er blevet brugt på en Mitsubishi hero luft/luft til gildesalen og den sætter scanheat op i morgen.

kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Re: Jordvarme eller luft til vand?

Indlæg af kreller » 28 jun 2018 23:11

Pillemadsen har sendt mail med at der ikke bliver billigere træpiller hen over sommeren fordi der er flere fjernvarmeværker der er begyndt at brug træpiller. De lokale træpille sælgere her har sat priserne op.
Man får 64 øre i rabat på el når man kører på elvarme. Mine solceller laver de 4000kw som man skal betale fuld pris for.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Jordvarme eller luft til vand?

Indlæg af majland » 23 okt 2018 11:57

https://www.xn--nrvarmevrket-6cbh.dk/

Varmepumpeforbrugerne ejer i fællesskab installationerne gennem andelsskabet NÆRVARMVÆRKET, som driver og vedligeholder varmepumperne.

En af de store udfordringer ved at vælge en varmepumpe er den korte garanti. Jeg kan ikke vurdere risikoen for at en moderne varmepumpe går til (i stykker så det ikke kan svare sig at reperarere på den). Køber man en lille bil til samme pris som en varmepumpe har trods alt en ide om hvad levetiden vil være og hvad der er af wortcase scenarier med dyre fejl....

Jeg har ikke regnet på tlv's endnu - men ideen i at andelstanken som en forsikringsdækning mod at man er uheldig med en sin varmepumpe kan jeg godt lide.... Men det ville være simplere hvis man mod et passende pris tillæg kunne købe 5 eller 10års garanti ekstra hos producentern.


72.750,00 for en Danfoss IQ16 er der jo ikke sparet meget på installation i fordhold til selv at købe den....

Bare de løbende udgifter løber jo op https://www.xn--nrvarmevrket-6cbh.dk/me ... d-2018.pdf

Faste bidrag:
Administrationsbidrag (adm. i Nærvarmeværket). 1.500,00/år
Abonnementsbidrag (refinansiering til varmepumpe). 2.000,00/år <<< Kan jo ses som forsikringspræmie på pumpen

Altså 3500,/år

Servicebidrag (lovpligtig serviceordning på varmepumpe). 1.875,00/år << Skal man jo have alligevel. Måske man kan spare lidt der på en lokal vvs'er
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


kreller
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 451
Tilmeldt: 30 jan 2012 17:18
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Givet likes: 41 gange
Modtaget likes: 92 gange

Re: Jordvarme eller luft til vand?

Indlæg af kreller » 23 okt 2018 12:19

Dem man snakker med og læser om på diverse forums i ind/udland siger ca 15-20 år før man skal regne med ny varmepumpe.
Alle forhandlere giver 5 års garanti på varmepumpen. Mener at ctc har så man kan tilkøbe 10 års garanti.
Når man så skal have en ny engang er installationen jo ikke så omfattende som første gang.

Hvor længe holder en pladejernskedel ?

pendec

Re: Jordvarme eller luft til vand?

Indlæg af pendec » 23 okt 2018 12:20

Har de fjerne opstart og afmeldings udgifter? De var da rimelig høje, iflg. mine tidligere indlæg.

Det lyder slet ikke billigt, også når man tænker på @Troldmand. har brugt 50k på det hele, og har en fin installation.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Jordvarme eller luft til vand?

Indlæg af majland » 23 okt 2018 12:58

Pendec, Ser ud til at være en anden udbyder end den du linkede til på lolland.

Aftalens varighed og ophør
Andelshaver kan opsiges aftalen skriftligt med 6 måneds varsel til udgangen af en måned, når der er gået 36
måneder efter aftalens indgåelse. Beløb for frakobling afregnes efter faktiske omkostninger.
Indskud i andelsselskabet tilbagebetales ikke.

Mhs prisen så er det for en 16kW varmepumpe der online kan fåes med indedel til 69.790,00 excl målere, fittings og installation

Men om det giver mening at få lidt rabat på installationen, mod bindingen og de faste udgifter er lidt svær. Viser det sig nu at Danfoss IQ varmepumperne kun holder halvt så lang tid som forventet så stiger priserne jo for andelshaverne. Dør der kun et fåtal af varmepumperne bliver det måske billigere på sigt - og er man uheldig at have fået en dårlig pumpe så vil man jo være glad for fællesskabet ...

Men jeg kan også være nervøs ved om de formår at holde omkostningerne nede. Har man lagt et indskud på 50-70.000kr har man jo ikke lyst til at gå igen da pengene så er tabt .... Dvs man betaler stort set varmepumpen op front, dernæst et par tusinde om året til hensættelse til udskiftning af varmepumpen senere og dem får man heller ikke andel i hvis man træder ud. Derimod skal man betale for nedtagning af pumpen.

Jeg forudser også at et hus med sådan en aftale bliver sværere at sælge end et hvor varmeanlægget er med i handlen.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

pendec

Re: Jordvarme eller luft til vand?

Indlæg af pendec » 23 okt 2018 14:22

Ok, tænkte at nærvarme tilbud var co-ordineret fra et højere led, så det var lettere at få et overblik, det er så ikke tilfældet.


Besvar